Znaleziono 0 artykułów
01.11.2023
Artykuł partnerski

Ruben Castano: „Smartfony Motorola pomagają wyrazić siebie”

01.11.2023
Krzysztof Zalewski/ Fot. Łukasz Dziewic

Łączy światy designu, mody i technologii. Wszystko po to, by stworzyć smartfona, który będzie nie tylko urządzeniem codziennego użytku, lecz także integralną częścią stylu życia. Z Rubenem Castano – Head of Customer Experience & Design at Motorola Mobility – rozmawiamy o tym, jak kolory wpływają na nasze emocje, jak pachnie idealny smartfon, a także o tym, co w pracy projektanta sprawia mu największą radość.

Design odgrywa w Motoroli niezwykle ważną rolę, a świat mody łączy się ze światem technologii. Skąd czerpiesz inspiracje? Czy to właśnie moda jest jednym z ich źródeł?

Tak, stanowi ważne źródło inspiracji, ale nie jedyne. Ponieważ nasze urządzenia każdego dnia wykonują dla użytkowników wiele różnych zadań w tym samym czasie, muszą pełnić bardzo konkretne funkcje. To jednak nie wszystko, bowiem jednocześnie zaspokajają inne potrzeby konsumentów – takie jak wyrażanie siebie poprzez styl życia. W dzisiejszych czasach smartfony stały się osobistymi produktami, wybór takiego urządzenia odzwierciedla naszą tożsamość. I tu właśnie do akcji wkracza moda.

Ruben Castano, Head of Customer Experience & Design at Motorola Mobility/ Fot. Materiały prasowe

Motorola współpracuje z Instytutem Pantone. Powiedz, proszę, więcej na ten temat.

W ramach współpracy z Pantone nasze zespoły wspólnie wybierają kolory, których używamy w całym portfolio i ofercie. To złożony proces, w trakcie którego wraz z Instytutem przyglądamy się wielu różnym branżom. Moda jest jedną z nich, ale nie jedyną, ponieważ na konsumentów oddziałują przeróżne produkty oraz elementy, które widzą każdego dnia, na przykład przedmioty, którymi dekorują swój dom. Nie chodzi więc tylko o ubrania i dodatki, ale o wszystko, co znajduje się w ich świecie, otoczeniu. Dlatego inspiracji szukamy w wielu różnych branżach.

Kolor to niezwykle ważny aspekt twojej filozofii projektowej. Skąd wiesz, który będzie właściwy dla danego urządzenia?

Za kolorem kryje się aspekt psychologiczny. Wszystko zależy od tego, jaką reakcję emocjonalną dany kolor wywoła wśród określonych grup konsumentów. W Motoroli zawsze lubimy myśleć o kolorze, ale nie zamykać go w sztywnych ramach. Bo – oczywiście – liczą się wiek czy płeć potencjalnego użytkownika, lecz najważniejsze jest jego nastawienie. Chodzi o wyrażanie siebie, a stosunek, jaki masz do danego koloru, jest tu bardzo ważnym czynnikiem. Ten aspekt psychologiczny przekłada się na prognozowanie trendów.

Smartfon motorola edge 40 neo w trzech wersjach kolorystycznych/ Fot. Materiały prasowe

Współpracując z Pantone, wspólnie wybieramy serię kolorów, które w oparciu o wszystkie makrotrendy uważamy za sensowne dla naszej branży. Zawsze wyobrażamy sobie emocjonalną reakcję, jaką wzbudzi dany kolor. Punkt wyjściowy do rozmowy na temat kolorystyki urządzeń stanowi więc założenie, że nasz produkt jest lifestyle’owy. Jeśli podoba ci się dany odcień, może chciałbyś mieć coś więcej w tym kolorze – coś, co będzie pasowało do ulubionej bluzki czy torebki?

Ola Adamska/ Fot. Łukasz Dziewic

Czyli aby ktoś kupił urządzenie, musi spodobać mu się kolor?

Zazwyczaj tak to wygląda. Dlatego najczęściej dany produkt wypuszczamy nie w jednym kolorze, ale w trzech czy nawet czterech – niektóre z nich są bardziej neutralne, inne bardziej ekspresyjne, a jeszcze inne sytuują się pośrodku. Dzięki temu każdy może wybrać ten, który najbardziej mu się podoba.

Kolor jest tylko jedną z cech wyróżniających urządzenia Motoroli. Wasz dobór materiałów również jest ciekawy – wiem, że jedna z linii telefonów zawiera elementy wykonane z wegańskiej skóry.

Jako zespół projektowy bierzemy pod uwagę różne aspekty. Jednym z nich jest to, jak nasz produkt będzie leżał w dłoni klienta. Chcemy, by całe doświadczenie używania smartfona czy innego urządzenia było jak najlepsze. A nikt przecież nie lubi, gdy telefon wyślizguje mu się z dłoni – to największy koszmar! Skóra wegańska świetnie leży w ręce, nie ślizga się, jest przyjemna w dotyku. Co więcej, oferuje wiele możliwości, łatwo się farbuje. I – co nie mniej istotne – patrząc na nią i dotykając jej, odnosimy wrażenie, że obcujemy z produktem luksusowym. Nasza wersja wegańskiej skóry została wykonana z krzemionki, która jest źródłem odnawialnym. W przyszłości planujemy jednak skłonić się ku materiałom organicznym, ponieważ właśnie w tym kierunku zmierza produkcja wegańskiej skóry.

Smartfon motorola edge 40 neo Basic Black/ Fot. Materiały prasowe

Częścią bogatego user experience produktów Motoroli są też perfumowane pudełka, w które pakuje się urządzenia. Skąd ten pomysł?

Wierzymy, że nasi konsumenci odbierają produkty Motoroli wszystkimi zmysłami. Najmocniej pracują przede wszystkim wzrok – stąd kolory, oraz dotyk – stąd wegańska skóra. Ale nie zapominamy też o węchu. Dlatego chcieliśmy stworzyć zapach, który reprezentowałby wartości marki Motorola – innowacyjny, stylowy, inkluzywny. Zawsze współpracujemy z najlepszymi. Dlatego w przypadku zapachu skierowaliśmy swe kroki do szwajcarskiej marki Firmenich, która jest światowym autorytetem w tworzeniu zapachów, i rzuciliśmy im to wyzwanie. W rezultacie powstał aromat, który odzwierciedla wartości naszej marki, a konsumenci czują go w momencie otworzenia pudełka z nowym smartfonem.

Jedną z kluczowych wartości marki Motorola jest zrównoważony rozwój. Jakie kroki podejmujecie w tym celu?

Przede wszystkim nasze urządzenia są zapakowane w pudełka w 100 proc. wolne od plastiku, wykonane z papieru z recyklingu, certyfikowanego pod względem pochodzenia i odnawialności. Co więcej, na pudełkach z urządzeniami premium nadruki wykonujemy obecnie atramentem sojowym – biodegradowalnym i bardzo łatwym do recyklingu wraz z całym opakowaniem. W przyszłości planujemy wprowadzić ten rodzaj nadruków również w pozostałych produktach z naszego portfolio. Jeśli chodzi o produkcję urządzeń, również staramy się w jak największym stopniu korzystać ze źródeł odnawialnych i materiałów z recyklingu.

Kasix/ Fot. Łukasz Dziewic

Często współpracujecie z influencerami i celebrytami. Jak wybieracie osoby, które najlepiej uosabiają wartości marki?

Wszystko sprowadza się do dzielenia wartości z naszą marką – tego, co chcemy reprezentować. I znowu – jest to stylowe, innowacyjne, inkluzywne. Widać to również na polskim rynku, gdzie właśnie wystartowaliśmy z kampanią „Odkryj ocean możliwości” związaną z promocją smartfona motorola edge 40 neo. Jej ambasadorami została trójka popkulturowych buntowników inspirujących do tego, by podążać za swoimi marzeniami, nawet jeśli trzeba iść pod prąd. Wokalista Krzysztof Zalewski, aktorka Ola Adamska oraz streamerka Kasix – to oni będą nadawać ton najnowszej kampanii marki.

Ale to, jak chcemy być odbierani zawiera się nie tyko w kampaniach i dzięki influencerom lub celebrytom, z którymi chcemy się kojarzyć. Obraz Motoroli budujemy również dzięki naszemu portfolio produktów, czego doskonałym przykładem jest linia moto g.

Smartfon motorola edge 40 neo w trzech wersjach kolorystycznych/ Fot. Materiały prasowe

Co w takim razie sprawia ci największą radość w pracy?

Największą satysfakcją jest ujrzeć produkt w dłoni kogoś, kto jest nim zachwycony – otwiera pudełko i jest pod wrażeniem tego, co widzi i czego doświadcza. Aby to osiągnąć, prowadzimy badania nie tylko przed wypuszczeniem danego produktu na rynek, pytamy też o satysfakcję z jego użytkowania. Najważniejsze jest to, że z biegiem czasu rozwiązania Motoroli, które ułatwiają użytkowanie – zarówno pod względem designu, jak i oprogramowania – stają się częścią życia konsumentów. Cieszy mnie, gdy wiem, że nasze rozwiązania, produkty, sprzęt oraz oprogramowanie są lubiane i stale używane przez konsumentów w ich codziennym życiu.

Ruben Castano, Head of Customer Experience & Design at Motorola Mobility/ Fot. Materiały prasowe

Więc po prostu starasz się uszczęśliwiać ludzi?

Tak, to mój cel jako projektanta.

Natalia Jeziorek
Proszę czekać..
Zamknij