Znaleziono 0 artykułów
08.06.2021

Jak TikTok wpłynął na branżę mody?

(Fot. Getty Images)

Najczęściej ściągana aplikacja świata zrzesza już blisko 700 milionów użytkowników, szczególnie przedstawicieli generacji Z, o którą walczą wielkie domy mody. Na TikToku rodzą się trendy, marki tworzą kampanie, a agenci modelek szukają nowych twarzy.

Mimo tego że były prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump, w obawie przed chińską inwigilacją, walczył o delegalizację TikToka, aplikacja (powstała w 2014 roku, znana jako Musical.ly) szybko zyskała na popularności. W Ameryce korzysta z niej już ponad 100 milionów użytkowników, w Polsce 3 miliony osób. Młodzi ludzie tworzą tu amatorskie filmiki (każdy trwa 60 sekund), a ich rówieśnicy, generacja Z, traktują TikToka nie tylko jako rozrywkę, ale i źródło wiedzy o świecie. – Słynący z autentyczności TikTok pozwala branży mody na kreowanie wizerunku w zupełnie inny sposób niż inne media społecznościowe – mówi Kudzi Chikumbu, dyrektor ds. społeczności twórców Tik Toka.

(Fot. Getty Images)

Nowa platforma a świat mody

@gucci

Celebrating the opening of ##GUCCIGAOK with Jiah Lee.

♬ suono originale - Gucci

Branża sięga po TikToka, walcząc o względy generacji Z. Blisko połowa użytkowników aplikacji to osoby między 16. a 24. rokiem życia. W związku z tym instagramowe sławy, takie jak modelka Bella Hadid, coraz częściej publikują w nowej aplikacji, domy mody Saint Laurent czy Louis Vuitton transmitują tam swoje pokazy, Gucci kreuje własne wyzwania, a agencje modelek szukają nowych twarzy. Tiktoker Noen Eubanks został twarzą domu mody Celine, a Wisdom Kaye, uznany za najlepiej ubranego mężczyznę platformy, w zeszłym roku podpisał kontrakt z IMG Models, a obecnie współpracuje z takimi markami jak Dior czy Balmain.

 

Według amerykańskiego „Forbesa” zapraszana do pierwszych rzędów pokazów Prady gwiazda TikToka, 17-letnia Charlie d’Amelio, w ciągu ostatniego roku na aplikacji zarobiła 4 miliony dolarów. Raporty sugerują, że jeden post wycenia nawet na 100 tysięcy dolarów. Ostatnio, wspólnie z siostrą Dixie, ogłosiły, że we współpracy z Hollister ruszają z własną marką Social Tourist.

 

@charlidamelio

our @morphe2 quad goals multi-palette stacks are available now at morphe.com🤍 go shop!! ##morphe2 ##morphe2xcharlidixie

♬ original sound - charli d’amelio

Trendy z Tik Toka

Według Google Trends wyszukiwanie hasła „TikTok fashion” od stycznia 2020 roku wzrosło o 195 procent. Tak narodził się trend na „TikTok leggings”. Obecnie obcisłe legginsy są jednym z najczęściej wyszukiwanych artykułów w Wielkiej Brytanii. Sprzedawcy nazywają to „efektem Tik Toka”. Także za powrót trendów przełomu lat 90. i 2000. możemy podziękować TikTokowi. Promowana na platformie moda pełna jest elementów zaczerpniętych z tego okresu – przedłużanych, skórzanych marynarek, torebek bagietek, przykrótkich topów czy grubych złotych łańcuchów. Opatrzona hasztagiem Y2K (z angielskiego year 2000) moda ma gigantyczny wpływ na Generację Z. Zainteresowanie workowatymi spodniami w stylu lat 2000. w ciągu roku wzrosło o 170 procent, krótkimi topami o 38 procent, plisowanymi minispódniczkami o 131 procent, a okularami w stylu późnych lat 90. o 477 procent. Na samym TikToku hasztag #Y2KFashion ma już ponad 58 milionów wyników. W efekcie wskrzeszone zostały marki jak Von Dutch i Juicy Couture, które niegdyś uwielbiały Paris Hilton czy Nicole Richie.

(Fot. Getty Images)

Coraz większą popularnością cieszą się też konta, które obserwatorom serwują porady stylistyczne. Madhy Gondal (@moxeb) i Nemah Hasan (@nemahsis), dwie przyjaciółki z Toronto, pokazują, jak godzić trendy z wymogami skromnego ubioru właściwego kulturze muzułmańskiej. Z kolei Karina Vigier, 51-letnia redaktorka mody, udowadnia, że moda nie ma wieku, a Nina Przegalińska razem z innymi przedstawicielami #PolishGenZ współpracuje przy tworzeniu kolekcji Reserved RE.DESIGN.

Nowe oblicze wielkich projektantów

Wśród użytkowników TikToka są już m.in. Simon Porte Jacquemus i Olivier Rousteing, dyrektor kreatywny Balmain, który dokumentuje w aplikacji swój dzień, w międzyczasie pokazując proces twórczy. Najlepiej wiedzie się markom, które potrafią zaangażować obserwatorów do działania. Gucci zachęca do wzięcia udziału w wyzwaniu (które obecnie ma już ponad 210 milionów wyświetleń) #GucciModelChallenge. Zgodnie z instrukcjami mogą stworzyć eklektyczny look w stylu Gucci. Z drugiej strony J.W. Anderson, widząc, jak wielką popularnością cieszy się sweter jego marki noszony przez Harry’ego Stylesa, opublikował film, w którym uczy robienia na szydełku. Prada, Louis Vuitton i Saint Laurent zaczęły transmitować na żywo pokazy w aplikacji (we wrześniu ubiegłego roku obejrzało je ponad 3 miliony użytkowników).

(Fot. Getty Images)

Metka z TikToka

Wysoka świadomość ekologiczna generacji Z wymusza zwrot ku zrównoważonej modzie. Hasztagi #upcykling i #vintage mają łącznie 8 miliardów wyświetleń. Jedną z największych marek, które zrodziły się na TikToku, jest Vintage Stock Reserve. Poprzez farbowanie, splatanie lub naprawienie nadaje starym ubraniom nowe życie. Spopularyzowana na platformie firma Wearth London (47 tysięcy obserwujących) tworzy produkty z ekologicznych materiałów. Z drugiej strony, jak podaje „The New York Times”, duża część generacji Z wciąż wybiera tanią odzież. Nie zamierza nosić rzeczy częściej niż parę razy, więc nie chce inwestować w luksus. Wybiera więc firmy takie jak Pretty Little Thing czy Boohoo, także cieszące się popularnością na TikToku.

Nowe gwiazdy modelingu

Na TikToku odkrywam nowe twarze – mówi Jeni Rose, starsza wiceprezes międzynarodowej agencji modelek IMG Models. Podpisała już kontrakt z Wisdom Kate czy Kennedy Jardine. – Na TikToku nie ma filtra, dosłownie i w przenośni. To pozwala szybko zorientować się, jaki kto jest naprawdę – tłumaczy Rose.

(Fot. Getty Images)

W Polsce TikTok dopiero się przebija, dominuje Instagram. – Szukamy kandydatek na modelki na Instagramie. Klienci bardzo często pytają nas o profile modelek – liczbę obserwatorów i statystyki. I na tej podstawie decydują o zatrudnieniu. Na razie nie mieliśmy zapytań o TikToka – mówi Lucyna Szymańska, właścicielka agencji D’vision Model Management.

Czy Instagram zostanie zdetronizowany przez TikToka?

TikTok liczbą użytkowników przegonił już Snapchat i Twitter. Niektórzy twierdzą, że ma szansę zdetronizować Facebook, a nawet Instagram. By przekonać do siebie generację Z, domy mody muszą tu pozbyć się elitarnego wizerunku na rzecz inkluzywnej zabawy. – TikTok wstrząsnął branżą. Wiele luksusowych marek inaczej dobiera treści, wykorzystuje kulturę memó i zachęca ludzi do tworzenia własnych wersji projektów – mówi Abi Buller, badaczka trendów w The Future Laboratory.

Artykuł jest częścią cyklu poświęconego pokoleniu Z, którego wybrani przedstawiciele zaprojektowali najnowszą odsłonę kolekcji Reserved Re.Design.

Kara Becker
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę