Znaleziono 0 artykułów
08.07.2019

Moda męska wiosna-lato 2020: Sztuka na wybiegach

Versace wiosna-lato 2020 (Fot. ImaxTree)

Donatella opowiada na wybiegu o Prodigy. Cindy Sherman patrzy na świat z perspektywy kurtki, a Dior śni o zagładzie. Moda oczarowuje dziełami sztuki. Artyści współpracują z projektantami albo sami tworzą modę. Zniknęły sztywne granice między dziedzinami. Oto najciekawsze wydarzenia artystyczne tygodni mody wiosna-lato 2020.

Najważniejszy debiut

Gościem specjalnym florenckiego Pitti Uomo był Sterling Ruby. Artysta urodził się w 1972 roku w amerykańskiej bazie wojskowej w Republice Federalnej Niemiec, a dziś mieszka w Los Angeles. Jest gwiazdą świata sztuki, a od niedawna także mody. W 2014 roku stworzył niezapomnianą kolekcję z Rafem Simonsem, a później także z Diorem i Calvinem Kleinem. W czerwcu pokazał pierwszą kolekcję własnego domu mody – S.R. Studio. LA. CA.

Zaprojektował kilka linii, a wśród nich ED. 50 – ubrania z reprodukcjami dzieł sztuki artysty. Każdy model powstaje w 50 egzemplarzach. Na ubraniach pojawiły się m.in. przejmujące „Czaszki” – rzeźby, które powstały na bazie rekwizytów używanych w hollywoodzkich produkcjach filmowych. Mają ostre i potworne zęby, czarne wyłupiaste oczy i żółte warholowskie peruki. Prace pokazano w galerii Sprüth Magers w Los Angeles na wystawie pod tytułem „Potępienie”. Kuratorki porównały „Czaszki” do głów Cerbera, wielogłowego psa pilnującego wejścia do krainy umarłych. Linie Unique i Soto to modele stworzone z tkanin artystycznych. Unique powstaje w kalifornijskiej pracowni artysty, a rzeczy z kolekcji Soto Ruby wykonuje własnoręcznie w jednym egzemplarzu. W projektach S.R. Studio. LA. CA. widać sporo elementów nawiązujących do biografii artysty. Po wyjeździe z Niemiec Sterling Ruby wychowywał się w rolniczym regionie Stanów Zjednoczonych, w którym mieszkają ceniący ciężką pracę i tradycyjne rzemiosło amisze. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

NOW AVAILABLE AT SRSTUDIO.COM

Post udostępniony przez S.R. STUDIO. LA. CA. (@s.r.studio.la.ca)

Znowu Cindy Sherman

Dzieła Cindy Sherman wykorzystywano w modzie wielokrotnie. Gwiazda feministycznej sztuki był twarzą Comme des Garçons, dla Marca Jacobsa sfotografował ją Juergen Teller, prace artystki wisiały też w sklepie Dover Street Market w Los Angeles i butikach Balenciagi, a potem pojawiły się na deskorolkach Supreme. Cindy Sherman zinterpretowała kufry i torebki Louis Vuitton, a wiosną 2020 roku jej wizerunki widnieć bedą na ubraniach japońskiej marki Undercover. Na surowych projektach widać autoportrety ze słynnej serii Untitled Film Still. Artystka wcieliła się w role kobiet z czarno-białego kina lat 50. i 60. Postaci z filmów kształtowały i odzwierciedlały stereotypy z prawdziwego świata. Patriarchalna kultura przypisała kobietom konkretne cechy i funkcje, np. gospodyni domowej czy demonicznej uwodzicielki. Oryginały prac zobaczyć można na retrospektywnej wystawie artystki w National Portrait Gallery w Londynie.

Valentino wiosna-lato 2020 (Fot. ImaxTree)

Reżyser projektuje

Efekty jednej z najbardziej zaskakujących kolaboracji sezonu pokazano podczas tygodnia mody w Mediolanie. Fendi współpracuje z Lucą Guadagnino, reżyserem nominowanego do Oscara filmu „Tamte dni, tamte noce”. Palermianin, twórca najbardziej stylowych filmów we współczesnym kinie, jest przyjacielem Silvii Venturini Fendi – dyrektorki kreatywnej męskiej lini Fendi i wnuczki założycieli starej włoskiej firmy. Dom mody był także jednym z producentów „Suspirii”, malowniczego horroru z Tildą Swinton, który wyróżniono nominacją do Złotych Lwów.

Fendi wiosna-lato 2020 (Fot. ImaxTree)

Guadagnino stworzył teraz nadruki nawiązujące do ogrodu. Na wybiegu, za który posłużyły ogrodowe schody, pojawiły się m.in. torby w kształcie konewek.

Reżyser po raz pierwszy współprojektował ubrania dla wielkiego domu mody, wcześniej tworzył filmy dla marek Ermenegildo Zegna, Giorgio Armani i Salvatore Ferragamo.

Tribute to Keith Flint

Na wybiegu Donatelli Versace było słychać i widać Prodigy, a konkretnie zmarłego w tym roku lidera zespołu, Keitha Flinta. Kreatorka złożyła hołd zmarłemu przyjacielowi. Głos artysty, m.in. w utworze „Firestarter”, współtworzył ścieżkę dźwiękową pokazu, a styl Flinta wpłynął na kolekcję i fryzury. Po wybiegu przeszli modele z dwoma irokezami na głowie. Nosili stroje łączące estetykę punk ze stylem rave. Były kraciaste koszule i ubrania pochlapane wybielaczem, skórzane kurtki i płaszcze, łańcuchy i błyszczące materiały, czyli to, co nosił Keith.

Versace wiosna-lato 2020 (Fot. ImaxTree)

Wrażenia artystów

Jacquemus świętował dziesięciolecie pracy i po raz kolejny zorganizował pokaz na południu Francji, w swojej rodzinnej Prowansji. Urodzony w 1990 roku Simon Porte Jacquemus dorastał w Mallemort, a krajobrazy okolic Marsylii od zawsze są dla niego inspiracją. Fascynacja Prowansją łączy kreatora z wielkimi malarzami: Paulem Cézannem, Paulem Gauguinem czy Vincentem Van Goghiem. Swoją najnowszą kolekcję pokazał na polu lawendy. Różowy wybieg ustawiony między sięgającymi horyzontu rzędami kwiatów przypominał ścieżki z krajobrazów Davida Hockneya – z malarskiej serii „The Arrival of Spring in Woldgate”.

Jacquemus wiosna-lato 2020 (Fot. ImaxTree)

Z okazji urodzin Jacquemus zaprosił na pokaz, a także za jego kulisy czworo artystów, studentów szkół artystycznych w Londynie, Arles i Marsylii. Thilda Craquelin namalowała krajobraz z cytryną, na którym Jacquemus ogląda pokaz z okna, jedząc jednocześnie mrożonego cytrusa. Clémence Elman sfotografował stojące w kwiatach lustro. Joe Gamble narysowała impresje, które pozostają w pamięci na długo po pokazie, a Gael Sillère sfotografował półnagich modeli błądzących po polach lawendy.

Jacquemus wiosna-lato 2020 (Fot. ImaxTree)

Po zagładzie

Najnowszy pokaz Dior Homme, którego dyrektorem artystycznym jest Kim Jones, powstał we współpracy z Danielem Arshamem. Nowojorski artysta łączy monumentalny spirytualizm z pop-artem i procesami destrukcji. Jego rzeźby jednocześnie zachwycają i przerażają, bo zawsze są trochę zniszczone, wyżarte, obłupane. Znane i rozpoznawalne kształty stają się częścią koszmaru. Artysta tworzy na podstawie wyobrażeń o tym, jak w przyszłości będą wyglądać obiekty archeologiczne, które przetrwają zagładę.

Dior Homme wiosna-lato 2020 (Fot. ImaxTree)

Na wybiegu Diora na różowym piasku stały ogromne kruszące się litery D, I, O i R. Wieki zegar też wyglądał, jakby wykopano go z ruin po trzęsieniu ziemi. Czy Jones i Arsham sugerują, że Paryż skończy wkrótce jak Pompeje? Biorąc pod uwagę to, co dzieje się z klimatem, jest to dość prawdopodobne.

Sztuki na wybiegach było więcej

Na płaszczach, marynarkach, sukienkach i garniturach Off-White, marki Virgila Abloha, pojawiły się grafiki Futury, klasyka malarstwa ulicznego, którego nazwisko wymienia się obok takich postaci jak Jean-Michel Basquiat czy Keith Haring. Na ubraniach Valentino widać futurystyczne krajobrazy brytyjskiego malarz Rogera Deana. Psychodeliczny styl artysty był szczególnie popularny w latach 70. Dom mody wykorzystał pejzaże: „Żółte miasto”, „Ślepa sowa” i „Ogród smoka”. Loewe pokazał na wybiegu ekrany wyświetlające sztukę wideo brytyjskiej artystki Hilary Lloyd. Na wybiegu Thoma Browne’a wystąpił tancerz baletowy James Whiteside, a Celine pracowało z malarzem Davidem Kramerem… To ostateczne potwierdzenie tezy, że zniknęły sztywne granice między dziedzinami. Moda trwale splotła się ze sztukami wizualnymi.

Marcin Różyc
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę