
Wrześniowa premiera opery „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie” to idealny moment, żeby przybliżyć czytelnikom nie tylko spektakl i jego twórców, lecz także wpływ opery na świat mody i sztuki. Wrześniowe wydanie magazynu czeka na was z trzema okładkami do wyboru, w tym z raperką Bambi, idolką pokolenia, które nie boi się błyszczeć. Sprawdźcie, co dla was przygotowaliśmy.
Wyjątkowa sesja okładkowa oraz twórcy „Najlepszego miasta świata. Opery o Warszawie”

Opera to sztuka totalna – łączy muzykę, teatr, architekturę i modę. W tym wydaniu „Vogue Polska” przyglądamy się jej z bliska z okazji premiery spektaklu „Najlepsze miasto świata. Opera o Warszawie”, zaplanowanej na 19 września w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej – pisze we wstępniaku redaktorka naczelna Ina Lekiewicz Levy. W związku z tym przygotowaliśmy dla naszych czytelników wyjątkową sesję okładkową, w której kostiumy z Teatru Wielkiego – Opery Narodowej stylistka Chiara Janczarek połączyła z projektami domów mody na sezon jesień-zima 2025-2026.

Rozmawiamy także z twórcami spektaklu o mieście, które po wojnie powstawało od podstaw: pomysłodawcą Jarosławem Trybusiem, reżyserką Barbarą Wiśniewską, dramaturgiem Marcinem Cecką, scenografką Natalią Kitamikado, kostiumografem Emilem Wysockim, śpiewaczkami Joanną Freszel i Agatą Zubel, aktorem-narratorem Filipem Kosiorem, a także librecistą Beniaminem Bukowskim oraz muzykiem Cezarym Duchnowskim, którzy wyjaśnili, jak opowiadać Warszawę językiem opery.
Związki opery ze światem mody i sztuki oraz rozmowa z nowym dyrektorem gmachu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej


Kamila Wagner, szefowa działu magazyn, przekonuje, że projektanci wracają do idei theatrum mundi. Skoro świat to scena, projektowane przez nich stroje potrzebują większych form i mocniejszych kolorów. Kostiumy mają lśnić i rzucać się w oczy, nawet z bardzo daleka. Czy da się zatem zobaczyć barokowe detale kolekcji, ocenić kunszt projektanta i odczytać więcej kontekstów z ekranu komputera? Okazuje się, że jak najbardziej, o czym przekonał się ostatnio Tim Blanks, który pierwszy raz nie dotarł na żadne pokazy ze względu na stan zdrowia. Projektanci stanęli na wysokości zadania i w tym sezonie porzucili minimalizm na rzecz przerysowanych kostiumów i bogato zdobionych tkanin, które z łatwością znalazłyby swoje miejsce na operowej scenie.

Z kolei Kara Becker opisuje historię związków opery ze sztukami wizualnymi i tego, jak scenografia oraz malarstwo kształtowały narrację wielkiej sceny. Do innej roli za kulisami wielkiej sceny przygotowuje się też Boris Kudlička, który od 1 września oficjalnie obejmie stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: – Postawa typu „ja wam teraz pokażę” jest mi obca. Ze sceną, którą pokieruję, jestem artystycznie związany od lat, znam zespół, jego potencjał. Wiem, z jakich możliwości nie korzysta, bo nie może. I na tym chcę się skupić – opowiada Kudlička w rozmowie z Hanną Rydlewską.

Raperka Bambi o tym, jak radzi sobie z presją oczekiwań branży i fanów

Raperka Bambi, gwiazda jednej z trzech okładek wrześniowego numeru „Vogue Polska”, jest dziś głosem młodych ludzi, dla których oryginalność to przejaw odwagi, a muzyka – sposób na przetrwanie i celebrację codzienności: – Zdarzało mi się odczuwać presję i przyznaję, że trudno się jej nie poddać, zwłaszcza gdy każdy twój krok śledzi niemal cały kraj. Ale staram się nie ulegać i iść zawsze własną drogą. Dzięki temu jestem tu, gdzie jestem – sama stworzyłam to, co ludzie pokochali – wyznaje młoda raperka, która niedawno została ambasadorką marki adidas. Jak opisuje swoją twórczość i jaką rolę odgrywa moda w jej życiu, przeczytacie w nowym numerze „Vogue Polska”.
Brazylijski design i niezwykła twórczość Jorgego Zalszupina

Za sprawą wystawy „Warszawa – São Paulo – Warszawa” Jorge Zalszupin, jeden z najwybitniejszych twórców światowego modernizmu, symbolicznie wraca do domu. Do miasta, w którym w okresie nastoletnim przeżył swój pierwszy artystyczny zachwyt – na widok książki poświęconej twórczości Le Corbusiera – pisze w dodatku „Vogue Polska Arte” Katarzyna Jordan, założycielka Fundacji Visteria i wydawczyni „Vogue Polska”. Wystawę poświęconą twórczości Zalszupina będzie można oglądać od 6 września do 19 października w warszawskiej Willi Gawrońskich. Z okazji otwarcia wystawy, której towarzyszy bogaty program spotkań i prelekcji, postanowiliśmy przygotować „brazylijski dodatek”. Znajdziecie w nim m.in. sylwetkę genialnego twórcy światowego modernizmu przygotowaną przez Annę Theiss, a także historię jego domu, funkcjonującego dziś jako Casa Zalszupin. Do wzrostu popularności twórczości Zalszupina i jego dzieł przyczyniła się marka ETEL, z której prezeską, Lissą Carmoną, rozmawia Kara Becker.
Debiuty projektantów w wielkich domach mody i trendy na jesień-zimę 2025-2026

Wrześniowe wydanie „Vogue’a” nie byłoby kompletne bez przeglądu najgorętszych trendów jesieni i zimy 2025 roku. W tym sezonie o wybór tych ulubionych pokusiły się redaktorki „Vogue Polska”. Branża już żyje nadchodzącymi tygodniami mody, podczas których debiutanci pokażą swoje pierwsze kolekcje dla domów mody. Abyśmy się w tym wszystkim nie pogubili, Kamila Wagner przybliża sylwetki 23 projektantów, w tym Pierpaola Picciolego (Balenciaga), Demny (Gucci), Matthieu Blazy’ego (Chanel) oraz Jacka McCollougha i Lazara Hernandeza (Loewe).
Wydanie „Vogue Polska” na wrzesień 2025 roku w sprzedaży od 28 sierpnia. Zamów numer już dziś z wygodną dostawą do domu.

Zaloguj się, aby zostawić komentarz.