Znaleziono 0 artykułów
27.08.2025

O czym przeczytacie we wrześniowym wydaniu „Vogue Polska”?

27.08.2025
(Fot. Bohdan Bohdanov)

Wrześniowa premiera opery „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie” to idealny moment, żeby przybliżyć czytelnikom nie tylko spektakl i jego twórców, lecz także wpływ opery na świat mody i sztuki. Wrześniowe wydanie magazynu czeka na was z trzema okładkami do wyboru, w tym z raperką Bambi, idolką pokolenia, które nie boi się błyszczeć. Sprawdźcie, co dla was przygotowaliśmy.

Wyjątkowa sesja okładkowa oraz twórcy „Najlepszego miasta świata. Opery o Warszawie”

(Fot. Bohdan Bohdanov)

Opera to sztuka totalna – łączy muzykę, teatr, architekturę i modę. W tym wydaniu „Vogue Polska” przyglądamy się jej z bliska z okazji premiery spektaklu „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie”, zaplanowanej na 19 września w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej – pisze we wstępniaku redaktorka naczelna Ina Lekiewicz Levy. W związku z tym przygotowaliśmy dla naszych czytelników wyjątkową sesję okładkową, w której kostiumy z Teatru Wielkiego – Opery Narodowej stylistka Chiara Janczarek połączyła z projektami domów mody na sezon jesień-zima 2025-2026. 

Jarsoław Trybuś (Fot. Yanek Wasiuchnik)

Rozmawiamy także z twórcami spektaklu o mieście, które po wojnie powstawało od podstaw: pomysłodawcą Jarosławem Trybusiem, reżyserką Barbarą Wiśniewską, dramaturgiem Marcinem Cecką, scenografką Natalią Kitamikado, kostiumografem Emilem Wysockim, śpiewaczkami Joanną Freszel i Agatą Zubel, aktorem-narratorem Filipem Kosiorem, a także librecistą Beniaminem Bukowskim oraz muzykiem Cezarym Duchnowskim, którzy wyjaśnili, jak opowiadać Warszawę językiem opery.

Związki opery ze światem mody i sztuki oraz rozmowa z nowym dyrektorem gmachu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

(Fot. Bohdan Bohdanov)
(Fot. Bohdan Bohdanov)

Kamila Wagner, szefowa działu magazyn, przekonuje, że projektanci wracają do idei theatrum mundi. Skoro świat to scena, projektowane przez nich stroje potrzebują większych form i mocniejszych kolorów. Kostiumy mają lśnić i rzucać się w oczy, nawet z bardzo daleka. Czy da się zatem zobaczyć barokowe detale kolekcji, ocenić kunszt projektanta i odczytać więcej kontekstów z ekranu komputera? Okazuje się, że jak najbardziej, o czym przekonał się ostatnio Tim Blanks, który pierwszy raz nie dotarł na żadne pokazy ze względu na stan zdrowia. Projektanci stanęli na wysokości zadania i w tym sezonie porzucili minimalizm na rzecz przerysowanych kostiumów i bogato zdobionych tkanin, które z łatwością znalazłyby swoje miejsce na operowej scenie. 

Metropolitan Opera (Fot. Johan Elbers/Getty Images)

Z kolei Kara Becker opisuje historię związków opery ze sztukami wizualnymi i tego, jak scenografia oraz malarstwo kształtowały narrację wielkiej sceny. Do innej roli za kulisami wielkiej sceny przygotowuje się też Boris Kudlička, który od 1 września oficjalnie obejmie stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: – Postawa typu „ja wam teraz pokażę” jest mi obca. Ze sceną, którą pokieruję, jestem artystycznie związany od lat, znam zespół, jego potencjał. Wiem, z jakich możliwości nie korzysta, bo nie może. I na tym chcę się skupić – opowiada Kudlička w rozmowie z Hanną Rydlewską.

Boris Kudlička (Fot. Yanek Wasiuchnik)

Raperka Bambi o tym, jak radzi sobie z presją oczekiwań branży i fanów

(Fot. Lola Banet)

Raperka Bambi, gwiazda jednej z trzech okładek wrześniowego numeru „Vogue Polska”, jest dziś głosem młodych ludzi, dla których oryginalność to przejaw odwagi, a muzyka – sposób na przetrwanie i celebrację codzienności: – Zdarzało mi się odczuwać presję i przyznaję, że trudno się jej nie poddać, zwłaszcza gdy każdy twój krok śledzi niemal cały kraj. Ale staram się nie ulegać i iść zawsze własną drogą. Dzięki temu jestem tu, gdzie jestem – sama stworzyłam to, co ludzie pokochali – wyznaje młoda raperka, która niedawno została ambasadorką marki adidas. Jak opisuje swoją twórczość i jaką rolę odgrywa moda w jej życiu, przeczytacie w nowym numerze „Vogue Polska”.

Brazylijski design i niezwykła twórczość Jorgego Zalszupina 

(Fot. dzięki uprzejmości ETEL)

Za sprawą wystawy „Warszawa – São Paulo – Warszawa” Jorge Zalszupin, jeden z najwybitniejszych twórców światowego modernizmu, symbolicznie wraca do domu. Do miasta, w którym w okresie nastoletnim przeżył swój pierwszy artystyczny zachwyt – na widok książki poświęconej twórczości Le Corbusiera – pisze w dodatku „Vogue Polska Arte” Katarzyna Jordan, założycielka Fundacji Visteria i wydawczyni „Vogue Polska”. Wystawę poświęconą twórczości Zalszupina będzie można oglądać od 6 września do 19 października w warszawskiej Willi Gawrońskich. Z okazji otwarcia wystawy, której towarzyszy bogaty program spotkań i prelekcji, postanowiliśmy przygotować „brazylijski dodatek”. Znajdziecie w nim m.in. sylwetkę genialnego twórcy światowego modernizmu przygotowaną przez Annę Theiss, a także historię jego domu, funkcjonującego dziś jako Casa Zalszupin. Do wzrostu popularności twórczości Zalszupina i jego dzieł przyczyniła się marka ETEL, z której prezeską, Lissą Carmoną, rozmawia Kara Becker. 

Debiuty projektantów w wielkich domach mody i trendy na jesień-zimę 2025-2026

Za kulisami pokazu Marca Jacobsa jesień-zima 2025 (Fot. Kelly Taub/WWD via Getty Images)

Wrześniowe wydanie „Voguea” nie byłoby kompletne bez przeglądu najgorętszych trendów jesieni i zimy 2025 roku. W tym sezonie o wybór tych ulubionych pokusiły się redaktorki „Vogue Polska”. Branża już żyje nadchodzącymi tygodniami mody, podczas których debiutanci pokażą swoje pierwsze kolekcje dla domów mody. Abyśmy się w tym wszystkim nie pogubili, Kamila Wagner przybliża sylwetki 23 projektantów, w tym Pierpaola Picciolego (Balenciaga), Demny (Gucci), Matthieu Blazy’ego (Chanel) oraz Jacka McCollougha i Lazara Hernandeza (Loewe).


Wydanie „Vogue Polska” na wrzesień 2025 roku w sprzedaży od 28 sierpnia. Zamów numer już dziś z wygodną dostawą do domu.

(Fot. Bohdan Bohdanov)
Katarzyna Pietrewicz
  1. Moda
  2. Premiery
  3. O czym przeczytacie we wrześniowym wydaniu „Vogue Polska”?
Proszę czekać..
Zamknij