
Dwa polskie projekty (ceramiczna, edukująca na temat ekologii instalacja Alicji Patanowskiej i przegląd nowego polskiego plakatu) będą reprezentować polski design w Victoria and Albert Museum w ramach tegorocznej edycji London Design Festival.
Odbywający się raz do roku London Design Festival to prestiżowe wydarzenie, które może poszczycić się już 22-letnią tradycją. Jego misją jest nawiązanie dialogu pomiędzy międzynarodową publicznością i szeroko rozumianym środowiskiem designu, który tworzą zarówno projektanci, osoby związane z handlem i promocją, jak też edukatorzy.
„Ripple effect"Alicji Patanowskiej: Opowieść o eksploatowaniu złóż naturalnych

Alicja Patanowska projektuje siedzisko do ogrodu. Instalacja składającą się z małych ceramicznych płytek powstała z myślą o zielonej przestrzeni w Victoria and Alebrt Museum. Została starannie wkomponowana w krawędź sadzawki i wyposażona w fontannę. To miejsce wytchnienia, ale też namysłu. Tytułowy „Ripple effect”, czyli „efekt domina”, wskazuje, że każda ingerencja człowieka w przyrodę, niesie konsekwencje. Projektantka sięga po wodę, żeby opowiedzieć o rabunkowo eksploatowanych naturalnych zasobach. Nieregularna, ceramiczną struktura z płytek też okazuje się pełna znaczeń – materiał do jej wykonania został pobrany z Żelaznego Mostu, jednego z największych w Europie złoża odpadów górniczych. Płytki, artystka wykonuje ręcznie, dzięki czemu każda jest inna, unikatowa, ma surowy rzemieślniczy charakter. Osiem (liczba cykli i nieskończoności) zostało pokrytych miedzią – w ten sposób Patanowska zaznacza zapętloną relację między wydobytymi odpadami a materiałem nadającym się do użycia w górnictwie.
Kuratorką inicjująca projekt w Victoria and Albert Museum jest Carrie Chan, która zajmuje się programem sztuki współczesnej oraz projektami artystycznymi mającymi na celu ożywienie przestrzeni muzeum. Instalacja „The Ripple Effect” można oglądać w John Madejski Garden od 13 września 2025 do 19 października 2025.
„Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś!”: Nowy plakat w rękach kobiet

Jeśli polska szkoła plakatu stała się marką o międzynarodowym uznaniu, to warto przyjrzeć się jej jako dziedzictwu, które wciąż żyje we współczesnej pracy plakatowej. Na wystawie „Polish Posters Now! Polski Plakat Dziś!” zobaczymy prace Oli Jasionowskiej, Patrycji Longawy, Kaji Renkas oraz Mai Wolnej. Czterech kobiet i artystek, które wciąż potrafią używać plakatu jako medium, które wchodzi w dialog i komentuje rzeczywistość. Selekcji prac na wystawę dokonał Zorian Clayton – kurator specjalizujący się w grafice, plakatach i papierowych efemerach w Victoria and Albert Museum.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.