Znaleziono 0 artykułów
28.02.2018

Przyszłość będzie inna

28.02.2018
Danuta Sikorzanka wykonuje skok w dal podczas zawodów lekkoatletycznych w Centralnym Instytucie Wychowania Fizycznego w Warszawie, 26.03.1934 (Fot. Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie/ Galeria Zachęta)

„Przyszłość będzie inna. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918” to wielowątkowa wystawa poświęcona dwudziestoleciu międzywojennemu. Została zrealizowana przez Galerię Zachęta w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Wnętrza i meble Barbary Brukalskiej, kinoteatr Krystyny Tołłoczko-Różyskiej, projekt przedszkola Katarzyny Kobro czy filmy Franciszki i Stefana Themersonów, to tylko niektóre z blisko 500 obiektów, które obejrzą zwiedzający. Kuratorka Joanna Kordjak bada najważniejsze społeczne i kulturalne idee epoki przez pryzmat modernistycznego wzornictwa, architektury, filmu, awangardowego teatru i fotografii.

Zofia Mussilowa z d. Kosińska zasłonięta gazetą „Światowid” z zabawką jo-jo w rękach, 1932 (Fot. Muzeum Historii Fotografii w Krakowie/ Galeria Zachęta)

„Przyszłość będzie inna” to opowieść o najważniejszych społecznych i kulturalnych ideach epoki XX-lecia międzywojennego, między innymi takich jak ochrona niedostrzeganych do tej pory i równocześnie najsłabszych grup społecznych: kobiet, dzieci, robotników i mniejszości narodowych. Zobrazowane zostały zalążki myślenia o spędzaniu wolnego czasu czy sporcie, jako sposobie na emancypację klasy pracującej i zwiększenia jej udziału w życiu społecznym.

Wystawa Przyszłość będzie inna (Fot. Marek Krzyżanek / Galeria Zachęta)

Wystawa zwraca uwagę na demokratyzację w dostępie do kultury, pokazuje siłę oddolnych inicjatyw, które stały się głównym motorem przemian.

Dola i niedola naszych dzieci, red. Józef Włodarski, opracowanie artystyczne: Wanda Zawidzka )Fot. Aleksander Minorski, Tadeusz Bukowski, Kraków 1938, kolekcja Łukasza Gorczycy / Galeria Zachęta)

II Rzeczpospolita, opowiedziana z perspektywy „słabych” i pokazanie ich emancypacji, wpisuje się w proces demitologizacji okresu XX-lecia międzywojennego. Ducha tej epoki oddaje wiara w nową, lepszą, często jedynie wyobrażoną, wyśnioną, a tym samym utopijną przyszłość. Widzimy próbę odbudowy państwowości po ponad wieku nieobecności na politycznej mapie świata i równocześnie rozwarstwienie społeczeństwa, w którym utrzymywały się nędza i zacofanie.

Janina Mierzecka, z cyklu Ręka pracująca, 1924–1938, repr. za: Henryk Mierzecki, Ręka pracująca. 120 tablic fotograficznych, Warszawa 1947, kolekcja Łukasza Gorczycy (Fot. Galeria Zachęta)

Tytuł wystawy zaczerpnięty został z tekstu-manifestu Zofii Daszyńskiej-Golińskiej z 1921 roku, w którym autorka pisała: „Żyjemy jednak nadzieją, że przyszłość będzie inna”.

Dwudziestolecie międzywojenne to jeden z najbardziej niejednoznacznie ocenianych okresów w historii Polski. To czas dynamicznych, proeuropejskich zmian w sferze politycznej czy kulturalnej. To również okres otwartości na dyskusje o prawach do tej pory pomijanych, czy wykluczanych grup społecznych. Lecz Dwudziestolecie międzywojenne to również epoka silnych wewnętrznych konfliktów i podziałów.

Maria Ewa Łunkiewicz-Rogoyska, Pływalnia, 1939, olej, płótno / (Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu/ Galeria Zachęta)

Ekspozycjia będzie czynna od 24 lutego do 27 maja 2018. Towarzyszyć jej będą cykle spotkań, seminariów i dyskusji z udziałem historyków sztuki, socjologów, a także historyków.

Kuratorka: Joanna Kordjak

współpraca: Magdalena Komornicka, Michał Kubiak oraz Cezary Lisowski, Zuzanna Sękowska

projekt ekspozycji: Pracownia Macieja Siudy

program edukacyjny: Zofia Dubowska, Stanisław Welbel

realizacja: Anna Muszyńska i zespół

Wystawa Przyszłość będzie inna (Fot. Marek Krzyżanek / Galeria Zachęta)

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Wystawa Przyszłość będzie inna (Fot. Marek Krzyżanek, Galeria Zachęta)

 

Marta Wroniszewska
Proszę czekać..
Zamknij