Znaleziono 0 artykułów
16.12.2019

Najlepsze ekranizacje powieści Jane Austen

16.12.2019
Kadr z filmu "Rozważna i romantyczna" (Fot. East News)

Osadzone w realiach epoki wiktoriańskiej albo przeniesione do współczesności, z udziałem gwiazd i aktorów teatralnych, przebojowe i niszowe – w rocznicę urodzin pisarki przypominamy filmy inspirowane jej powieściami.

„Duma i uprzedzenie” (1940, 1995 i 2005)

Wybór najlepszej adaptacji „Dumy i uprzedzenia” wydaje się niemożliwy, dlatego przypominamy aż trzy interpretacje najpopularniejszej powieści Jane Austen. W nagrodzonej Oscarem „W Pogoni za mężem” z 1940 roku w role Elizabeth Bennet i Pana Darcy’ego wcielili się Greer Garson i Laurence Olivier. Ponad pół wieku później postacie zyskały nowe życie za sprawą Jennifer Ehle i Colina Firtha w telewizyjnej miniserii, którą wyróżniono statuetką Emmy. Z kolei w 2005 roku młodych zakochanych zmagających się ze społecznymi konwenansami, barierami i uprzedzeniami w filmie Joe’go Wrighta zagrali Keira Knightley i Matthew Macfadyen. 

„Emma” (1996)

„Emma” opowiada historię rezolutnej arystokratki, przekonanej o swoim talencie do swatania,  która postanawia połączyć losy swojej przyjaciółki Harriet z lokalnym pastorem. Skupiona na celu dziewczyna nie zauważa, że sama stała się obiektem zainteresowania sąsiada, Jerzego Knightleya. Większości fabuła znana jest z filmowej adaptacji z 1996 roku z Gwyneth Paltrow w roli tytułowej. Na uwagę zasługują kostiumy z epoki projektu Ruth Myers i nagrodzona Oscarem ścieżka dźwiękowa autorstwa Rachel Portman. W przyszłym roku „Emma” powróci na ekrany kin, tym razem w interpretacji Autumn de Wilde, fotografki debiutującej w roli reżyserki. Tytułową szlachciankę zagra Anya Taylor-Joy (znana z takich thrillerów jak „Split” czy „Morgan”).

Kadr z filmu "Emma" (Fot. Miramax/Courtesy Everett Collection/East News)

„Clueless. Słodkie zmartwienia” (1995)

Powieści Austen często przenoszono na ekran we współczesnych realiach. Z lepszym lub gorszym skutkiem. Za udane próby można uznać „Dziennik Bridget Jones”, inspirowany „Dumą i uprzedzeniem”, a także „Clueless. Słodkie zmartwienia”, będące luźną adaptacją wspomnianej już „Emmy”. W filmie Amy Heckerling historia arystokratki zostaje przeniesiona do amerykańskiego liceum. Cher Horowitz (Alicia Silverstone) to wzorowa Emma – dziewczyna jest zarazem egoistyczna i sympatyczna, odrobinę naiwna, ale i charyzmatyczna. W październiku potwierdzono, że powstaje serialowa wersja „Clueless”, która skupi się na postaci Dionne (w filmie grana przez Stacey Dash), prawej ręce Cher.

„Rozważna i romantyczna” (1995)

W zestawieniu nie mogło zabraknąć obsypanej nagrodami adaptacji pierwszej opublikowanej powieści Jane Austen. Film Anga Lee uhonorowano Oscarem za najlepszy scenariusz adaptowany stworzony przez Emmę Thompson, dwoma Złotymi Globami i trzema statuetkami BAFTA. „Rozważna i romantyczna” opowiada historię trzech sióstr Dashwood – Elinor (Emma Thompson), Marianne (Kate Winslet) i Margaret (Emillie François) – ich życiowych i miłosnych perypetii. W rolach męskich wystąpili młodziutki Hugh Grant, Alan Rickman i Hugh Laurie. Dla tych, którzy chcą odświeżyć tytuł albo jeszcze go nie znają, podpowiadamy, że film można oglądać na Netfliksie. 

„Perswazje” (1995)

Choć film Rogera Michella nagrodzono czterema statuetkami BAFTA, to adaptacja ostatniej powieści Austen została przyćmiona sukcesem pozostałych produkcji. „Perswazje” opowiadają historię Anne Elliot (Amanda Root), która pod naciskiem rodziny odrzuciła oświadczyny zakochanego w niej z wzajemnością Fredericka Wentwortha (Ciarán Hinds). Dziewczyna przez lata nie może pogodzić się z tym, że uległa presji bliskich. Niespodziewanie los daje jej drugą szansę, gdy Frederick ponownie staje na jej drodze. Film wielokrotnie chwalono za autentyczny obraz XIX-wiecznej rzeczywistości i wyjątkową grę aktorską.

Julia Właszczuk
Komentarze (1)

O Chaos07.03.2024, 17:34
Dlaczego na wszelkich stronach wszyscy pisząc o filmowych adaptacjach Emmy piszą tylko o tej z Gwyneth, a nikt nie wspomina o adaptacji z Kate Beckinsale? Według mnie jest znacznie lepsza - wersja z Paltrow jest jakby przejaskrawiona, afektowana, dziwna i irytująca. Kate i reszta aktorów zagrali w swojej wersji o wiele lepiej i naturalniej.
Proszę czekać..
Zamknij