Znaleziono 0 artykułów
27.02.2021

Najpopularniejsza kanapa z Instagrama

(Fot. Materiały prasowe)

Z ery minimalizmu wkraczamy w maksymalizm. Projekty stworzone po to, by przyciągać wzrok, wracają do modnych mieszkań. W domach gwiazd centralne miejsce zajmuje Camaleonda zaprojektowana przez Maria Belliniego na początku lat 70. XX w.  

Nic nie wskazuje na to, że Chrissy Teigen miała zamiar wywołać instagramowe szaleństwo. Kiedy modelka i autorka kulinarna opublikowała zdjęcie reklamujące jej loungewearową linię Chill by Cravings, tysiące internautów komentowało nie tyle jej kapcie z puszkiem, co kanapę, na której siedziała. „Potrzebuję informacji o tej kanapie” – napisał ktoś. Wkrótce mebel został poprawnie zidentyfikowany jako Camaleonda zaprojektowana przez Maria Belliniego. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez @neyehaus

Jego projekty znajdziesz w salonach ludzi o wyrafinowanym guście. Kanapa stoi w mieszkaniu Teigen, ale także u artysty Daniela Ashrama, influencerki Aimee Song czy Beastie Boya Mike’a D. Kiedy znany ze swojego perfekcjonizmu Marc Jacobs otworzył pop-up na Madison Avenue trzy lata temu, kanapę Camaleonda, obitą zielonym sztruksem, umieścił w samym środku.

Zachwyca obłością, wygląda tak, jakby belę folii bąbelkowej ktoś postanowił obciągnąć aksamitem albo skórą. Camaleonda nie ma stałej formy. Właściciel według własnego uznania może ją tworzyć, zestawiając ruchome części.
Połączyłem dwa słowa: camaleonte, czyli kameleon, który jest niezwykłym zwierzęciem przystosowującym się do otoczenia, oraz „onda”, co oznacza falę – mówił Bellini w rozmowie z „Architectural Digest”.

Producent kanapy – marka B&B Italia – wypuściła na rynek model, który ostatnio był produkowany w 1979 r. Replikę słynnego modelu zaczęła produkować też marka Eternity Modern. Na popularność sofy duży wpływ miała pandemia. Erica Choi, założycielka Egg Canvas, i jej mąż kupili model Camaleondy w sierpniu zeszłego roku, i to po latach polowań na aukcjach. – B&B Italia w idealnym momencie ogłosiło, że po półwieczu wznowi produkcję modelu Camaleonda. Zamiast kupowania prezentów, mój mąż i ja zwykle podróżujemy, ale ponieważ pandemia zatrzymała nas w domu, budżet przeznaczyliśmy na sofę marzeń – mówią. Biała wersja kanapy została ustawiona w przytulnym kącie salonu na Brooklynie. W nocy można się na niej przespać, po obiedzie poczytać albo obejrzeć Netfliksa.

Ale popularność Camaleondy zaczęła się na długo przez COVID-em – jej historia sięga 1972 r., kiedy MoMA zaprosiła 12 włoskich projektantów do udziału w wystawie „Italy: The New Domestic Landscape”. Bellini zaprezentował wtedy swój projekt przed śmietanką towarzyską Nowego Jorku. Marka B&B Italia wdrożyła go do produkcji, która trwała tylko kilka lat, a legenda przetrwała całe dekady. Projekt stał się obiektem pożądania kolekcjonerów.

Za podobny przypadek można uznać sukces lustra Ultrafragola projektu Ettore’a Sottsassa. Tylko w ostatnich latach słynne lustro można było zauważyć w domach Belli Hadid, Franka Oceana czy Leny Dunham.

Jaki jest więc związek między lustrem Ultrafragoli i kanapą Camaleondą? Cóż, gust się zmienia – z ery minimalizmu wkraczamy w maksymalizm. Projekty stworzone po to, by przyciągać wzrok, wracają do modnych mieszkań.

Oryginalny artykuł ukazał się na Vogue.com.

Elise Taylor
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę