Znaleziono 0 artykułów
16.01.2020

Arena Design: Projektant w centrum uwagi

Jan Kochański (Fot. materiały prasowe)

Funkcjonalne detale, innowacyjne podejście do produkcji, rzemieślnicze skupienie na tkaninie. Tegoroczni laureaci wystawy Projektant Roku ARENA DESIGN to nazwiska do zapamiętania dla każdego, kto kocha wzornictwo z metką „made in Poland”. Już wkrótce zobaczymy ich prace w Poznaniu.

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji ARENA DESIGN jest „slowness”, czyli wyhamowanie, spowolnienie, niespieszność – to wszystko, co konieczne, by zawrotną konsumpcję zastąpić odpowiedzialną. Program przygotowany pod kreatywnym przewodnictwem Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej skupia się na idei promowania zrównoważonego designu, refleksji na temat produkcji czy pozyskiwania materiałów i porusza tematy wokoło zawodu projektanta. Istotnym wątkiem będzie pokazanie, jak projektant wpływa na rozwój firmy, co może wprowadzić do strategii biznesowej.

Blurred Objects Vase 1, UAU Projekt (Fot. materiały prasowe)

Na odwiedzających tegoroczne targi czeka nowość – programy podejmujące się profesjonalnego prezentowania polskiego wzornictwa. Formy Przyszłości – Strefa Polskich Projektantów – to przestrzeń prezentującą najciekawsze projekty polskich projektantów, a Strefa Wizjonerów Polskiego Wzornictwa przedstawia polskie marki stawiające na odważne i innowacyjne wzornictwo. 

Tartaruga, WASTEWORLD, 2019, (Fot. kaboompics)

Po raz drugi poznańska ARENA DESIGN będzie promowała młodsze pokolenia projektantów. Zobaczymy wystawę laureatów kolejnej edycji konkursu Projektant Roku: Jana Kochańskiego, duetu Tartaruga Studio oraz UAU Projekt. Konkurs ma promować i upowszechniać nowe rozwiązania wzornicze, pogłębiać wiedzę o designie wśród przedsiębiorców i klientów, wreszcie – pokazać najważniejsze dokonania. 

Sweeper & Funnel, Klient: Menu AS, Rok powstania: 2013, (Fot. materiały prasowe)

Jan Kochański: fokus na detal 

Jan Kochański jest absolwentem wydziału architektury wnętrz ASP w Warszawie oraz wydziału wzornictwa przemysłowego Politechniki w Mediolanie. Słynie z dbałości o racjonalne wykorzystanie materiału i czystości formy. Udowadnia, że pozornie prosty i powszechnie użytkowany przedmiot może być i funkcjonalny, i piękny. Leżak, stolik, czajniczek do herbaty. A nawet zmiotka, która kilka lat temu zachwyciła fanów minimalizmu, a do dziś jest produkowana przez markę Menu. To produkt, do którego pasuje powiedzenie „diabeł tkwi w szczegółach”. Uchwyt zmiotki może służyć za lejek ułatwiający wysypywanie kurzu. 
Projektant od kilku lat nagradzany jest za swoje pomysły i produkty w prestiżowych konkursach m.in. Mazda Design, Łódź Design Festival czy magazynu Wallpaper* Design Award. 

Tartaruga (Fot. materiały prasowe)
Sensual Objects Vase, UAU Projekt (Fot. materiały prasowe)

Tartaruga Studio: w duecie siła 

W 2015 r. praca Wiktorii Podolec zachwyciła na wystawie konkursu make me! festiwalu Łódź Design. Żakardowa tkanina „Ład” była inspirowana twórczością polskich projektantów z lat 30. związanych ze Spółdzielnią Artystów Plastyków „ŁAD”. 
Dziś jej autorka razem z Jadzią Lenart współtworzy Tartaruga Studio, w którym powstają kilimy i tkaniny na ścianę. „Tartaruga” znaczy żółw, co idealnie oddaje profil pracowni tkackiej prowadzonej w duchu „slow design”. Każdy produkt wymaga minimum 40 godzin pracy, a materiały pochodzą z tzw. dobrych źródeł. Najczęściej z recyklingu, zrównoważonych hodowli owiec w Polsce, a przędze są farbowane nieszkodliwymi barwnikami.

UAU (Fot. materiały prasowe)

UAU Projekt: 3D dla wszystkich 

UAU Projekt to multidyscyplinarny duet z Warszawy. Miłosz Dąbrowski skończył projektowanie przemysłowe w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Justyna Fałdzińska studiowała na wydziale grafiki w pracowni plakatu, a w szkolnej ławce spotkali się w portugalskim Porto w Escola Superior de Artes e Design.
Projektanci skupiają się głównie na koncepcji przedmiotów codziennego użytku, które powstają w druku. Ich częstym narzędziem pracy jest drukarka 3D, której możliwości z sukcesami testują od kilku lat. Przywiązują także dużą wagę do starych technik rzemieślniczych, wszystkiego, co lokalne i przyjazne naturze, np. Stołek Królika wykonali ze sklejki, kauczukowej linki i ekologicznego materiału PLA. Zajmują się również identyfikacją wizualną oraz grafiką. 
Laureaci wielu nagród, m.in. A’ desing Award 2016 w kategorii Sustainable Products, Projects and Green Design oraz dwóch nagród must have Łódź Design Festival.
Prace wszystkich laureatów konkursu Projektant Roku pokazane zostaną na wystawie zaaranżowanej przez Marię Jeglińską-Adamczewską, dyrektorkę kreatywną ARENA DESIGN. 

ARENA DESIGN 2020: 
25-28 lutego 2020 r. w nowej przestrzeni pawilonu 3. Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Program wydarzenia:
www.arenadesign.pl

Dominika Olszyna
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę