Znaleziono 0 artykułów
17.04.2020

Najlepsze role Rooney Mary

Kadr z filmu "Carol" (Fot. East News)

O karierze aktorki marzyła już od dzieciństwa, gdy razem z mamą i siostrą Kate, także aktorką, godzinami oglądały stare filmy. Na ekranie zadebiutowała w 2005 r., ale jej kariera na dobre nabrała tempa dopiero pięć lat później. Wielokrotnie udowodniła, że nie boi się trudnych ról. Na swoim koncie ma Złotą Palmę i dwie nominacje do Oscara. Z okazji 35. urodzin aktorki przypominamy jej niezapomniane filmy.

„Carol”, reż. Todd Haynes

 

Poruszająca historia zakazanej miłości dojrzałej kobiety i młodej dziewczyny w Nowym Jorku na początku lat 50. XX w. Carol (Cate Blanchett) od lat tkwi w małżeństwie bez miłości, brakuje jej jednak odwagi, żeby porzucić dotychczasowe życie. Pewnego dnia poznaje Theresę (Mara), 19-letnią ekspedientkę, która marzy o pracy fotografki. To spotkanie odmienia ich los na zawsze. Za kreację pełnej marzeń, ale i obaw dziewczyny, Rooney Mara otrzymała Złotą Palmę w Cannes, a także nominację do Oscara i Złotego Globu.

„The Social Network”, reż. David Fincher

 

Choć Rooney Mara zadebiutowała na ekranie w 2005 r., to przełom w jej karierze nastąpił dopiero pięć lat później, gdy wystąpiła w filmie Davida Finchera. „The Social Network” to nagrodzona trzema Oscarami produkcja o powstaniu Facebooka. Mara wcieliła się w rolę Eriki, dziewczyny założyciela serwisu. Gdy Erika go zostawia, Zuckerberg (Jesse Eisenberg) zakłada stronę facemash.com, a następnie rozpoczyna pracę nad portalem, który zmienił oblicze internetu. Swoją rolą, choć mocno drugoplanową, zwróciła na siebie uwagę Finchera, który później zaproponował jej główną rolę w filmie „Dziewczyna z tatuażem”. „The Social Network” jest dostępny na Netfliksie.

Kadr z filmu "Dziewczyna z tatuażem" (Fot. East News)

„Dziewczyna z tatuażem”, reż. David Fincher

 

Amerykańska ekranizacja bestsellerowej powieści Stiega Larssona. Mikael Bloomkvist (Daniel Craig), oskarżony o zniesławienie dziennikarz, otrzymuje nowe zlecenie. Ma zbadać tajemnicę zaginięcia 16-letniej Harriet Vanger sprzed 40 lat. Pomaga mu w tym genialna hakerka Lizbeth Salander (Mara). Choć film zebrał mieszane recenzje (jedni uznali go za lepszą od szwedzkiej adaptacji, inni krytykowali film za odtwórcze podążanie za literackim oryginałem), kreacja Mary zyskała uznanie zarówno krytyków, jak i widzów. Za swój występ aktorka otrzymała nominację do Oscara.

„Ghost Story”, reż. David Lowery

 

Młodzi małżonkowie, C (Casey Affleck) i M (Rooney Mara), są na rozdrożu: M marzy o zmianie i przeprowadzce, C pragnie pozostać w ich małym domu. Pewnego dnia mężczyzna ginie, ale powraca do domu jako duch w białym prześcieradle. C szybko orientuje się, że jest niewidzialny i może tylko patrzeć, jak życie, które znał, i kobieta, którą kochał, powoli się od niego oddalają. Subtelna rola Mary została doceniona na festiwalu Sundance i przez fanów kina niezależnego. To kino egzystencjonalne w subtelny sposób podejmuje temat śmierci i życia po niej, podobnie jak inny film Mary – „Odkrycie”. Oba są dostępne na Netfliksie.

Kadr z filmu "Ona" (Fot. materiały prasowe HBO)

„Ona”, reż. Spike Jonze

 

Kolejna oscarowa produkcja w dorobku Rooney Mary. Film Spike’a Jonze’a to nietypowa komedia romantyczna dziejąca się w niedalekiej przyszłości. Samotny mężczyzna, Theodor (Joaquin Phoenix), kupuje oparte na sztucznej inteligencji oprogramowanie. Ku swojemu zaskoczeniu, z czasem odkrywa, że zaczyna zakochiwać się w systemie operacyjnym – i to ze wzajemnością. W filmie Mara wcieliła się w rolę Catherine, byłej żony i wielkiej miłości bohatera. To właśnie na planie produkcji aktorka poznała Phoenixa. Para zaczęła się spotykać niedługo później, a w 2019 r. zaręczyli się. Mara i Phoenix są zgranym duetem nie tylko w życiu – razem można ich oglądać również w „Bez obaw, daleko nie zajdzie” i „Marii Magdalenie”. „Ona” jest dostępna na HBO GO.

„Panaceum”, reż. Steven Soderbergh

 

Rooney Mara ponownie w roli kobiety z problemami. Życie Emily Taylor (Mara) ulega rozsypce, kiedy jej mąż (Channing Tatum) trafia do więzienia za oszustwa finansowe. Z głębokiej depresji próbuje wyciągnąć ją psychiatra, dr Jonathan Banks (Jude Law). Po wielu nieudanych próbach leczenia, lekarz przepisuje Emily eksperymentalny lek. Skutki uboczne niesprawdzonego antydepresantu zmieniają jej życie w piekło. Film reżysera „Erin Brokovich”, „Seksu, kłamstw i kaset wideo” (dostępne na Netfliksie) i popularnego w ostatnim czasie „Contagion: Epidemia strachu”.

Julia Właszczuk
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę