Znaleziono 0 artykułów
01.01.2023

2022 to rok naked dress

01.01.2023
Kim Kardashian w sukni Marilyn Monroe na MET Gali. (Fot. Hunter Abrams)

W 2022 roku „nagie sukienki” były wszędzie. Gwiazdy i miłośniczki mody zakładały je na uroczyste gale – jak Kim Kardashian i Olivia Wilde, na pokazy mody – jak Florence Pugh i Rihanna, a nawet własne śluby – jak Tish Weinstock. Mijający rok zdecydowanie należał do naked dress.

Ach, ta dychotomia mody. Na początku grudnia, kiedy Google opublikował swój raport najczęściej wyszukiwanych haseł w 2022 roku, oversize’owa koszula – androgyniczna, prosta i klasyczna – znalazła się na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o elementy garderoby. Fason ten to kwintesencja stylu normcore z pokazów wiosna-lato 2023 (by wspomnieć choćby Kate Moss w koszuli w kratę i workowatych dżinsach) i odwrotnością maksymalnego odsłaniania ciała, które również było w trendach. Bo tak jak mijający rok był rokiem szykownego zakrycia, tak był to zdecydowanie również rok „nagiej sukienki”.

Lily James i Emily Ratajkowski na MET Gali w sukniach atelier i vintage Versace. (Fot. Hunter Abrams)

O ile lipiec był miesiącem, w którym poszukiwania oversize’owej koszuli osiągnęły szczyt, o tyle z pewnością maj był miesiącem mody na odsłanianie ciała. Pomimo corocznego tematu przewodniego czerwony dywan MET Gali przyciąga więcej uwodzicielsko prześwitujących kreacji niż jakiekolwiek inne prestiżowe wydarzenie, a gwiazdy prześcigają się w śmiałych, oszałamiających formą projektach.

Kim Kardashian cieszyła się blaskiem fleszy w cielistej, ozdobionej kryształami kreacji Jeana Louisa, którą Marilyn Monroe miała na sobie, gdy śpiewała prezydentowi USA Johnowi F. Kennedy’emu „Happy Birthday” w 1962 roku. – W dzisiejszych czasach wszyscy noszą przezroczyste sukienki, ale wtedy tak nie było. W pewnym sensie to była pierwsza prawdziwa „naked dress”. Właśnie dlatego była tak szokująca – mówiła Kim Kardashian w „Vogue’u”. Inne warte uwagi stylizacje? Jodie Turner-Smith w kreacji z wycięciami Gucci, Precious Lee w cekinowej syreniej sukni Altuzarry oraz Lily James w projekcie Versace i Emily Ratajkowski w modelu tego domu mody z kolekcji wiosna-lato 1992.

Suknia Lily James od Versace nawiązywała, według włoskiej marki, do „królewskości, dekadencji i zdobywania nowych kobiecych swobód podczas pozłacanego wieku”. Odkrywająca ciało kreacja w kolorze lila wpisała się w okres śmielszego stylu brytyjskiej aktorki, który rozpoczęła w marcu na prasowym tournée związanym z promocją „Pam i Tommy” – pojawiła się wtedy w odważnej „nagiej sukience” od Roberta Cavallego. Nowej estetyce pozostała wierna, a jej kulminacją była falbaniasta suknia Rodarte na grudniowym British Fashion Awards.

Ale ta „kobieca wolność” – czy to pod postacią projektu Celii Kritharioti: błyszczącej transparentnej kreacji, którą Beyoncé miała na sobie na marcowym oscarowym afterparty zorganizowanym przez jej męża Jay-Z, czy też jako odsłaniająca pępek suknia, którą stworzył Burc Akyol i którą Kendall Jenner miała na listopadowej gali LACMA – nie przypadła wszystkim do gustu i spotkała się też z krytyką w internecie. Kiedy Florence Pugh założyła przezroczystą różową suknię, która odsłaniała sutki, na lipcowy pokaz haute couture Valentino w Rzymie, w jej mediach społecznościowych pojawiły się hejterskie komentarze. „Dlaczego tak bardzo boisz się piersi? Małych? Dużych? Lewej? Prawej? Tylko jednej? Może żadnej? Co jest tak przerażające?” – odpowiedziała Pugh na Instagramie. Kiedy dwa miesiące później rozpoczęła kampanię prasową filmu „Nie martw się, kochanie”, jej stylizacje na czerwonym dywanie stały się symbolami buntu i odwracały uwagę od plotek o romansie, które krążyły wokół obsady filmu. Aktorka zakładała prześwitujące kreacje Valentino, jak odsłaniająca bieliznę suknia przypominająca gwieździste niebo czy cekinowa bluzka w kolorze nude i spódnica maksi.

Beyoncé w naked dress projektu Celii Kritharioti na oscarowym afterparty jej męża Jay-Z.
Florence Pugh w przezroczystej różowej kreacji na pokazie haute couture Valentino w Rzymie. / Fot. Jacopo Raule, Getty Images

W „nagiej sukience” jest znacznie więcej designerskiej głębi, niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Dla niektórych styl ten opiera się na zabawie w odkryte-zakryte lub odsłanianiu niemal wszystkiego – wystarczy spojrzeć na dzienną stylizację Emily Ratajkowski w plisowanej obcisłej sukience i sneakersach Solomon w maju na Manhattanie lub na Olivię Wilde na październikowej Annual Academy Museum Gala w cekinowej kreacji obszytej piórami projektu Alexandre’a Vauthiera, przez którą widać było jej piersi. Dla innych jednak koncepcja ta pozwala na bardziej artystyczną interpretację. Kolekcja Jeana-Paula Gaultiera i Y/Project na jesień-zimę 2023 stała się wiralową sensacją po tym, jak nadruki trompe-l’œil z kolekcji Gaultiera na wiosnę-lato 1996 zostały ponownie pokazane na wybiegu. Podobnie jak iluzoryczna grafika na biuście i pośladkach na sukience Balmain z kolekcji na jesień-zimę 2022, którą Kylie Jenner założyła na galę Billboard Music Awards w maju – swoje pierwsze wyjście na czerwony dywan po urodzeniu drugiego dziecka.

EmRata w nagiej sukience w Nowym Jorku. / Fot. Raymond Hall, Getty Images
Kylie Jenner na Billboard Music Awards sukience Balmain. / Fot. Todd Williamson/NBC, Getty Images

Rok 2022 przyniósł również sporę dawkę nostalgii za odsłaniającymi ciało sukienkami. Kate Moss, która w 1993 roku pojawiła się w połyskującej bieliźnianej sukience i czarnych majtkach na imprezie Elite Models, powróciła do swojego kultowego looku z okazji 40. rocznicy powstania Diet Coke w listopadzie, prezentując odsłaniającą piersi sukienkę z dekoltem w łódkę.

Camille Charrière, której nieobce są „nagie sukienki” (na jej Instagramie pełno jest ubrań vintage od Guy Laroche i Saint Laurent oraz szytych na miarę projektów Nensi Dojaki), inspiracji szukała w zdjęciach paparazzich z imprez z lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku z Moss i innymi it-girls, aby stworzyć swoją zniewalającą listopadową kolekcję dla Mango. Niecierpliwie wyczekiwana oferta zawierała całą gamę przezroczystych ubrań, w tym siateczkowe obcisłe sukienki z cekinami i przezroczyste halki.

Kate Moss na imprezie z okazji 40-lecia Diet Coke powróciła do naked dress. / Fot. David M. Benett, Getty Images
Kate Moss w „nagiej sukience” w 1993 roku.

Charrière zakończyła rok 2021 ślubem w „nagiej sukience” – na swoje wytworne paryskie przyjęcie weselne założyła bieliźnianą sukienkę z koronki Harrisa Reeda. To idealna estetyka na ślub, którą wybrała również jej dobra przyjaciółka i była redaktorka „Vogue’a” Tish Weinstock. Kiedy Weinstock wyszła za Toma Guinnessa podczas trzydniowej imprezy w Halloween, odważna panna młoda zamieniła coś niebieskiego na coś przezroczystego, zakładając sporo prześwitujących sukienek, w tym zabytkową koronkową kreację Jane Bourvis i suknię vintage Johna Galliano dla Diora z usuniętą podszewką. – To chyba najbardziej kultowy przykład „nagiej sukienki” – mówiła w „Vogue’u”. – Ale nie byłabym sobą bez jakiegoś elementu nagości.

Tish Weinstock w koronkowym projekcie vintage Jane Bourvis

Najodważniejsza stylizacja z naked dress w roli głównej? Nagroda wędruje do Rihanny za celebrowania swojego ciała, gdy była w zaawansowanej ciąży, w prześwitującej sukience Diora i błyszczących kozakach na pokazie francuskiego domu mody w lutym. Podobnie jak u Kate Moss, odkrywający ciało strój Rihanny nawiązał do jej własnego ikonicznego looku – „nagiej sukienki” Adama Selmana, którą założyła w 2014 na galę CFDA.

Rihanna na pokazie Diora w lutym. / Fot. Stephane Cardinale - Corbis, Getty Images

Artykuł ukazał się oryginalnie na vogue.co.uk.

Laura Hawkins
Proszę czekać..
Zamknij