Znaleziono 0 artykułów
14.02.2018
Artykuł z numeru 1 Artykuł z numeru 1

Modny „Pekin” w centrum Warszawy

14.02.2018
Sesja fotograficzna na okładkę tygodnika "Przyjaźń" (Fot. Romuald Broniarek, KARTA)

Niektórzy pisali do Pałacu Kultury i Nauki listy, inni umawiali się w nim na schadzki. W czasach PRL-u stanowił ważny punkt na kulturalnej mapie Polski. W jego wnętrzach zespół The Rolling Stones dał pamiętny koncert, a dom mody Christiana Diora zorganizował swój pokaz. „Pekin” był również tłem licznych sesji zdjęciowych. Przypominamy o jego bliskich związkach z modą. 

1. Pokazy kolekcji Mody Polskiej

Pokaz Mody Polskiej w Pałacu Kultury i Nauki z 1986 roku (Fot. Chris Niedenthal)

Pokazy stworzonej w 1958 roku przez Jadwigę Grabowską Mody Polskiej – organizowane w Pałacu Prymasowskim, w Klubie Dziennikarzy na Foksal czy też właśnie w Pałacu Kultury i Nauki – były wydarzeniem towarzyskim, na którym po prostu trzeba było się pokazać. Podobno znani politycy używali wszelkich wpływów, aby tylko zdobyć na nie zaproszenie. W pierwszych rzędach zasiadały żony dygnitarzy, ale pojawiali się tam również aktorzy, dziennikarze i inni artyści. A było co podziwiać! Tkaniny sprowadzane prosto z Paryża, kroje i fasony, których próżno było szukać na sklepowych, PRL-owskich wieszakach, gdzie trafiały ubrania, które otrzymywały akceptację rozmaitych komisji, centrali i dyrektorów. Modelki i modele przez półtorej godziny przechadzali się po wybiegu, prezentując kilkadziesiąt sylwetek na różne okazje i pory dnia. To właśnie na początku lat 60. los chciał, że oglądający wystawę Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w PKiN Jerzy Antkowiak natknął się na pokaz kolekcji Mody Polskiej, który go oczarował. Reszta jest już historią, o której więcej przeczytacie w tekście Aleksandry Boćkowskiej „Z kolekcji Mody Polskiej. Wyjątkowe archiwum odnalezione po latach”.

Pokaz Mody Polskiej w Pałacu Kultury i Nauki w latach 70. (Fot. Chris Niedenthal)
Pokaz Mody Polskiej w Pałacu Kultury i Nauki w latach 70. (Fot. Chris Niedenthal)

2. Pokaz kolekcji domu mody Christiana Diora

Pokaz kolekcji Christiana Diora z 1965 roku (Fot. Philip Townsend / Stringer, Getty Images)

Czasy głębokiego komunizmu. Dar od radzieckich przyjaciół, którego nie mogliśmy nie przyjąć, z dnia na dzień staje się miejscem najważniejszych wydarzeń kulturalnych w kraju, szczególnie za sprawą Sali Kongresowej. Dwa lata przed pamiętnym koncertem zespołu The Rolling Stones (po którym to specjalny sztab kryzysowy oceniał straty i zniszczenia), w tej właśnie Sali dom mody Christiana Diora zaprezentował kolekcję na sezon jesień-zima 1965-1966. W książce „Pałac. Biografia Intymna” Beata Chomątowska przytacza zapowiedź wydarzenia z tamtych lat: ­Zobaczymy przeszło 130 modeli, całą kolekcję na wszystkie pory dnia, której łączny koszt wynosi 250 tys. dolarów i której wyposażenie wymagało 60 tys. godzin pracy. 3 grudnia 1965 roku dziewięć modelek zaprezentowało 131 kreacji, które stworzył ówczesny dyrektor artystyczny domu mody Dior, Marc Bohan. Patronat nad pokazem objął ambasador Francji w Polsce, Pierre Charpentier. Wybrańcy, którym udało się zdobyć bilety na to wydarzenie, na pewno byli pod wrażeniem, nawet pomimo tego, że jak czytamy w książce Beaty Chomątowskiej, nie zastali tam nadmiaru dziwactw i ekstrawagancji.

3. Moda ludowa w okresie PRL-u

Pokaz mody podczas Cepeliady, Warszawa 1976 rok (Fot. Chris Niedenthal)

Centrala Przemysłu Ludowego i Artystycznego, czyli Cepelia, działała w Polsce od 1949 roku, ale to w latach 60. i 70. przeżywała swój złoty okres. Towarzysz Bolesław Bierut mówił: – Wszystko co w sztuce wielkie, bierze się ze sztuki ludowej. Tak oto sztuka ludowa stała się machiną państwową, służącą do maskowania różnic społecznych i tworzenia przez władzę jednolitej kultury narodowej. Punktem kluczowym w tej polityce była właśnie Cepelia. W całej Polsce organizowano imprezy, koncerty, a nawet pokazy mody inspirowane twórczością ludową. Z nadejściem lat 60. w Sali Kongresowej można było podziwiać projekty spółdzielni wchodzących w skład Cepelii. Prezentowane na pokazach mody ubrania i dodatki wykorzystywały wzory łowickie oraz koniakowskie koronki. W latach 70. ta twórczość wpadła w oko także inteligencji. Pierwsza warszawska Cepeliada odbyła się w 1972 roku na Placu Defilad. Był to jarmark i mini festiwal ludowości. Dla ówczesnych władz rozmach był bardzo ważny, dlatego obok licznych stoisk, na których rzemieślnicy chłopscy w strojach ludowych tkali, rzeźbili i malowali, odbywał się także pokaz mody. Modelki na wybiegu, który umiejscowiono przed Pałacem Kultury i Nauki, prezentowały ubrania inspirowane wzornictwem ludowym. Ludowe tkaniny i hafty były lansowane przez ówczesne polskie gwiazdy, takie, jak Maryla Rodowicz czy Czesław Niemen. Każda kobieta tamtego okresu chciała przecież wyglądać, jak tytułowa Małgośka.

4. Pokaz mody z udziałem Naomi Campbell

Naomi Campbell na pokazie zorganizowanym przez firmę Fashion Show w 1994 roku (Fot. Jacek Dominski/REPORTER, EastNews)

8 października 1994 roku w Sali Kongresowej firma Fashion Show zorganizowała pokaz mody, na który zaproszono Naomi Campbell. Ciemnoskóra modelka zaprezentowała stroje kultowej w latach 90. marki Leo Lazzi, która należała do Ewy Jagielskiej oraz szczecińskiej marki Magnum Maloa. Modelka pojawiła się na scenie w kilku sctylizacjach, po czym błyskawicznie z niej zniknęła. 1994 rok to w końcu okres, w którym Campbell była szalenie zajęta – nie tylko wydawała swoją pierwszą i jedyną solową płytę, ale także powieść. Niestety, obydwa przedsięwzięcia nie osiągnęły większego sukcesu. Przynajmniej udało jej się uniknąć losu Marleny Dietrich, która, kłaniając się publiczności po swoim drugim koncercie w Sali Kongresowej, oberwała od niezadowolonego fotografa jajkiem. 

Naomi Campbell na pokazie zorganizowanym przez firmę Fashion Show w 1994 roku (Fot. Jacek Dominski/REPORTER, EastNews)

 

Katarzyna Pietrewicz
  1. Moda
  2. Historia
  3. Modny „Pekin” w centrum Warszawy
Proszę czekać..
Zamknij