Znaleziono 0 artykułów
18.11.2020

„The Crown”: Fakt i fikcja

(Fot. materiały prasowe Netflix)

O czym Elżbieta II rozmawiała z Michaelem Faganem, który włamał się do pałacu Buckingham? Jakie zdanie na temat Margaret Thatcher miała rodzina królewska? Czy Karol naprawdę nigdy nie kochał Diany? Producentka „The Crown” Oona O’Beirn i szefowa researchu Annie Sulzberg zdradzają, które wątki wymyślili scenarzyści, a co wydarzyło się naprawdę.

Jak zdradziły producentka Oona O’Beirn i szefowa researchu Annie Sulzberg pracę zaczynają już rok przed pierwszym klapsem. Zagłębiają się w archiwum, przeprowadzają obszerne wywiady i kształtują to, co ostatecznie widzimy na ekranie. Czwarta odsłona „The Crown” koncentruje się na latach 80. W roli lady Di pojawia się młodziutka Emma Corrin, a Gillian Anderson wciela się w premier Margaret Thatcher.

(Fot. materiały prasowe Netflix)

Podobne artykułyPrawdziwa historia księcia Karola i Lady DiElise Taylor  – Im bardziej zbliżamy się do współczesności, tym jest ciężej. Ludzie myślą, że znają tę historię naprawdę dobrze, mają już o niej wyrobione zdanie – mówi O’Beirn. – Naszym zadaniem jest pokazać ją z perspektywy dwóch stron i zrozumieć tych, których to dotyczy. W 10 odcinkach udało się pokazać burzliwe małżeństwo Karola i Diany i relację królowej z Margaret Thatcher. Podczas gdy znaczna część czwartego sezonu jest oparta na faktach, niektóre sytuacje zostały zmodyfikowane.

 Najbardziej frustrująca sytuacja? Kiedy natykają się na niewiarygodną anegdotę, której nie da się wprowadzić do narracji. – Pewien mężczyzna powiedział nam, że królowa lubiła oglądać medyczny serial „Embarrassing Bodies” na kanale czwartym – śmieje się O’Beirn. – Opowiedziałyśmy o tym Peterowi [Morganowi, scenarzyście serialu – red.]. Odparł: „Zwariowałyście, nie obchodzą mnie żadne „Embarassing Bodies”, a my: „Ale dlaczego? To jest takie dobre!”.

(Fot. materiały prasowe Netflix)

Z O’Beirn i Salzberg rozmawiamy o czwartym sezonie.

Jesteśmy świadkami pierwszego spotkania Karola i Diany, podczas którego ona jest ubrana w kostium ze „Snu nocy letniej”. Jak poznali się naprawdę?

Oona O'Beirn: Kostium wymyślił Peter, bo pokazuje prawdziwą Dianę, która kochała taniec. Ich pierwsze spotkanie miało miejsce w rodzinnym domu Spencerów w Althorp. Diana miała wtedy 16 lat, a książę flirtował z jej starszą siostrą Sarą. Drugie, które na ekranie ma miejsce podczas Badminton Horse Trials, tak naprawdę odbyło się w domu przyjaciela pary, Philipa de Passa. W dokumencie „Własnymi słowami” Diana zdradziła, że siedzieli na belach siana, a ona pytała Karola o ukochanego wuja lorda Mountbattena, który wtedy zginął.

(Fot. materiały prasowe Netflix)

Relacje pomiędzy królową a Margaret Thatcher zostały przedstawione jako dość napięte. Ile tak naprawdę wiemy o tym, co wzajemnie o sobie myślały?

Annie Sulzberger: Przeprowadziłyśmy kilka przydatnych wywiadów. Nikt nie zaprzeczył, że ich znajomość była, delikatnie mówiąc, chłodna.

OO: Ze wszystkich brytyjskich premierów, którzy odbywali wakacyjne wizyty w Balmoral [szkockiej posiadłości królowej – red.], jedynie Thatcher wyjechała przed czasem. Uwielbiała pracować, a taki wypoczynek nie był dla niej. Dotarliśmy do informacji, że musiano ją zmuszać do udziału w grach.

(Fot. materiały prasowe Netflix)

Pokazałyście moment zabójstwa lorda Mountbattena w 1979 r., kiedy Irlandzka Armia Republikańska (IRA) wysadziła jego kuter. Czy w rzeczywistości wyglądało to tak, jak na ekranie?

OO: Tak, nie mogliśmy pominąć postaci lorda Mountbattena, także przez jego bliskie relacje z Karolem.

W innej pamiętnej scenie widzimy Dianę jeżdżącą na rolkach po pałacu Buckingham. Czy to naprawdę miało miejsce?

OO: Tak! Nasz wspólny research wykazał, że w nocy przed ślubem jeździła na rowerze. Niestety, tego nie udało nam się sfilmować. Myślę, że trzymała się mniej interesujących fragmentów Buckingham, my natomiast chcieliśmy to zrealizować w tych częściach, które widzowie już znają. To sceny przypominające o tym, że lady Di miała wtedy zaledwie 19 lat.

Powstał osobny odcinek o Michaelu Faganie, który włamał się do sypialni królowej w 1982 r. Wiemy o czym rozmawiali?

Podobne artykułyLady Di: Buntowniczka w pałacu BuckinghamAnna KonieczyńskaAS: Michael Fagan zmieniał zeznania wiele razy. W wywiadach twierdził, że chciał, aby królowa zrozumiała, jak polityka Thatcher wpływa na przeciętnego obywatela. Mówił, że najpierw szukał pomocy w rządzie, lecz jej nie otrzymał. Jednak wersja, którą przedstawił policji, była taka, że w momencie ujrzenia Elżbiety był zbyt zdenerwowany, by cokolwiek powiedzieć. Siedział tam, aż go zabrano.

OO: Fagan reprezentował społeczeństwo w czasie wysokiego bezrobocia.

AS: Tak naprawdę wiele mu zawdzięczamy. Nie było tak, że królowa nie miała styczności z poddanymi, ale próba znalezienia swoistego mostu pomiędzy jej światem, a światem społeczeństwa zawsze była trudna. Gdy Michael przeszedł przez drzwi pałacu, te dwa światy się zderzyły.

(Fot. materiały prasowe Netflix)

Podróż Karola i Diany do Australii w 1983 r. Jakie były ich relacje w tamtym czasie?

AS: To punkt zwrotny w ich małżeństwie. Wiele się o tym pisze. W szczególności o perspektywie Diany ukazanej w książce Andrew Mortona „Diana: Moja historia” z 1992 r. Spencer była bardzo naturalna w relacjach z ludźmi. Tłumy ją uwielbiały, Karola – niespecjalnie.  Pod pewnymi względami mieli naprawdę podobne osobowości. Potrzebowali zainteresowania, ale nie mogli obdarować się nim nawzajem.

Odcinek siódmy to historia niepełnosprawnych Nerysy i Katherine Bowes-Lyon, kuzynek królowej, które w 1941 r. zostały potajemnie przeniesione do szpitala dla osób z trudnościami, a następnie uznane za zmarłe w latach 60., kiedy w rzeczywistości jeszcze żyły. Dlaczego ta sprawa była tak ważna do ukazania w tym sezonie?

OO: To były zupełnie inne czasy i tego typu sytuacje nie budziły wielkich emocji. Dla mnie było ważne, aby przez ich historię pokazać, że nie należy nikogo oceniać. Choć oczywiście byłyśmy tym zszokowane i zdruzgotane.

AS: Musiałyśmy niemalże zbudować diagnozę dla sióstr w oparciu o notatki, które w dzisiejszej terminologii medycznej nie miałyby żadnego znaczenia. Aby zrozumieć ich zaburzenia genetyczne i konsekwencje, które z nich wynikają, współpracowałyśmy z historykami zdrowia psychicznego.

(Fot. materiały prasowe Netflix)

Pod koniec sezonu książę Karol okazuje się być niezadowolony z udziału Diany w performansie „Uptown Girl” w Royal Opera House w 1985 r., a następnie zdezorientowany jej prezentem – nagraniem z „Upiora w operze”. Ile z tego, co pokazałyście, jest prawdą?

AS: Moment z „Uptown Girl” miał miejsce w rzeczywistości. Karol uważał, że Diana przekroczyła granice królewskiej przyzwoitości.  W odniesieniu do nagrania z „Upiora w operze” – Diana widziała musical wiele razy, a muzykę z niego grywała w samochodzie.  Taka sytuacja oczywiście też się zdarzyła. Spencer pojechała do West Endu, wiemy, że kompozytor Andrew Lloyd Webber też tam był. Nikt nie widział jednak słynnego nagrania. Nie wiadomo, co Diana na nim robiła. Zastanawiałyśmy się więc, jak pokazać ten moment? Emma Corrin ma piękny głos, więc nie mogłyśmy przegapić takiej okazji.

Podobne artykuły„The Crown”: Królestwo za stylAnna KonieczyńskaOO: Podczas pierwszego przesłuchania Emmy Peter wspomniał o tej scenie. Okazało się, że to jej ukochana piosenka. Natychmiast ją zaśpiewała. Zakochaliśmy się w niej.

Czwarty sezon „The Crown” jest dostępny na platformie Netflix od 15 listopada 2020 r.

Radhika Seth
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę