
Podczas tegorocznej edycji kopenhaskiego tygodnia mody Zalando po raz trzeci wręczyło nagrodę Zalando Visionary Award, wyróżniając projektantów, którzy kształtują przyszłość mody poprzez innowacje, autentyczność i wpływ społeczny. W 2025 roku laureatem została nigeryjska marka Iamisigo założona przez Bubu Ogisi. Podczas kopenhaskiego tygodnia mody odbył się pokaz marki na sezon wiosna-lato 2026.
Marka Iamisigo słynie z nowatorskiego łączenia afrykańskiego rękodzieła z ideą upcyklingu. Ubrania powstają ręcznie, z wykorzystaniem tradycyjnych technik oraz nietypowych materiałów, w tym odpadów, co pozwala podkreślać znaczenie lokalności i rzemiosła. Bubu Ogisi tworzy kolekcje z pogranicza mody i sztuki, które stanowią komentarz do zagadnień społeczno-politycznych, takich jak religia, ekosystem czy seksualność. Jej projekty noszą Naomi Campbell i Julia Fox, a piszą o niej międzynarodowe edycje „Vogue’a”. Ogisi współpracuje z rzemieślnikami z różnych regionów Afryki, wykorzystując m.in. rafię, sizal czy bawełnę, a w procesie twórczym stosuje dawne techniki tkania i zdobienia.

Na kopenhaskim tygodniu mody marka Iamisigo zaprezentowała kolekcję wiosna-lato 2026 „Dual Mandate”
Ubrania powstały z naturalnych włókien, takich jak bawełna z Ugandy i Kenii, sizal z Tanzanii czy rafia i juta z Nigerii, uzupełnionych o metal, szkło z Kenii oraz przetworzone tworzywa sztuczne. Kolekcja była podróżą przez cztery wymiary – ciało, umysł, ducha i emocje – ukazującą, jak tradycyjne techniki mogą współistnieć z awangardową estetyką.

Świętowanie zwycięstwa Iamisigo obejmowało uroczystą kolację z udziałem liderów branży, koncert amerykańskiej artystki Keleli oraz re-see kolekcji, które pozwoliło gościom bliżej poznać proces twórczy i materiały wykorzystywane przez markę. Dodatkowo Zalando przygotowało film dokumentalny „Zalando Visionary Award Presents: Iamisigo”, nakręcony w Nigerii, Kenii i Kopenhadze pokazujący historię marki i pracę jej zespołu.

Zalando Visionary Award, poza prestiżem, wiąże się z nagrodą finansową w wysokości 50 tys. euro, dodatkowym budżetem 35 tys. euro do wykorzystania na pokaz podczas kopenhaskiego tygodnia mody oraz dostępem do mentoringu i zasobów biznesowych. Nabór do czwartej edycji trwa do 3 października 2025 roku.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.