Znaleziono 0 artykułów
29.12.2021

Najpiękniejsze fioletowe sukienki w historii kina

29.12.2021
(Fot. East News)

Bywa kolorem cierpienia i żałoby lub szlachetności oraz uduchowienia. Dla pokolenia lat 60. był symbolem buntu i przemian. Na przestrzeni dekad fiolet wykorzystywali też filmowcy i kostiumografowie – od lawendowej tuby Miss Agent po purpurową tiurniurę nastoletniej wampirzycy. Ponieważ kolorem 2022 roku według Instytutu Pantone został odcień Very Peri, czyli energetyczny lila, wpadający raz w tony czerwieni, raz błękitu, przypominamy najpiękniejsze fioletowe sukienki w historii kina.

1/13 „Wielki Gatsby” (2013), reż. Baz Luhrmann

Czasy prohibicji i skoków akcji na Wall Street. Świetności gangsterskich klanów i rozkwitu jazzu. Słowem – Nowy Jork lat 20. XX wieku. Na fali prosperity wypływa tajemniczy milioner znany jako Wielki Gatsby (Leonardo DiCaprio). Mężczyzna co tydzień wydaje huczne bale, licząc, że na którymś z nich zobaczy dawną ukochaną (Carey Mulligan). Choć ta nigdy nie pojawia się w jego rezydencji, okazuje się, że zna ją jeden z gości, który aranżuje spotkanie kochanków. A jak ubrać się na tête-à-tête z dawną miłością? Na to pytanie odpowiedziały kostiumografka Catherine Martin i Miuccia Prada, które wspólnie zaprojektowały sukienkę Daisy o kroju flapper z jedwabiu w odcieniu lila.

2/13 „Kabaret” (1972), reż. Bob Fosse

Kamizelka eksponująca plecy, mikrospodenki, pończochy, fioletowe cienie do powiek i melonik – to może być tylko oscarowa Liza Minnelli wyśpiewująca „Mein Herr” w „Kabarecie”. Ale w filmie fioletem nie tylko mrugała. Najsłynniejszy utwór z musicalu – „Life Is A Cabaret” – wykonała, ubrana w sukienkę z wrzosowej lycry. Warto zwrócić uwagę na szczegóły: dekolt halter (w końcu Liza była najbliższą przyjaciółką Halstona, który spopularyzował ten krój) i wycięcie peek-a-boo przesłonięte sznurami blikujących koralików.

3/13 „Śmierć nadejdzie jutro” (2002), reż. Lee Tamahori

Turkusowe wody Oceanu Atlantyckiego i ona, Halle Berry, wynurzająca się z fal w oranżowym bikini. Chociaż „Śmierć nadejdzie jutro” do dziś kojarzymy z kostiumem Jinx, na uwagę zasługuje również jej purpurowa suknia opleciona złocistymi paciorkami. Ale nie tylko Berry była kobietą Bonda w fiolecie. Grace Jones przeszła do historii jako May Day w śliwkowej sukni z kapturem projektu Azzedine’a Alaï. Z kolei Eva Green była uosobieniem femme fatale w opływającej sylwetkę slip dress Roberta Cavallego w odcieniu winogron.

4/13 „Miss Agent” (2000), reż. Donald Petrie

Przełom mileniów. Jeden z najgroźniejszych terrorystów na świecie zapowiada atak podczas wyborów Miss America. W odpowiedzi FBI opracowuje plan podstawienia jednej ze swoich agentek jako uczestniczki konkursu, która ma czuwać nad bezpieczeństwem amerykańskich piękności. Wybór pada na Gracie Hart (Sandra Bullock), najodważniejszą i zarazem najbardziej bezceremonialną spośród tajniaków. By móc ubiegać się o tytuł najpiękniejszej, Gracie musi przejść transformację – polubić szpinak, solarium i szpilki. Symbolem jej przemiany jest lawendowa sukienka od Hervé Légera, w której szykuje się na podbój USA. Dzięki opiętej tubie oprócz szansy na koronę zdobywa możliwość ocalenia świata i odnalezienia prawdziwej miłości.

5/13 „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły” (2003), reż. Gore Verbinski

XVIII wiek, Karaiby. Córka gubernatora, Elizabeth Swann (Keira Knightley), jest świadkiem katastrofy statku, z której ocalał piracki medalion. Gdy osiem lat później do portu powracają morscy rozbójnicy pod wodzą kapitana Barbossy (Geoffrey Rush), porywają dziewczynę. Na pokładzie legendarnej Czarnej Perły Elizabeth pozna prawdę o jej załodze, a ubrana w suknię zbudowaną z koronkowej halki i tafty w biskupim fiolecie, rozpocznie stylową transformację w piratkę.

6/13 „Zakochana złośnica” (1999), reż. Gil Junger

Moro, biodrówki i spodnie khaki – tak w skrócie wygląda garderoba Kat Stratford (Julia Stilles), najwredniejszej dziewczyny w szkole. Pudrowe kardigany, spódniczki mini i dużo różu – to już szafa Bianki Stratford, młodszej siostry Kat. Jednak zgodnie z zamysłem kostiumografa Kima Tillmana to dopiero kreacje z balu maturalnego miały oddawać „prawdziwe, romantyczne oblicze dziewcząt”. Bianca – bez niespodzianki – wybrała fuksjową bezę z tiulu. Z kolei Kat postawiła na jedwabną slip dress w odcieniu lawendy. Czy aby na pewno chłodny fiolet miał odzwierciedlać jej uczucia wobec licealnego przystojniaka, Patricka Verony (Heath Ledger)?

7/13 „Diabeł ubiera się u Prady” (2006), reż. David Frankel

Gdyby nie było „Vogue’a”, byłby „Runway”. Gdyby nie było Anny Wintour, byłaby Miranda Priestly. I chociaż nowojorska Diablica na przekór tytułowi ma od Prady niewiele (zaledwie torbę z cielęcej skóry), jest prawdziwą szefową z piekła rodem. Kiedy Miranda (Meryl Streep) wchodzi do redakcji na ostatnim piętrze wieżowca przy skrzyżowaniu 6 alei i 49 ulicy, pracownicy w pośpiechu schodzą jej z drogi. Ona nonszalancko zdejmuje futro ze strzyżonych szynszyli i rzuca je na biurko asystentki (Emily Blunt), odsłaniając ołówkową sukienkę w odcieniu śliwki od Donny Karan. Czysta symfonia pomiędzy postacią Cruelli De Mon i miłośniczki fioletu w osobie Złej Królowej ze „Śnieżki”.

8/13 „Do diabła z miłością” (2003), reż. Peyton Reed

Nowy Jork, lata 60. Barbara Novak (Renée Zellweger), autorka bestsellerowego poradnika o feministycznym zacięciu, staje się celem Catchera Blocka (Ewan McGregor). Znany w całym mieście kobieciarz postanawia uwieść Barbarę, która poprzysięgła, że nigdy się nie zakocha. Jednak nim mężczyzna się obejrzy, sam zostanie wplątany w miłosne manipulacje pisarki. W końcu czy można się oprzeć damie w sukience z żorżety w liliowym fiolecie?

9/13 „Pęknięte lustro” (1980), reż. Guy Hamilton

Gdyby nie zabytkowe buicki i fordy, można by pomyśleć, że historia przedstawiona w „Pękniętym lustrze” miała miejsce w latach 80., a nie jak wskazuje fabuła – 50. Natapirowane włosy, perłowe cienie do powiek i kostiumy – wszystko w ekranizacji powieści mistrzyni kryminalnej intrygi Agathy Christie wydaje się jak z innej epoki. Łącznie z lawendową suknią Mariny Gregg (Elizabeth Taylor), którą bez problemu mogłaby wdziać Alexis z „Dynastii”. Choć w przypadku fioletowej stylizacji bohaterki to nie kolumnowa kreacja, a jej ukwiecony czepek, kradnie show.

10/13 „Zabawna dziewczyna” (1968), reż. William Wyler

Widzę wszystko w blokach koloru – mawiała kostiumografka Irene Sharaff. Nie inaczej było w przypadku kultowej sukienki, którą zaprojektowała dla Barbry Streisand w „Zabawnej dziewczynie”. Musical opowiada historię gwiazdy amerykańskiej estrady Fanny Brice – utalentowanej nastolatki, której marzyła się kariera w show-biznesie. Gdy imponujący jej Nick Arnstein (Omar Sharif) zaprasza ją na randkę, Fanny zjawia się na kolacji w sukni empire pokrytej szklanymi paciorkami. Do tego szpilki Beth Levine, wachlarz i szal. Wszystko w odcieniu barwinka. A skoro to podczas wrotkowo-wywrotkowego występu, ubrana w kostium ze szmaragdowo-fiołkowego aksamitu, została okrzyknięta urodzoną komediantką, być może liczyła, że fiolet i tym razem przyniesie jej szczęście.

11/13 „Król rozrywki” (2017), reż. Michael Gracey

Jest XIX wiek, trwa kryzys gospodarczy. Rodzinne posiadłości są przejmowane przez banki. Upadają wielopokoleniowe firmy. Jedyną oazą blichtru minionych lat pozostaje cyrk P.T. Barnuma (Hugh Jackman), który na skraju bankructwa zdecydował się ożywić dziecięce marzenia. To właśnie tu co wieczór artystyczna trupa wita na najbardziej spektakularnym show na świecie. Błyszczą w nim aktorzy z pierwszej ligi – Zac Efron, Michelle Williams czy Rebecca Ferguson. Ale najjaśniejszą gwiazdą rewii jest Zendaya, wcielająca się w akrobatkę w fiołkowym trykocie z jedwabną spódniczką.

12/13 „Córka prezydenta” (2004), reż. Forest Whitaker

Samantha Mackenzie (Katie Holmes), jak każda amerykańska nastolatka z komedii romantycznych, marzy o szczęściu i prawdziwej miłości. Zgodnie ze schematem na śniadanie sączy latte z mlekiem sojowym, a od spacerów po parku woli te po centrum handlowym. Odstępstwem od romansidłowej normy jest fakt, że Samantha jest córką najpotężniejszego człowieka na świecie – prezydenta Stanów Zjednoczonych (Michael Keaton). Oprócz kaszmirowych sweterków i wyprasowanych koszul bez ani jednego zagniecenia w pamięć zapada jej rozkloszowana suknia od Very Wang z purpurowej tafty, którą zakłada na przyjęcie inauguracyjne ojca.

13/13 „Wywiad z wampirem” (1994), reż. Neil Jordan

Louis de Pointe du Lac (Brad Pitt) był zwykłym śmiertelnikiem – do czasu poznania wampira Lestata (Tom Cruise), który ofiarował mu wieczność. Ich krwiste łowy trwają, dopóki Louis nie zanurzy kłów w szyi 12-letniej Claudii (Kirsten Dunst). W obawie przed pozbawieniem dziewczynki życia postanawia przemienić ją w wampirzycę. Tak powstaje najbardziej rozpuszczone dziecko wszech czasów. Sterty porcelanowych lalek, krwawe przekąski, które do pory lunchu nazywa nianiami, oraz szyte na miarę tiurniury i krynoliny z tafty w odcieniu jagód. W końcu zgodnie z teorią badaczki filmowej Patti Bellantoni – „Jeśli to fiolet, ktoś umrze”.

Pola Dąbrowska
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę