Znaleziono 0 artykułów
16.04.2024

Wszystko o sztuce w sekcji „Vogue Art”

16.04.2024
Aleksandra Waliszewska, dzięki uprzejmości artystki i Leto Gallery

W specjalnej sekcji „Vogue Polska Living” – „Vogue Art”, której partnerem zostało BMW Polska, przybliżamy sylwetki najwybitniejszych artystów, oprowadzamy po Biennale Sztuki w Wenecji i typujemy trendy z tygodnia designu w Mediolanie. 

Anna Theiss oprowadza po Biennale Sztuki w Wenecji

Willem de Kooning, Pirate (Untitled II), 1981.

Biennale Sztuki w Wenecji należy do najważniejszych wydarzeń artystycznych na świecie. Zwiedzanie pawilonów narodowych i rozsianych po całym mieście przestrzeni wystawienniczych może okazać się nie lada wyzwaniem. Dlatego Anna Theiss w swoim tekście „Wodne trakty sztuki” proponuje trzy trasy zwiedzania. Pierwsza, „dla zmęczonych konwencjonalnym malarstwem”, skupia się na miejscach, w których częściej niż obrazy znajdziemy rzeźbiarskie instalacje lub formalne eksperymenty. Druga – „dla ciekawych tego, co w portrecie piszczy” – zachwyci osoby przywiązane do figuratywności. Trzecia zaś, „dla tropicieli nowości i inności”, zaspokoi potrzeby tych, którzy na Biennale przyjeżdżają przede wszystkim dla debiutów.

Justyna Szylman zaprasza do polskiego pawilonu w Wenecji

Kolektyw Open Group już po raz czwarty bierze udział w Biennale w Wenecji. Na zdjęciu z Martą Czyż, kuratorką wystawy Powtarzajcie za mną II.

W naszej sekcji przygotowanej pod patronatem BMW Polska piszemy także o polskim pawilonie na 60. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. „Wyostrzyć społeczny słuch, chłonąć dźwięki traumy, ale i ocalenia. Do takich ćwiczeń zachęca ukraiński kolektyw Open Group, który w ramach tegorocznej odsłony Biennale w Wenecji pokazuje w polskim pawilonie przejmującą, zaangażowaną i konceptualną instalację wideo”, pisze Anna Theiss w tekście „Ludzie i głosy”. O prezentowanym w tym roku projekcie „Powtarzajcie za mną II” – wyniku międzynarodowej współpracy kuratorki Marty Czyż z ukraińskim kolektywem artystycznym Open Group – pisze też Justyna Szylman w tekście „Zachęta do Biennale”.

Dominika Olszyna typuje trendy z tygodnia designu w Mediolanie

Willa Borsani, fot.Agostino Osio dla Alto Piano/Archivio Borsani

Wiosna to gorący czas także dla fanów designu. Z otwarcia Biennale Sztuki w Wenecji kroki należy skierować do Mediolanu, aby śledzić najgorętsze wnętrzarskie trendy podczas tygodnia designu. Na co warto w tym roku zwrócić uwagę? „Wśród nieoczywistych atrakcji, jak instalacja będąca przestrzenią do myślenia projektu Davida Lyncha, odbędzie się także – jak w każdym roku parzystym – EuroCucina, czyli przegląd nowości do kuchni. W tym roku 25-lecie obchodzi jedna z głównych atrakcji Salone del Mobile – SaloneSatellite poświęcone młodym projektantom. Z tej okazji odbędzie się wystawa w Triennale di Milano, prezentująca najnowsze prace obiecujących projektantów młodego pokolenia”, pisze Dominika Olszyna.

Obraz Ewy Juszkiewicz, Untitled (after Joseph van Lerius), 2020.

Michał Borowik w „Vogue Polska” x BMW Art Academy przygląda się Gizeli Mickiewicz

Gizela Mickiewicz Ślady po ludziach, 2022

„Współczesna rzeźba staje się symbolem wolności i konsekwentnie wskazuje nowy kierunek dla wyobraźni. Jest ekspresyjna, niepokorna i – odwrotnie niż w malarstwie – odchodząca od dosłowności, figuratywnych kształtów na rzecz aluzyjnych, pełnych niedopowiedzeń form”, pisze Michał Borowik w kolejnym odcinku „Vogue Polska” x BMW Art Academy, zatytułowanym „Occhiolism i plastyczność rzeczywistości”. Kolekcjoner tym razem przygląda się rzeźbiarce Gizeli Mickiewicz, która swoimi pracami poszukuje istoty zjawisk. „Wydaje się, że ważne jest dla niej zarówno to, co jednostkowe, jak i to, co najszersze, odnoszące się wręcz do makrokosmosu i powszechnego ładu. Ta podwójna perspektywa, nieprawdopodobna siła w lekkości, potencjał fascynujących odkryć, empatia, dbałość o detal, materiał, fakturę, skalę są jej wyjątkowym darem”, dodaje Michał Borowik.

Anna Theiss analizuje fenomen malarstwa Aleksandry Waliszewskiej

Aleksandra Waliszewska, Bez tytułu, 2023

Na okładce „Vogue Art” znalazła się praca „Bez tytułu” autorstwa Aleksandry Waliszewskiej z 2003 roku. Twórczość artystki przybliża Anna Theiss w tekście „Gry, gwasze i oleje Bibliofilki”. „Przedziwne bestiariusze rozpisane na setki kadrów, wizualne opowieści o mroku i zakamarkach wyobraźni, a jeśli odwrócić je na umowną drugą stronę – zapiski z erudycyjnych lektur i szkicowniki z wielkich mistrzów. Takie prace posyła w świat Aleksandra Waliszewska, artystka, która nieodmiennie elektryzuje obieg sztuki. Do poszerzania jej audytorium właśnie zabrał się galeryjny gigant Blum & Poe, który tej wiosny pokazuje prace malarki w Tokio”, pisze autorka.


Dodatek „Vogue Art”, którego partnerem jest BMW Polska, znajdziecie w najnowszym wydaniu "Vogue Polska Living". Do kupienia w salonach prasowych oraz online z wygodną dostawą do domu.

Fot. Pion Studio
Natalia Jeziorek
Proszę czekać..
Zamknij