![Fot. Getty Images](/uploads/repository/000_newsy_i_1_zdjecie/gettyimages-1438755292.jpg)
Tematem przewodnim tegorocznej MET Gali jest twórczość Karla Lagerfelda, a wydarzenie poprzedziła tematyczna, wiosenna wystawa Costume Institute, która w 2023 roku poświęcona jest pracy zmarłego projektanta pracującego w Chanel, Fendi, Chloé, Balmain, Patou i dla własnej marki. Jak zawsze dress code podczas gali w pierwszy poniedziałek maja powinien odzwierciedlać temat retrospektywnej ekspozycji, zatem goście proszeni są o ubranie się „na cześć Karla”. Jakie projekty chcielibyśmy zobaczyć na czerwonym dywanie?
Ogromny dorobek Lagerfelda oznacza, że goście i projektanci nie będą narzekać na brak inspiracji, a fani mody mogą spodziewać się wielu elementów vintage na czerwonym dywanie.
Zespół „Vogue’a” przejrzał stylizacje z katalogu Karla, by wybrać te, które chcielibyśmy zobaczyć na czerwonym dywanie MET Gali – od tweedowej sukni ślubnej Chanel, którą Claudia Schiffer miała na sobie na wybiegu w 1995 roku, po wyjątkową suknię z organzy z wiosenno-letniej kolekcji Karla Lagerfelda dla Chloé z 1974 roku.
Oto, co chcielibyśmy zobaczyć podczas tego wyjątkowego wieczoru.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-464143367_1600.jpg)
Cara Delevingne zamknęła pokaz Chanel wiosna-lato 2014 w cekinowej sukni o swobodnym charakterze, stworzonym dzięki dekoltowi jak w T-shircie oraz pasującymi do stroju cekinowym sneakersom. Chętnie zobaczylibyśmy, jak Cara nosi ten zestaw ponownie, na czerwonym dywanie.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-502655146_1600.jpg)
W kolekcji Chanel na jesień-zimę 1991 roku znalazły się T-shirty pokryte złotymi i perłowymi łańcuchami, radykalnie nowoczesne jak na tamte czasy, a wpływ Madonny na projekty był wyjątkowo wyraźny. „Lagerfeld jest świadomie prowokacyjny”, zauważył „Vogue” w styczniu 1992 roku, „przenosi swój pokaz Chanel na krawędź otchłani kiczu i funku. Jego dzikie akcesoria w heavy metalowym stylu i buty motocyklowe mają potężny wpływ na modę”.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-502741356_1600.jpg)
Ten projekt Chanel z kolekcji couture jesień-zima 1991 to definicja sukni księżniczki. Wszystko dzięki spódnicy, której nie powstydziłby się Kopciuszek, i liliowej organzie wysadzanej kamieniami. Kryształowe bransolety, duże kolczyki i szal dodają jej bajkowego charakteru.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-502743752_1600.jpg)
Gwiazdy taka jak Selena Gomez czy Zoë Kravitz mogłyby ożywić ten elegancki czarny look, który Tatjana Patitz miała na wybiegu Chanel, prezentując kolekcję jesień-zima 1991-1992. Dodatek czarnej, prześwitującej marynarki sprawia, że ta mini bez ramiączek wygląda naprawdę wyjątkowo.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-535729274_1600.jpg)
Naomi Campbell w cekinowej sukience w paski z kolekcji couture jesień-zima 1996, która dzięki perłowym ramiączkom i fasonowi nawiązuje do stylu flapper.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-606930109_1600.jpg)
Na pokazie couture jesień-zima 1995 pojawiła się nie jedna, ale pięć panien młodych Chanel, wśród nich Claudia Schiffer i Helena Christensen. Karl bawił się oryginalnymi projektami Coco, prezentując dopasowaną sukienkę do kostek w stylu klasycznego żakietu Chanel z tweedu bouclé.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-956669940_1600.jpg)
Claudia Schiffer zamknęła pokaz couture Chanel jesień-zima 1993 we wspaniałej sukni, pokrytej delikatnymi kwiatami, z efektem crop-top i widocznymi gorsetowymi wstawkami. Dodatek spodni, element gorsetu i doskonałe ręczne wykonanie sprawiły, że jest to główny kandydat do odświeżenia na czerwonym dywanie MET Gali.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-1314716002_1_1600.jpg)
Przyjrzyjmy się bliżej cekinowej sukni kolumnowej Alek Wek, noszonej na wybiegu pod pełną dramaturgii peleryną, z nowoczesnym dekoltem i długimi rękawami.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-1314716056_1600.jpg)
Archiwalne ślubne looki mogą zdominować tegoroczny czerwony dywan MET Gali, a ta suknia Chanel z 2004 roku jest naprawdę legendarna. Alek Wek była pierwszą czarnoskórą modelką, która zamknęła pokaz Chanel haute couture jako panna młoda, a wcześniej powiedziała w rozmowie z redakcją „Vogue’a”: – Podczas przymiarki do pokazu Karl powiedział mi, że zainspirowałam tę suknię. Pokazał mi szkic. Nie chciał welonu ani niczego na czubku mojej głowy; chciał mieć pewność, że moja twarz będzie widoczna. Pamiętam, że się rozpłakałam. To było przeżycie pełne emocji. Jako pierwsza czarna kobieta, która wystąpiła w pokazie haute couture Chanel w roli panny młodej, czułam, że to naprawdę nadało wydarzeniu inny ton. Wysłało naprawdę pozytywny komunikat o różnorodności.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-1438755292_1600.jpg)
Pokaz couture Chanel wiosna-lato 1992 był jednym z najbardziej ikonicznych wybiegów Karla, a ogromny kapelusz o rzeźbiarskiej formie, który nosiła Naomi Campbell, jest idealnym materiałem na MET Galę.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-1438756887_1600.jpg)
Kolekcja couture Chanel wiosna-lato 1992 przeszła do historii, a ta czarna sukienka, ozdobiona złotymi łańcuchami jest ważną częścią spuścizny Karla. Chętnie zobaczylibyśmy ten archiwalny projekt na schodach albo życzylibyśmy sobie, żeby zainspirował się nim jeden z projektantów. Już raz bowiem miał swój wielki moment podczas MET Gali, kiedy w 2019 roku pojawiła się w nim Lily Rose Depp.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-1461020768_1600.jpg)
Kolekcja couture Chanel na wiosnę-lato 1999 pozostaje bardzo aktualna, a oglądanie jej z perspektywy czasu jest o tyle ciekawe, że cechowały ją brak czerni i niewiele tak zwanych „cocoizmów”. Uma Thurman sukienkę z kolekcji miała na sobie podczas gali rozdania Oscarów.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-1461021443_1600.jpg)
Oto kolejny look z kolekcji couture Chanel wiosna-lato 1999, projekt, który jest idealnym przykładem dominującego w tym roku trendu dyskretnego luksusu. Ta suknia ślubna nie przypomina za bardzo sukni ślubnej.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-1461021532_1600.jpg)
Kolejna kreacja z tiulem i organzą z pokazu couture Chanel wiosna-lato 1999, która odzwierciedla „senny nastrój" kolekcji, jak to określił „Vogue”. Ta zwiewna sukienka z dekoltem w stylu tank-topu byłaby ciekawym antidotum na fantastyczne stylizacje MET Gali.
![](/images/blog/gallery/3681/gettyimages-1461034409_1600.jpg)
Ta czarna jedwabna sukienka pochodzi z wiosennej kolekcji Karla Lagerfelda z 1974 roku dla Chloé – jego pierwszej w tym domu mody. Składa się ona z czarnej slip dress oraz jedwabnej organzy, na którą nałożona jest spódnica ze srebrnymi cekinami i koralikami, wyhaftowanymi wzdłuż body i spódnicy. Sylvie Vartan miała ją na sobie we francuskim wydaniu „Vogue’a” w 1974 roku i jest to projekt, który na zawsze zapisał się w historii mody. Właśnie dlatego byłby magicznym dodatkiem do innych strojów czerwonego dywanu MET Gali.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.