Znaleziono 0 artykułów
19.06.2021

Duet Rad i Shady Lady: Sukienka o Warszawie

Fot. Weronika Walijewska

Duet Rad, wiodąca młoda polska marka, zainspirowany przez Shady Lady, czołową drag queen, zrealizował strój, który stanie się nowym modowo-queerowym symbolem Warszawy. Projekt zadebiutuje 19 czerwca podczas after party po Paradzie Równości. Gwiazda dragu wystąpi do utworu „Warszawa” w wykonaniu aktorki Stanisławy Celińskiej i kwartetu smyczkowego Royal String Quartet.

Duet Rad i Shady Lady tworzą nowe krajobrazy Polski

Poznański Duet Rad, czyli Maciej Jóźwicki i Juliusz Rusin, zasłynął kolekcją „Wiesia” z 2019 roku. Jej rdzeniem były stroje o krojach nawiązujących do dawnej mody. Uszyte z imitacji skóry komplety i płaszcze ozdobiono ręcznie malowanymi kwiatami wzorowanymi na popularnym w czasach PRL-u fajansie z Włocławka. Porcelanę dekorowały wówczas ręcznie miejscowe malarki, m.in. ciocie Jóźwickiego.

Fot. Weronika Walijewska

„Wiesia” to na wskroś polska kolekcja, która mogłaby zapoczątkować nurt współczesnego artystycznego polskiego haute couture. Jego źródeł można szukać w czasach PRL-u, w kolekcjach Mody Polskiej czy Telimeny, a na przełomie wieków XX i XXI – na londyńskich wybiegach Arkadiusa, który zaciekawił brytyjską scenę mody nawiązaniami do kultury Lubelszczyzny.

Fot. Weronika Walijewska

Duet Rad wciąż rozwija patriotyczne pomysły. Po „Wiesi” Maciej i Juliusz stworzyli bardziej użytkowy „Dom Kujawski”, a 19 czerwca, z okazji warszawskiej Parady Równości, złożą hołd Warszawie i społeczności LGBTQIA+. Ich najnowszy projekt – „Sawę” – zainicjowała drag queen Shady Lady, która w ubiegłym roku wystąpiła w „Vogue’u” w strojach Krystiana Szymczaka i Kuby Jasińskiego.

Shady Lady doskonale interpretuje modę, mogłaby przejść po tęczowym dywanie Met Gali, gdyby otwierano akurat wystawę o queerze. Na poznańskim Marszu Równości wystąpiła w rozkloszowanej sukni z kwiatów ułożonych we wzór tęczy. Drag queen świetnie zinterpretowała żółty komplet Cher Horowitz ze „Słodkich zmartwień”, którą zagrała Alicia Silverstone. Stylowy klasyk z 1995 roku reklamowano hasłami: „Seks”, „Ciuchy”, „Bajery” i „Szpan”.

Fot. Weronika Walijewska

Drag queen mówi: Warszawa jest dla wszystkich osób!

– Symbole narodowe zostały zawłaszczone przez ruchy nacjonalistyczne. Wspólnie z Duetem Rad upominamy się o te symbole. Warszawa jest miastem każdej i każdego, niezależnie od opcji politycznej, orientacji seksualnej czy tożsamości płciowej – zaznacza Shady Lady, która mieszka w stolicy od 11 lat. Urodziła się w Lublinie.

Artystka ze smutkiem wspomina 7 sierpnia 2020 roku, gdy na Krakowskim Przedmieściu policja brutalnie stłumiła protest w obronie Margot z kolektywu Stop Bzdurom, który aktywnie i bezkompromisowo walczy m.in. z homofobią, transfobią i zakazem aborcji. – Gdy powracam myślami do tamtego dnia, znowu mam łzy w oczach. Ten kraj jest również nasz. Nie możemy pozwolić, by zapchnięto nas na margines. Jesteśmy jego częścią, taką jak inni – dodaje Shady Lady, uczestniczka wydarzeń na Krakowskim Przedmieściu.

Fot. Weronika Walijewska

W mijającym tygodniu, podczas miesiąca dumy osób LGBTQ+, Prokuratura Okręgowa w Warszawie skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko Margot i Łani. Aktywistkom ze Stop Bzdurom grozi więzienie. Znowu potrzebują wsparcia.

Fot. Weronika Walijewska

Najbardziej warszawska sukienka

Sawa to postać z legendy, pierwsza mieszkanka osady Warszawa. Mieszkająca w Wiśle syrena wskazała zabłąkanemu i głodnemu księciu (lub królowi) drogę do wiejskiej chaty, gdzie urodziły się bliźniaki – Wars i Sawa. W nagrodę za gościnę władca podarował bliźniakom ziemię, na której wyrosła przyszła stolica.

Na wygląd kreacji Shady Lady wpłynęły legendy, historia i sztuka. Duet Rad zaczął od analizy wizerunków syreny zdobiących przestrzeń i architekturę Warszawy. Maciej i Juliusz zgromadzili też pocztówki przedstawiające symbole stolicy, takie jak Teatr Wielki, ogród Saski, most Poniatowskiego oraz ważne, lecz nieistniejące już świątynie: wysadzoną przez nazistów Wielką Synagogę, która stała w miejscu Błękitnego Wieżowca, i imponujący sobór św. Aleksandra Newskiego, którego kopuły górowały nad dzisiejszym placem Piłsudskiego. Korzystali również ze zdjęć przedstawiających ruiny powstańczej Warszawy.

Fot. Weronika Walijewska

Z obrazów powstał kolaż i nadruk na kostium Shady Lady. Efekt syrenich łusek osiągnięto dzięki zdjęciom fasad bloków z czasów PRL-u: Osiedla za Żelazną Bramą, osiedla Torwar i 20-piętrowego „Młotka” stojącego przy Smolnej, tuż przy Skarpie. Z kolei motyw płetwy odwołuje się do harmonijkowego dachu Rotundy PKO. Inspiracjami były też stalowe konstrukcje mostów i XVII-wieczny portret króla Zygmunta III Wazy z warsztatu Rubensa.

Warszawa chyba nigdy nie miała tak bardzo warszawskiej sukienki.

Fot. Weronika Walijewska

Performance po Paradzie Równości

W modowo-muzycznym performansie (uwiecznionym również w filmie Weroniki Walijewskiej) Shady Lady uosabia Syrenkę i Sawę. Pojawia się w mundurowym trenczu w kolorze piaskowca, który imituje również ceramiczna okładzina Pałacu Kultury. – Na głowie Shady Lady spoczywa wyhaftowany model Pałacu Kultury i Nauki. Jego zegar wskazuje 17, czyli godzinę W. Dokładnie o tej porze 1 sierpnia 1944 roku wybuchło Powstanie Warszawskie – tłumaczą projektanci z Duetu Rad. W trakcie występu drag queen zdejmuje wierzchnie warstwy stroju, a rękawiczki, apaszka, tarcza, kolczyki i miecz układają się w kolory tęczy.

Fot. Weronika Walijewska

W filmie Shady Lady pozuje na tle neonu „Miło cię widzieć”, który ozdabia most Gdański, Pałacu Kultury i „Młotka”, a także w barze mlecznym Bambino. Na rękach noszą ją bojówkarze z gangu Sawy. Drgające na wietrze falbany przypominają eklektyczne ornamenty socrealistycznego Pałacu Kultury lub łuski syreny, którą według legendy wciąż można dostrzec w odmętach Wisły...

W warszawskim Lunaparku, podczas after party po Paradzie Równości, Shady Lady wykona w konwencji lip sync utwór T.Love „Warszawa” – wersję śpiewaną przez Stanisławę Celińską do muzyki Royal String Quartet. Gdy aktorka śpiewa o Warszawie, w mieście zjawiają się warszawskie duchy: żydowskie, chrześcijańskie, gnostyczne, ateistyczny, a od niedawna też duch transpłciowej osoby Milo Mazurkiewicz, która 6 maja 2019 roku skoczyła z mostu Łazienkowskiego.

Zdjęcia i film: Weronika Walijewska

Modelka: Shady Lady

Asystenci fotografki: Patryk Konieczniak, Krzysztof 

Projekty: RAD DUET

Postprodukcja filmu: Artur Klimczak

Statysta: Mateusz Bzówka

Fot. Weronika Walijewska
Fot. Weronika Walijewska
Fot. Weronika Walijewska
Fot. Weronika Walijewska

 

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę