Znaleziono 0 artykułów
03.01.2024

5 rzeczy, które warto wiedzieć o styczniowo-lutowym wydaniu „Vogue Polska”

03.01.2024
Fot. Ina Lekiewicz Levy

Poznajcie posłanki i senatorkę, które po raz pierwszy zasiądą w polskim parlamencie. Zanurzcie się w niezwykłej modzie z Korei Południowej, która podbija świat. Dowiedzcie się, czym charakteryzował się styl Carolyn Bessette-Kennedy, ikony lat 90. XX wieku. Jesteście ciekawi, co dla Mary Komasy jest w procesie twórczym najważniejsze? A może jakie plany na przyszłość ma młoda aktorka Martyna Byczkowska? Sprawdźcie, co jeszcze znajdziecie w najnowszym wydaniu „Vogue Polska” z dwiema okładkami do wyboru.

Polska od nowa: Posłanki i senatorka, które po raz pierwszy zasiądą w parlamencie

Kolorystyka na okładce tego wydania nawiązująca do polskiej flagi to symboliczny gest nadziei na to, że wkrótce będziemy mieli wiele powodów do dumy. Czasem warto zaczynać od nowa – pisze we wstępniaku Ina Lekiewicz Levy, redaktorka naczelna „Vogue Polska”. Nadzieję na lepsze jutro daje w nowym numerze nie tylko sesja okładkowa jej autorstwa, która powstała w Los Angeles z udziałem, m.in. Julii Banaś, ale także sylwetki kobiet, które będą decydować o przyszłości naszego kraju. Kara Becker rozmawia z posłankami i senatorką, które zasiadają w parlamencie po raz pierwszy. – Moje działanie będzie opierać się na czterech filarach – ochronie zdrowia, postulatach młodych, kwestiach zdrowia psychicznego oraz – na podobieństwo modelu skandynawskiego – naturalnej integracji międzypokoleniowej – mówi posłanka Joanna Wicha. Dla senatorki Magdaleny Biejat najważniejsze jest wspieranie kobiet, osób starszych, dzieci, pracowników. Dorota Łoboda walczy o prawa osób LGBT+, a Dorota Olko zajmuje się nauką i szkolnictwem wyższym. 

Fot. Simon Elmlem

Fenomen marek pochodzących z Korei Południowej 

„Branża mody ma nowy ulubiony rynek – Koreę Południową. Jej mieszkańcy wydają dzisiaj na dobra luksusowe więcej niż obywatele jakiegokolwiek innego kraju. Równie intensywnie rośnie gotowość lokalnych projektantów do globalnej ekspansji” – pisze Michalina Murawska. Nic w tym dziwnego, skoro w samym 2022 roku wydatki na dobra luksusowe wśród Koreańczyków wzrosły o 24 procent. Tamtejsza moda to przede wszystkim nowe spojrzenie na minimalizm, ukłon w stronę dyskretnego luksusu i często uniseksowy charakter projektów. Do tego kuszące ceny, które plasują projekty na półce mid-luxury. Zaintrygowani? Zajrzyjcie do styczniowo-lutowego wydania „Vogue Polska”, gdzie czeka na was przewodnik po najciekawszych koreańskich markach.

Fot. Ina Lekiewicz Levy

Martyna Byczkowska, Mary Komasa i Florence Cools opowiadają o swoich pasjach 

Jeżeli jeszcze nie słyszeliście o Martynie Byczkowskiej, najwyższy czas to zmienić. Aktorka zachwyca w dwóch serialach Netflix, „Absolutnych debiutantach” i „1670”. – Jestem świadoma swojej wartości. Wiem, że nie jestem już dzieckiem, ale gdy ktoś mówi do mnie „Martynka”, bo wyglądam młodo, to się nie wkurzam. Role młodych dziewczyn nie cofają mnie w rozwoju, tylko dają mi drugie życie – wyjaśnia w rozmowie z Anną Konieczyńską. Z kolei Mary Komasa działa na rynku muzycznym od ponad 10 lat, ale nie zależy jej na nieustającym podtrzymywaniu rozpoznawalności. Dla wokalistki, performerki, muzy marki Chanel i aktywistki w dalszym ciągu najważniejszy jest twórczy rozwój. – Chcę w tej ciemności, w odcięciu od innych bodźców, pokazywać ludziom swój świat. Ubranie to część tej opowieści – mówi artystka Karolinie Sulej. Z kolei redaktorka mody Kamila Wagner odwiedza paryskie mieszkanie Florence Cools. Belgijka jest właścicielką marki La Collection, którą prowadzi z mężem i partnerem biznesowym Arturem Tadevosianem.

Fot. Johnson Publishing Company Archive / Dzięki uprzejmości Ford Foundation, J. Paul GETTY Trust, John D. and Catherine T. Macarthur Foundation, Andrew W. Mellon Foundation and Smithsonian Institution.

Wystawa „Women Dressing Women”: Nieustająca potrzeba wzmocnienia feministycznej narracji wokół mody 

Od 7 grudnia 2023 roku w nowojorskim Costume Institute można podziwiać wystawę „Women Dressing Women”. Ma ona uhonorować zapomniane przez historię mody kobiety. Jest wśród nich Ann Lowe, autorka sukni ślubnej Jackie Kennedy, przez wykonanie której zadłużyła się na ponad dwa tysiące dolarów. Zresztą bardzo często ze względu na kolor skóry nie otrzymywała odpowiedniego wynagrodzenia za swoją pracę. Świat mody zapomniał też o Elizabeth Keckley, która projektowała i szyła dla rodziny Lincolnów, a z niewoli wykupiła się dopiero w wieku 37 lat. Nowojorska wystawa nie tylko sięga w przeszłość, ale ma także zapewnić rozgłos współczesnym projektantkom. „Mimo braku związków estetycznych czy wyraźnych biograficznych paraleli pomiędzy twórczyniami łączy je nić powolnego rozbrajania męskiej dominacji i odrzucania społecznej opresji wobec kobiet i ich ciał” – analizuje Kamila Wagner.

Fot.Getty Images

Carolyn Bessette-Kennedy: Najsłynniejsza minimalistka lat 90. XX wieku

O jej kapsułowej garderobie marzy wiele kobiet. Ikona minimalistycznych stylizacji w latach 90. Carolyn Bessette-Kennedy pozostaje wzorem niewymuszonego stylu, w którym przede wszystkim liczy się jakość, a nie ilość. Zresztą znała się na tym, jak nikt inny, bo pracowała w branży mody. Ale nawet zanim poznała swojego przyszłego męża, Johna F. Kennedy’ego Jr., syna 35. prezydenta Stanów Zjednoczonych i Jacqueline Kennedy-Onassis, uwielbiała proste formy i klasyczne sylwetki. Pracowała dla Calvina Kleina, nie tylko jako rzeczniczka prasowa, ale także muza projektanta, która często testowała najnowsze prototypy jego ubrań. „Używała mody do tego, by prowadzić dialog z otoczeniem albo by sobie z nim radzić” – pisze o stylu Carolyn Sunita Kumar Nair w książce „CBK: Carolyn Bessette Kennedy: A Life in Fashion”.

Styczniowo-lutowy numer „Vogue Polska” w sprzedaży od 4 stycznia. Zamów go już dziś z jedną z dwóch okładek do wyboru na Vogue.pl.

Redakcja Vogue.pl
Proszę czekać..
Zamknij