Znaleziono 0 artykułów
01.11.2021

Najbardziej obiecujący młodzi projektanci 2021 roku według CFDA Fashion Awards

01.11.2021
Theophilio wiosna-lato 2022 / Fot. materiały prasowe

10 listopada 2021 roku poznamy zwycięzców CFDA Fashion Award, najważniejszej modowej nagrody w Stanach Zjednoczonych. W tym roku wszyscy nominowani w kategorii American Emerging Designer of the Year otrzymają CFDA /Vogue Fashion Fund, czyli wsparcie doradcze oraz finansowe. Wszystkie osoby będą więc wygrane.

Council of Fashion Designers of America, którym kieruje dziś Tom Ford, istnieje od 1962 roku. Założyła je Eleanor Lambert, twórczyni New York Fashion Week. Coroczne nominacje CFDA Fashion Award wyróżniają tych i te, którym udało się dostać na szczyt, wskazują również tych i te, którzy wkrótce znajdą się na szczytach.

Szczególnie ważna jest kategoria Emerging Designer. Wybierając piątkę wschodzących projektantów, CFDA wskazuje jednocześnie kierunki, w których zmierza lub powinna zmierzać moda.

W 2021 roku jednym z najważniejszych źródeł i kontekstów jest afroamerykańska historia. Dwójkę nominowanych łączy Kanye West, który wspiera młodych zdolnych. Prawie wszyscy zaistnieli na Met Gali. Wyraźnie widać też, że USA ma już dwie stolice mody: Nowy Jork i Los Angeles.

Oto czołówka, która ukształtuje przyszłość przynajmniej amerykańskiej mody – nominowani i nominowane do nagrody CFDA w kategorii Emerging Designer.

Maisie Wilen: Imprezowo-łóżkowy glamour

Maisie Wilen to obok Colliny Strady jedna z najciekawszych północnoamerykańskich marek dla dziewczyn. Jej założycielka Maisie Schloss związana jest z największymi miastami USA: urodziła się w Chicago, studiowała w Parsons School of Design w Nowym Jorku, a jej pracownia znajduje się w Los Angeles, gdzie produkowane są także ubrania. Dom mody Maisie Wilen powstał w 2019 roku dzięki namowom i wsparciu finansowemu Kanyego Westa, dla którego marki Yeeza wcześniej pracowała Maise.

Maisie Wilen jesień-zima 2021 /(Fot. materiały prasowe)

Miłośniczkami Maisie Wilen są młode gwiazdy pop o mocnych, wyrazistych głosach, m.in. Kim Petras i Charli XCX. Petras była gwiazdą pokazu kolekcji wiosna–lato 2022, który odbył się na szczycie nowojorskiego wieżowca w modnym barze Boom Boom Room w Hotelu Standard. Petras w bieliźnianej, ażurowej sukieneczce zaśpiewała taneczny przebój „Future Starts Now”.

Maisie Wilen jesień-zima 2021 /(Fot. materiały prasowe)

Maisie Wilen tworzy imprezowo-łóżkowy glamour na lekkim kacu.

– Kocham jej ubrania. Wygląda się w nich naprawdę hot – mówi Charli XCX i dodaje, że projekty Maisie można nosić na imprezach, z których idzie się prosto na śniadanie. Koronkowe leginsy, wszechobecne wstążki i kokardki, wycięcia w kształcie serduszek, nawiązania do strojów dżokejek i eksponujący ciało styl bieliźniany. Marka Schloss słynie również z autorskich nadruków: cyfrowych, hipnotycznych, esowatych kształtów wykreowanych w Photoshopie i Illustratorze.

W kolekcji wiosna–lato 2022 projektantka połączyła grunge’owy erotyzm Courtney Love z XIX-wieczną dziewczęcością i stylowym kiczem a’la Paris Hilton i Y2K. Ubrania prezentowały modelki o różnych urodach oraz tożsamościach. Jedna z nich porusza się na wózku.

Maisie Wilen ubiera dziewczyny, które nie rezygnując z atrybutów dziewczęcości i symboli seksu, emanują niezależnością.

Khiry: Luksusowa biżuteria

Jameel Mohammed, twórca marki biżuterii Khiry, urodził się w Chicago, a styl i tożsamość marki opiera na afroamerykańskiej i afrykańskiej historii.

Film reklamujący kolekcję z 2020 roku to poetycka opowieść o ciałach czarnych osób, których wizerunek ukształtowało niewolnictwo, kolonializm i postkolonializm, a także emancypacja i antyrasistowska rewolucja, której szczytowy moment właśnie trwa. W 2021 roku czarne osoby w USA przepracowują traumy, przejmują kontrolę nad własnymi ciałami, kreują wizerunek według własnych zasad.

Khiry /(Fot. materiały prasowe)

Khiry powstało w 2016 roku dzięki zbiórce na stronie Kickstarter. Projekty Mohammeda nosi dziś Michelle Obama i Cardi B., a sprzedają Barneys i Net-a-Porter. Pracownia marki działa na Brooklynie.

Znakiem rozpoznawczym Khiry jest biżuteria w kształcie rogów sudańskich krów. W innych projektach widać zarysy dzbanów, nosideł na wodę w formie kropli, a także obręczy i plemiennych masek.

Jameel Mohammed może stać się pierwszym Afroamerykaninem, który wylansuje globalną, luksusową markę biżuterii. Na Met Gali biżuterię Jameela Mohammeda promował on sam.

ERL: Na wskroś północnoamerykański

Eli Russell Linnetz, twórca marki ERL, podobnie jak Maisie Schloss współpracował z Kanyem Westem. Absolwent University of Southern California School of Cinematic Arts współtworzył odważne teledyski „Fade” i „Famous” Westa. W tym ostatnim widzimy śpiące naturalistyczne lalki udające m.in. nagiego Donalda Trumpa, Kim Kardashian, Annę Wintour, Taylor Swift i Caitlyn Jenner.

Domem i miejscem pracy Eliego jest Venice, malownicza dzielnica Los Angeles leżąca tuż nad oceanem. W jego firmę zainwestowało Comme des Garçons i Dover Street Market.

ERL /(Fot. materiały prasowe)

Styl ERL jest na wskroś północnoamerykański. W projektach dostrzec można wpływ uniformów i bielizny bejsbolistów oraz hokeistów, inspiracje grungem i ikoniczną kraciastą koszulą, a także fraków ze starego hollywodzkiego kina i kostiumów z „American Horror Story: Freak Show”. Pojawia się też motyw amerykańskiej flagi i nawiązania do pomponów cheerleaderek oraz styl hipisowskich intelektualistów z Berkeley i Nowego Jorku z lat 70. W kolekcjach majaczą tradycyjne stroje Meksykanów i przedstawicielek Pierwszych Narodów, kowbojów i miłośników country.

ERL / Fot. materiały prasowe

W kolekcji wiosna–lato 2022 zadziwia połączenie zabytkowych kul ortopedycznych z ochraniaczami hokeisty i skrzydłami zdartymi z aniołków Victoria’s Secret. Z tej kolekcji pochodzi kreacja A$AP Rocky’ego z Met Gali 2021. Smoking rapera przykrywał pleciony królewski płaszcz z trenem wykonany z narzuty kupionej w sklepie charytatywnym w Venice. Gdy strój pojawił się w sieci, odezwała się pierwsza właścicielka kapy. Okazało się, że to dzieło jej prababci.

Na wystawie „In America: A Lexicon of Fashion” zobaczycie charakterystyczny szary basketballowo-bieliźniany komplet ERL.

Theophilio: Między Jamajką a Nowym Jorkiem

Na Brooklynie powstaje też Theophilio, marka Edvina Thompsona, który dzieciństwo spędził na Jamajce. Kultura i wspomnienia z karaibskiej wyspy stały się dla Thompsona przepastnym źródłem inspiracji. W kolekcjach tworzonych zgodnie z zasadami etyki królują oczywiście jamajskie kolory: zielony, żółty, czerwony i czarny. Fasony są postpłciowe, queerowe, imprezowe. Wpłynęła na nie również jamajska retroelegancja, kultura dancehallowa i rastafariańska.

Theophilio wiosna-lato 2022 /(Fot. materiały prasowe)

Jedną z najważniejszych tendencji we współczesnej modzie jest odwoływanie się do korzeni, do kultur i estetyk, które kształtowały życie naszych przodków. Moda jest coraz bardziej osobista i autobiograficzna, a projektowanie przypomina terapię. Pierwsza kolekcja Theophilio zatytułowana „Melancholia” odwoływała się do uczuć, które towarzyszyły Edvinowi, gdy próbował pogodzić wolność twórczą z planem biznesowym. Później zaprojektował „Migrację”, którą promował film przedstawiający ubrania na tle widoku z okna samochodu jadącego z lotniska na Jamajce do rodzinnego domu. Zaproszenie na pokaz wiosna–lato 2022 udawało bilet Air Jamaica. Jamajsko-brooklińskie Theophilio jest na wskroś amerykańskie i świetnie wpisuje się w barwną społeczno-kulturową mozaikę Nowego Jorku.

Podczas Met Gali kreacje Theophilio nosili lekkoatletka Sha’Carri Richardson i Alton Mason, pierwszy czarny model, który przeszedł w pokazie Chanel. Za bilet Edvina Thompsona zapłacił rajdowiec Lewis Hamilton, który zaprosił na wernisaż „In America: A Lexicon of Fashion” wschodzących afroamerykańskich projektantów.

Kenneth Nicholson: Ponad granicami płci i epok

Na wernisaż „In America: A Lexicon of Fashion” z Lewisem Hamiltonem przyszedł także Kenneth Nicholson, który pozował na czerwonym dywanie w niezobowiązującej, luźnej, niebieskiej sukni bez rękawów, zapinanej na guziki.

Kenneth Nicholson wiosna-lato 2022 /(Fot. materiały prasowe)

Projektant, podobnie jak wszyscy nominowani do CFDA, przekracza granice płci. Mężczyźni na jego wybiegach wyglądają tak, jakby chodzili w sukienkach i podomkach. Estetyka ubrań przywodzi na myśl styl sufrażystek. Kenneth Nicholson miesza ze sobą nie tylko płcie, lecz także konteksty i epoki. Garderobę wyzwolonych kobiet z przełomu XIX i XX wieku połączył z grungem i mundurami żołnierzy.

Jego moda też wpisuje się w nurt autobiograficzny mody. Pochodzący z Huston Kenneth Nicholson słuchał Nirvany i służył w marynarce. Dziś mieszka i tworzy w Los Angeles.

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę