Znaleziono 0 artykułów
30.06.2019

#SuzyPitti: Gender fluidity i moralnie świadomy styl życia

(Fot. Vanni Bassetti)

Ewolucja męskiej mody na targach Pitti Immagine we Florencji może świadczyć o zmianach w podejściu do materiałów

Trudno to nazwać neutralnością płciową: więcej dodatków do ubioru, takich jak wypchane nagie ciało (może kobiece) przerzucone przez ramiona męskiego modela w barwnej kreacji autorstwa Manuela Calabresego, ucznia szkoły Polimoda.

Prezentacja stroju zaprojektowanego przez Manuela Calabresego, ucznia szkoły Polimoda (Fot. Polimoda)

Albo, również w trakcie florenckiego pokazu szkoły mody, delikatnie uformowana kreacja z usztywnionych elementów pościeli, noszona przez modela, który niczym męska druhna trzyma w ręku kwiat (projektant: Mirea Papotto).

Kreacja autorstwa Mirei Papotty, ucznia szkoły Polimoda (Fot. Polimoda)

Dominujące w szkołach widoczne w ubiorze i wyglądzie zacieranie się różnic między płciami wkracza na nowe miejskie obszary. Tendencja ta doskonale się wpasowuje w modowe trendy 2020 roku. Stała się ona również jednym z motywów przewodnich targów Pitti Immagine Uomo we Florencji, których wielowarstwowość odzwierciedla dobór tkanin przez adeptów mody.

Gender fluidity (ang. płynność płci) to jednak niejedyny temat podejmowany na obchodach 30-lecia florenckiego modowego wydarzenia. Włoskie firmy modowe, jako najwięksi dostawcy materiałów dla najwyżej cenionych międzynarodowych projektantów, wzięły na siebie rolę liderów wytyczających nowe szlaki w zakresie etyki pozyskiwania i przetwarzania tkanin wykorzystywanych do produkcji odzieży.

Kurator Olivier Saillard otwiera wystawę „Krótka opowieść o męskiej modzie”, której tematem jest 30-letnia historia męskiej mody – od roku 1989 do współczesności (Fot. Nonamephoto)

Skłaniające do przemyśleń koncepcje przyjęte we współczesnym świecie mody zostały zapoczątkowane i były wspierane przez twórców Pitti Immagine, skierowanych przede wszystkim do mężczyzn targów handlowych, podczas których podejmuje się tematy ewolucji zarówno materiałów, jak i aktualnych trendów. Zachodzące zmiany zostały najpełniej odzwierciedlone na wystawie „Krótka opowieść o męskiej modzie” autorstwa cenionego francuskiego kuratora Oliviera Saillarda, którą można obejrzeć do 29 września w Muzeum Mody i Kostiumów w Palazzo Pitti.

Element wystawy „Krótka opowieść o męskiej modzie”, której tematem jest 30-letnia historia męskiej mody – od roku 1989 do współczesności (Fot. Astra Marina Cabras)

Fascynująca ekspozycja, okraszona takimi perełkami jak ekscentryczna elegancja Nino Cerrutiego czy modernistyczne krawiectwo niezrównanego Giorgia Armaniego, sprawia wrażenie, jakby ukazywała perspektywę kogoś z zewnątrz. Przez ostatnie półwiecze moda męska zajmowała się głównie krojem – Włosi zaproponowali o wiele więcej. Chciałabym, aby męskie trendy modowe nie ograniczały się jedynie do kolejnych zmian w odzieży sportowej, ale by odkrywały coraz lżejsze materiały produkowane ostatnimi czasy z wykorzystaniem innowacyjnych tkanin.

Pokaz SS20 Marca de Vincenza na targach Pitti Immagine we Florencji (Fot. Vanni Bassetti)

Przyjrzyjmy się Marcowi de Vincenzo, który zadebiutował w dziedzinie mody męskiej w altanie na wzgórzu nad Florencją. Projektant zastosował minimalizm połączony ze słabością do tkanin o splotach złożonych, z powodzeniem wykorzystywanych do tworzenia damskiej odzieży, która również odegrała pewną rolę w pokazie. Męskie kreacje były nieskomplikowane: dziany letni top lub marynarka z wyjątkowo lekkiego materiału ozdobione ledwie pozłacanymi paskami.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Everywhere at Pitti Imagine in Florence - the fluidity of gender. Here at Marco de Vincenzo

Post udostępniony przez Suzy Menkes (@suzymenkesvogue)

Niewielki bukiet podkreślał łagodniejszą stronę męskiej natury, tak jak spodnie do połowy łydki i góra w łamane pionowe pasy. Lekkie zaznaczenie męskości okazało się trafione.

Projektant Marco de Vincenzo na swoim pierwszym pokazie mody męskiej SS20 na targach Pitti Immagine we Florencji (Fot. Vanni Bassetti)

Zegna podkreślił oddanie zrównoważonemu rozwojowi i etycznemu stylowi życia, stawiając na materiały poddane upcyklingowi – w ten sposób zrealizował wizję projektanta Alessandra Sartoriego. Nazwał to „ekologicznie świadomym stylem życia”, opisując kolekcję jako „materiały wykonane z włókien poddanych upcyklingowi i recyklingowi z wykorzystaniem procesów oszczędzających wodę” oraz „świadome podejście do nowatorskiej miejskiej wytworności”.

Christopher Raeburn pracuje za dwóch, aby zrównoważony rozwój w modzie stał się częścią naszego życia. Jako pionier w dziedzinie recyklingu i ponownego wykorzystania, projektant na co dzień używa dostępnych materiałów do tworzenia kobiecych i męskich strojów.

Kolekcja Christophera Raeburna na Pitti Immagine Uomo 96 (Fot. Aka Collective)

Tymczasem Sease, nowy potomek rodziny producentów odzieży Loro Piana, coraz bardziej angażuje się w zrównoważony rozwój, tworząc odzież, która sprawdzi się na wodzie – tak bardzo uwielbianej przez wnuka założyciela Franco Loro Pianę.

Nowa kolekcja Sease łączy ekologię i sportową energię w każdym elemencie – od okularów przeciwsłonecznych po odzież funkcjonalną, a nawet krój. (Fot. SEASE)

– Uwielbiamy żeglarstwo, co widoczne jest w każdej kategorii kolekcji odzieży sportowej z naturalnych materiałów – powiedział. – Mamy len, jutę, czterokierunkowy stretch, strój do pływania, który jednocześnie jest szortami – całkiem wszechstronnie. Staramy się łączyć technologię z naturą.

W trakcie głębszej rozmowy o technologii, pokazując proste ubrania, takie jak kolorowe koszule, projektant i marka Sease wskazują na jutę jako klucz do nowej zrównoważonej ekologicznie mody.

Funkcyjna bluza z najnowszej kolekcji Sease (Fot. SEASE)

– Juta (konopie indyjskie) to najlepsze naturalne włókno na świecie – zużywa o połowę mniej wody niż bawełna. Uprawa nie wymaga użycia pestycydów. Jest bardzo mocna, odporna na promienie UV i reguluje temperaturę – doskonała zarówno zimą, jak i latem. Wygląda jak len, ale jest bardzo wytrzymała: można ją nosić przez 20 lat i nigdy się nie przerwie.

 

 

Suzy Menkes
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę