Znaleziono 0 artykułów
30.09.2018

Obecność obowiązkowa, czyli krakowski festiwal Unsound zaprasza

Alva Noto (Fot. Materiały prasowe Unsound)

Jeden z najpopularniejszych muzycznych festiwali w Polsce powraca z nową porcją koncertów, pokazów filmowych i warsztatów. Najnowsza edycja Unsound Festival startuje już 7. października!

Początki Unsound Festival sięgają 2003 roku, gdy koncerty w ramach tego, mocno jeszcze wówczas undergroundowego wydarzenia, odbywały się w zadymionych piwnicach krakowskich barów. Od tamtej pory dużo się zmieniło. Festiwal trafił do prestiżowych lokalizacji, takich jak Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kopalnia Soli w Wieliczce, czy zabytkowe synagogi na Kazimierzu. Ale Unsound pozostaje niezmiennie jedną z najgorętszych muzycznych i artystycznych imprez w roku. Co organizatorzy festiwalu przygotowali na nadchodzącą edycję?

Tematem i zarazem myślą przewodnią tegorocznego Unsound będzie Presence, czyli „Obecność”. Organizatorzy zwracają jednak uwagę na to, że nie zamierzają podjąć próby powrotu do czasów sprzed ery mediów społecznościowych, ponieważ byłoby to niemożliwe. Zadają raczej pytanie, co w możemy zrobić czasach, gdy technologia coraz mocniej kształtuje otaczającą nas rzeczywistość. Festiwal ma więc stać się pretekstem do rozmowy o obecności w świecie nasyconym mediami, w którym rzeczywistość może być wirtualna albo rozszerzona, a inteligencja bywa sztuczna. Pytania o to, jak żyć w świecie, gdzie każdy moment życia relacjonujemy na InstaStories, a nasze media społecznościowe są zalewane przez fake newsy i o to, jak odnaleźć się w świecie memów, botów i robotów, będą padać podczas przewidzianych podczas nadchodzącej edycji warsztatów, pokazów filmowych i koncertów.

Resina (Fot. Kamila Chomicz/Materiały prasowe Unsound)

Przede wszystkim muzyka

Jednym z ważniejszych wydarzeń będzie koncert poświęcony Jóhannowi Jóhannssonowi, zmarłemu w lutym tego roku islandzkiemu kompozytorowi muzyki filmowej, który za muzykę do „Teorii wszystkiego” jako pierwszy Islandczyk zdobył Złotego Globa. Krakowski koncert, na który bilety są już niestety wyprzedane, odbędzie się w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Ale nic straconego – kto nie zdążył kupić wejściówki, może jeszcze wybrać się na koncert w Katowicach 31 października. Tak jak w przypadku krakowskiego wydarzenia wystąpią tam Robert Aiki Aubrey Lowe, Erik K. Skodvin i Sam Slater, a także polska wiolonczelistka Karolina „Resina” Rec oraz Sinfonietta Cracovia. W programie wieczoru znalazł się również solowy występ brytyjskiego kompozytora, artysty dźwiękowego i producenta, Sama Slatera.

Z kolei wydarzenie Archive będzie poświęcone spuściźnie Zofii Rydet, jednej z najwybitniejszych polskich fotografek, autorce monumentalnego cyklu dokumentalnego „Zapis Socjologiczny”. Podczas koncertu, który odbędzie się  w sali teatralnej ICE zagrają Paweł Romańczuk oraz Tomoko Sauvage, a duet Elektro Moon Vision będzie odpowiedzialny za warstwę wizualną. Bilety są jeszcze dostępne, ale trzeba się spieszyć, bo, podobnie jak na wiele innych wydarzeń, szybko znikają. Na przykład na koncerty Gateway czy Clickbait nie ma już dostępnych wejściówek.

Bill Kouligas (Fot. Materiały prsowe)

Unsound to także przestrzeń dla młodych artystów i wschodzących gwiazd sceny muzycznej. W tym roku będziemy mogli zobaczyć m.in. projekt „Satin Made of Triggers” Kamila Szuszkiewicza, Teoniki Rożynek i Antoniny Nowackiej. Ich praca łącząca elementy koncertu i performensu poświęcona jest ASMR, czyli zjawisku przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi i innych obszarach ludzkiego ciała. Festiwal będzie też obfitował w gorące, kontrastujące z październikową słotą, wydarzenia, takie jak pierwszy w Europie koncert wschodzącej gwiazdy południowoafrykańskiego rapu, Shao Madjozi. Afrykańską muzykę, tym razem klubową, będzie reprezentował Slickback. Związany z wydawnictwem Nyege Nyege Tapes z Ugandy artysta zagra na imprezie 10 października w klubie Szpitalna 1. Od jesiennego chłodu uchroni też na pewno koncert zespołu Dengue Dengue Denque. Grupa słynie z wymierających powoli rytmów charakterystycznych dla peruwiańskiego folkloru. W Szpitalnej zagrają też znany ze świetnych, rave’owych miksów Rian Treanor, łączący techno z muzyką eksperymentalną Tutu czy Aquarian, a także Sheepshead oraz rezydenci klubu – Chino, Charlie i Bios.

Dengue Dengue Denque (Fot. Materiały prasowe Unsound)

Obok młodych zdolnych pojawią się również dobrze znane muzycznym freakom nazwiska. Na imprezie zamykającej Festiwal, 14 października zagra Bill Kouligas, właściciel berlińskiego, kultowego wydawnictwa Pan Records, które podczas Unsound będzie świętować swoje dziesiąte urodziny. Wcześniej specjalista od taśmy magnetycznej Valerio Tricoli zagra w improwizowanym projekcie „Drums-Fried / Tape-Fried” wspólnie z perkusistą Andreą Belfim. Na imprezie zamykającej festiwal wystąpią również Rusałka i Debonair. Niezapomnianych wrażeń dostarczy z pewnością wydarzenie Cloud, które odbędzie się 11 października w kopalni soli w Wieliczce. W wykutej setki metrów pod ziemią, jedynej w swoim rodzaju przestrzeni, wystąpi po raz pierwszy w Polsce legenda sceny muzyki minimalistycznej, Terry Riley. Towarzyszyć mu będzie syn Gyan. Z kolei kolumbijska artystka Lucrecia Dalt zagra koncert oparty na widmowych elektroakustycznych brzmieniach jej albumu „Anticlines”.

Do kina czy na warsztaty?

Już sam lineup muzycznych wydarzeń podczas Unsound przyprawia o zawrót głowy, ale organizatorzy przygotowali dla gości o wiele więcej! Niezwykle interesujący jest program filmowy. Znajdą się w nim fascynujące dokumenty, takie jak opowiadający o składowaniu zachodnich odpadów elektronicznych w Ghanie „Welcome to Sodom” Floriana Weigensamera i Christiana Kronesa. Ciekawie zapowiada się również „Our New President” Maxima Pozdorowkina – nakręcona bez użycia kamery, oparta wyłącznie na materiałach dostępnych w sieci historia ostatnich wyborów prezydenckich w USA, opowiedziana z perspektywy rosyjskiej propagandy. Będzie można również przyjrzeć się bliżej mocno kontrowersyjnej i zarazem najpopularniejszej obecnie rozrywce w Chinach. Świat internetowych transmisji na żywo przybliży dokument „The People’s Republic of Desire” w reżyserii Hao Wu. Z kolei „Donna Haraway: Story Telling For Earthily Survivor” Fabrizio Terranovy w ciekawy sposób przybliża postać specjalistki od medialnego przesycenia, cyborgizacji oraz kategorii antropocenu.

Terry Riley (Fot. Materiały prasowe)

Oczywiście podczas takiego wydarzenia jak Unsound nie mogłoby zabraknąć filmów poświęconych muzyce. Tę kategorię reprezentować będą m.in. „Tranny Fag” w reżyserii Claudii Priscilli i Kiko Goifmana, historia Linn Da Quebradzie, transseksualnej czarnoskórej artystki i aktywistki, która występuję na tegorocznej edycji festiwalu. „Full Mantis” Jake’s Meginsky’ego jest natomiast historią nowojorskiego perkusisty Milforda Gravesa. W związku z koncertem „Music and Poetry of The Kesh” odbędzie się projekcja filmu „Worlds of Ursula Le Guin” traktujący o życiu i twórczości niedawno zmarłej feministycznej autorki science fiction. 

Sho Madjozi (Fot. Materiały prasowe Unsound)

Znajdzie się również coś dla fanów filmów animowanych. Te również będą traktować o niepokojącej wizji przyszłości, a także blaskach i cieniach nowych technologii. Dwie części „The World of Tomorrow” Dona Hertzfelda poruszają problem czasu, pamięci i technologii. Wizję przebudzenia sztucznej inteligencji przedstawia „Geomancer” Lawrence’a Leaka, a „3049” duetu Patten, jest próbą wyobrażenia sobie wizji roku 3049, ale nie w wydaniu dystopijnym.

Kto myśli, że koncerty i pokazy filmowe szczelnie zapełnią mu czas drugiego tygodnia października, ma rację, ale nie do końca. Organizatorzy mają bowiem jeszcze w zanadrzu znakomite warsztaty o poszerzonym w stosunku do poprzednich lat programie. W dodatku na wszystkie z nich wstęp jest wolny, wystarczy tylko wcześniej się zapisać. Swoją wiedzą podzieli się m.in. norweski artysta TCF, który poprowadzi całotygodniowe zajęcia z konstruowania botów aktywnych w mediach społecznościowych. Podczas „The Algorhythmic Factory” Fundacji Panoptykon będzie można dowiedzieć się, w jaki sposób dane osobiste mogą stać się nową walutą i instrumentem władzy. Renick Bell, Miri Kat oraz Geek Girls Carrots poprowadzą natomiast pierwsze polskie zajęcia z programowania muzyki na żywo. Dziennikarz Resident Advisor Will Lynch, który gościł już na Unsoundzie, ponownie poprowadzi zajęcia dla aspirujących dziennikarzy muzycznych.

Pełny program festiwalu znaleźć można na stronie festiwalu Unsound, a bilety kupić przez platformę Ticketmaster.

Natalia Jeziorek
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę