Znaleziono 0 artykułów
04.11.2019

Drag queens nowymi ikonami mody

04.11.2019
Aquaria (Fot. Getty Images)

Artyści odgrywający wszystko to, co w kobiecości teatralne, estetyczne i kulturowe, są już nie tylko gwiazdami undergroundowych klubów i żołnierkami walczącymi o prawa osób LGBTQ+. Ich wejście do mainstreamu to jedno z najważniejszych zjawisk drugiej dekady XXI wieku.

Po najmodniejszym różowym dywanie, rozłożonym w Nowym Jorku podczas gali MET (w tym roku dywan wyjątkowo nie był czerwony), przeszły Violet Chachki, Aquaria oraz ich dragowa matka RuPaul. Najbardziej medialna modowa impreza w Nowym Jorku otworzyła wystawę o kampie – „Camp: Notes on Fashion”. Sztuka dragu związana jest z tematem ekspozycji. Susan Sontag w „Notatkach o kampie” nazywa go rodzajem wrażliwości, „która to, co poważne, obraca we frywolne (…) Istotą kampu jest umiłowanie tego, co nienaturalne: sztuczności i przesady”czytamy w eseju z 1964 roku. „Jest to miłość do tego, co przesadne, co »się nie mieści«, do rzeczy-będących-tym-czym-nie-są (…) Hermafrodyta jest na pewno jednym z wzorców wrażliwości kampu (…) Najbardziej wyrafinowana forma atrakcyjności seksualnej (…) polega na postępowaniu wbrew własnej płci (…) Kamp widzi wszystko w cudzysłowie (…) Kamp jest triumfem stylu obojnackiego (zamienialności »mężczyzny« i »kobiety«, »osoby« i »rzeczy«)”czytamy w „Notatkach...”, które były kluczem do zrozumienia wystawy w Metropolitan Museum of Art. Fragmenty eseju mogłyby być także definicją dragu. 

Violet Chachki (Fot. Getty Images)

Drag queen to artysta sceniczny, który tworzy sztukę poprzez odgrywanie ról i noszenie ubrań tradycyjnie przypisywanych kobietom. Drag queen to najczęściej homoseksualny mężczyzna, który zakłada stroje płci przeciwnej. Dawne podziały ulegają jednak przekształceniom, a wiedza na temat płci nieustannie się poszerza. Sztukę dragu tworzą też kobiety, osoby transseksualne, niebinarne płciowo, osoby o płynnej płciowości i wiele innych. Jedno jest jednak niezmienne: drag queen to specjalistka lub specjalista od odgrywania płci i wszystkiego tego, co w niej teatralne, estetyczne, manieryczne, kulturowe. 

RuPaul: Drag głównego nurtu 

Urodzony w 1960 roku w San Diego Andre Charles, czyli RuPaul, sprawił, że drag stał się częścią globalnej kultury popularnej, a w konsekwencji także świata luksusowej mody. RuPaul zdobył sławę w 1992 roku. Jego piosenka „Supermodel (You Better Work)” znalazła się wtedy na szczytach list przebojów. To pierwszy megahit wyśpiewany przez drag queen w historii muzyki pop. Poprzedniczki RuPaula, np. Divine, Jackie Curtis czy Holly Woodlawn, to artystki związane z awangardową i undergroundową sztuką. Najsłynniejszy iluzjonista płci, jak RuPaula nazwał Michael Schulman, dziennikarz „The New York Times”, był twarzą koncernu kosmetycznego MAC i bohaterem popularnych talk show. Śpiewał z Eltonem Johnem i Donną Summer. Dziś jest przede wszystkim gospodarzem „RuPaul's Drag Race”, telewizyjnego i netfliksowego talent show dla drag queens, w którym odkrywa się i lansuje nowe gwiazdy dragu. Tytuł ma już 11 sezonów, wersję All Stars (dodatkowe cztery sezony), edycję brytyjską i globalną rozpoznawalność. Jurorkami w programie bywały Lady Gaga, Miley Cyrus, Christina Aguilera czy Ariana Grande.

Violet Chachki (Fot. Getty Images)
Violet Chachki (Fot. Getty Images)

Violet Chachki: Gorset i burleska 

Nowa kampania reklamowa perfum Jean-Paula Gaultiera składa się z wielu krótkich i zabawnych filmów. Główną rolę gra w nich Rossy de Palma, gwiazda Pedro Almodóvara. W każdym odcinku rozmawia z Jean Podem – urządzeniem, które pomaga jej podjąć ważne decyzje, odpowiada m.in. na pytanie, w co się ubrać. Gdy Jean Pod radzi aktorce, by włożyła gorset, de Palma zżyma się, twierdząc, że w gorsecie nie da się nic robić. Wtedy elektroniczny doradca wyczarowuje Violet Chachki, zwyciężczynię siódmego sezonu „RuPaul's Drag Race”. Ikona mody nosi oczywiście bardzo ciasno zawiązany gorset. – Jestem tu po to, by ci powiedzieć, że w gorsecie możesz zrobić wszystko – zapewnia drag queen i zaczyna ćwiczyć z ciężarkami, potem kręci hula-hop i gra na trąbce. Na ciele Violet Chachki gorset zmienił się w symbol wolności. Mężczyzna, dla zabawy i w celach artystycznych, założył to, co kiedyś unieruchamiało i deformowało ciała kobiet. Nosi to, co dla wielu mężczyzn wciąż jest zakazane. Gorset stał się znakiem rozpoznawczym urodzonego w 1992 roku w Atlancie Paula Jasona Dardo. 
Świat mody uwielbia zdeformowaną gorsetem Violet Chachki. Podczas ostatniego paryskiego tygodnia mody na sezon wiosna-lato 2020 drag queen zajmowała miejsca w pierwszych rzędach na pokazach marek takich jak Lanvin, Giambattista Valli i Thierry Mugler. Na show Vivienne Westwood włożyła kolczyki żyletki i suknię przypominającą smoking. U Schiaparelli nosiła zawiązaną pod szyją jedwabną chusteczkę i zwiewną, wielobarwną sukienkę uszytą z apaszek. Violet pracuje także na wybiegu. W ubiegłym roku zamknęła zimowe show Moschino. Nosiła szpilki oraz strój łączący cechy fraka i smokingu z trenem połączonym z marynarką towarzyszącej jej niebinarnej płciowo modelki Oslo Grace. Klasyczny męski strój związał ze sobą osoby o płynnych tożsamościach. Stał się symbolem siły i wolności. Fryzura Violet Chachki ułożona była w diable rogi. W 2018 roku Chachki wystąpiła w reklamie zimowej kolekcji Prady, gdzie wystylizowana była na Marylin Monroe, a także na gwiazdę burleski. 
Ukoronowaniem modowej kariery Chachki był bal MET. Violet założyła wąską, długą suknię z trenem w kształcie rękawiczki. Surrealistyczny strój Moschino nawiązywał do burleskowego stylu gwiazdy.

Aquaria (Fot. Getty Images)

Aquaria: Wstążki od Galliano

Na imprezie pojawili się także RuPaul, który nie był jednak w dragowym kostiumie, i Aquaria, zwyciężczyni dziesiątej edycji „RuPaul’s Drag Race”. 22-letnia artystka nosiła kreację Maison Margiela zaprojektowaną przez Johna Galliano. Bezkształtna, czarna suknia zrobiona była z czarnych wstążek. Aquaria miała długie, srebrne szpony i białe włosy. „Wiele okazów kampu jest z »poważnego« punktu widzenia złą sztuką lub kiczem” – zauważa w „Notatkach...” Susan Sontag. 
Aquaria bywa na tych samych pokazach co Violet Chachki. Miała też swoją przygodę z Moschino – była twarzą kolekcji Moschino x H&M. 
Zdjęcia drag queen, najlepsze w jej karierze, ukazały się w październikowym „Vogue Italia” z 2018 roku. Zrobił je Michael Bailey-Gates. Numer poświęcony był Minie, gwieździe włoskiej piosenki i ikonie stylu lat 60.

Miss Fame (Fot. Getty Images)

Miss Fame: Szykownie smutna 

Podczas London Fashion Week Aquaria była na pokazie Erdem. Sfotografowano ją w towarzystwie Billy’ego Portera, gwiazdy serialu „Pose”, i Miss Fame, kolejnej drag queen z "RuPaul’s Drag Race(sezon siódmy), która staje się ikoną mody. Miss Fame to obok Violet Chachki najbardziej stylowa amerykańska drag queen. Na pokaz Erdem założyła białą, falbaniastą suknię ozdobioną czarnymi różami z kolcami. Na twarzy miała delikatną, niemal niewidoczną woalkę. Fryzurę typu pixie (uczesanie na wróżkę-chłopczycę) wykonała z delikatnych, czarnych piórek. Stylizacja pięknie wyrażała smutek. 
Miss Fame bywała na pokazach marek Miu Miu, Thierry Mugler, Jean-Paul Gaultier, Maison Margiela, Kenzo, Vivienne Westwood, a pozowała dla „Paper”, „Numéro”, „Vogue Portugal”, „Vogue Japan”. W tym roku była też gwiazdą paryskiej prezentacji Manisha Arory. Wzięli w niej udział twórcy i twórczynie sztuki LGBTQ+. Hinduski kreator uczcił w ten sposób pierwszą rocznicę zniesienia prawa uznającego homoseksualizm za przestępstwo. W Indiach zrezygnowano z niego dopiero w 2018 roku. 

Istota mody

„We're All Born Naked and the Rest Is Drag” – śpiewa w jednym ze swoich hitów RuPaul. Fragment refrenu, który mówi o tym, że wszyscy rodzimy się nago, a cała reszta jest dragiem, to jedna z najważniejszych i najmądrzejszych sentencji wyśpiewanych przez współczesną artystkę. Skoro prawie wszystko jest teatrem, teatrem życia codziennego, to powinniśmy wyreżyserować nasze życie sami. Możemy być tym, kim chcemy. Możemy kochać, kogo chcemy. Możemy być wolni. I o tym właśnie opowiada drag. 

Drag queens patrzą na kobiecość kampowym okiem. Uwalniają, ujawniają i uwypuklają jej dekoracyjność, manieryczność, jej teatralny, kostiumowy i estetyczny charakter. Celebrując kobiecość, wydobywają z niej wszystko to, co kulturowe. W sztuce dragu szczególne miejsce zajmują stroje, czyli część kultury. Modowe drag queens reinterpretują znane nam ubrania. Biorąc je w piękny cudzysłów, wyrażają jednocześnie ich istotę. I właśnie dlatego są dziś ikonami mody. 

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij