Znaleziono 0 artykułów
23.01.2023

Najpiękniejsze suknie w historii haute couture

23.01.2023
Kate Moss (Fot. Getty Images)

Fantazyjne suknie, wizjonerzy mody, najsłynniejsze supermodelki – przypominamy pokazy haute couture, które udowadniają, że wielkie krawiectwo to czysta magia.

Lobster dress Elsy Schiaparelli na sezon wiosna-lato 1937

(Fot. Cecil Beaton/Getty Images)

Salon haute couture przy 21 Place Vendôme w Paryżu był miejscem kultowym. W latach 30. Schiaparelli współpracowała z Salvadorem Dalím nad stworzeniem sukienki homara – noszonej przez Wallis Simpson w „Vogue’u” w 1937 roku. Teraz współpraca artysty i projektanta nie jest niczym szokującym, wtedy była naprawdę przełomowa.

Pierwszy pokaz Karla Lagerfelda dla Chanel na sezon jesień-zima 1983

(Fot. Getty Images)

Karl rządził Chanel przez ponad 30 lat, pozostając, aż do śmierci w 2019 roku, jednym z najbardziej wielbionych i znanych projektantów swoich czasów. Kiedy w 1983 został poproszony o wprowadzenie domu mody w nowoczesność, przyznawał, że proces tworzenia kolekcji couture był dla niego frustrująco powolny. Ale kolekcje Lagerfelda szybko stały się uosobieniem tego, co wszyscy najbardziej kochają w haute couture – pięknego eskapizmu.

Cały ten brokat na pokazie Atelier Versace na sezon jesień-zima 1995-1996

(Fot. Getty Images)

Dawno, dawno temu na prezentacjach haute couture spotykały się wyłącznie kobiety z wyższych sfer. W latach 90. Gianni Versace zaczął na pokazy zapraszać głośnych celebrytów, którzy bili się o miejsca w pierwszym rzędzie. W kolekcji z 1995 roku na wybiegu pojawił się prawdziwy majstersztyk – sukienka, która za pomocą połyskujących kamieni świetnie uchwyciła hedonizm epoki. Kobieta Versace była zdecydowanie gotowa zabłysnąć, ale bardziej na czerwonym dywanie w Hollywood niż na balu debiutantek w Paryżu.

Rozkwit Kate Moss na pokazie Yves’a Saint Laurenta na sezon wiosna-lato 1993

(Fot. Getty Images)

1993 był ważnym rokiem dla wschodzącej gwiazdy modelingu. Kate Moss po raz pierwszy pojawiła się na okładce „Vogue’a” (brytyjskiej edycji) w marcu tamtego roku. Wcześniej przechadzała się w zapierającej dech w piersiach romantycznej sukience po wybiegu Yves Saint Laurent haute couture na wiosnę–lato 1993.

Mała czarna na pokazie Chanel na sezon wiosna-lato 1994

(Fot. Getty Images)

Podczas gdy pełna przepychu suknia na pokazie haute couture nikogo nie dziwi, przeskalowany kapelusz już tak. Mała czarna noszona przez Naomi Campbell, połączona z cienkimi rękawiczkami i ogromnym kapeluszem z marabuta, była hitem roku 1994.

Kobieta robot na pokazie Thierry’ego Muglera na sezon jesień-zima 1995-1996

(Fot. Getty Images)

Kostium cyborga stworzony przez Thierry’ego Muglera na pokaz jesień–zima 1995 został przez „Vogue’a” odebrany jako „przerażający, a jednocześnie kuszący obraz świata w dobie internetu”. Późnej ten jedyny w swoim rodzaju projekt został uwieczniony przez Helmuta Newtona w amerykańskim „Vogue’u”, w kultowej już dzisiaj sesji mody „Machine Age”.

Paryski szyk na pokazie Givenchy na sezon wiosna-lato 1997

(Fot. Getty Images)

Niedługo po tym, jak brytyjski projektant Alexander McQueen pokazał swoją pierwszą kolekcję haute couture dla domu mody Givenchy, wyjaśnił, że pokaz nie spełnił jego własnych oczekiwań. Ale jego debiut haute couture zostanie zapamiętany jako kwintesencja paryskiego stylu.

Suknia z dżinsu na pokazie Jeana-Paula Gaultiera na sezon wiosna-lato 1999

(Fot. Getty Images)

Podczas pokazu haute couture francuski projektant wysłał na wybieg modelkę w patchworkowej sukni z dżinsu (wykończoną trenem z piór). Ten look odbiegał od innych, bogato zdobionych projektów w kolekcji. Pomysł Gaultiera na wybicie się z tłumu? Zlekceważyć dress code.

Wielki Dior na sezon wiosna-lato 2003

(Fot. Getty Images)

Pokazy Johna Galliano dla Christiana Diora były niczym spektakl teatralny. Brytyjski projektant, który przejął stery w domu mody w 1996 roku, chętnie eksperymentował. Widać to zwłaszcza w kolekcji haute couture na wiosnę-lato 2003: „W rękach Galliano żywe kolory oraz fasony chińskich strojów i japońskich kimon zostały przekształcone w jedne z najodważniejszych, największych ubrań, jakie kiedykolwiek wymyślono”, relacjonowała Sarah Mower dla amerykańskiego „Vogue’a”. „Modelki, niemal całkowicie zanurzone w przypominających kokony wytłaczanych pasach, taftach i szyfonowych falbanach, przechadzały się na ultrawysokich platformach”.

Panna młoda Linda Evangelista na pokazie Chanel na sezon jesień-zima 2003-2004

(Fot. Getty Images)

Na naszej liście nie mogło zabraknąć wielkiego finału – sukni ślubnej paryskiego domu mody. Ubrana w kreację współczesnej księżniczki (spodnie i tiul) supermodelka zdominowała cały pokaz.

Kropeczki na pokazie Giorgia Armaniego na sezon jesień-zima 2014-2015

(Fot. Getty Images)

Zespołowi z atelier Armaniego udało się stworzyć na sukniach całą galaktykę, która mogłaby zawstydzić Drogę Mleczną. Bez żadnej skomplikowanej historii w tle, to po prostu moment zachwytu nad prawdziwym pięknem.

Bella Hadid chodząca po wodze na pokazie Fendi jesień-zima 2016-2017

(Fot. Getty Images)

Do pokazu Fendi „Legends and Fairy Tales” z okazji 90. urodzin marki Karl Lagerfeld wykorzystał inspiracje z ilustracji duńskiego artysty Kaya Nielsena w książeczce dla dzieci z 1914 roku. Legenda stała się rzeczywistością – modelki chodziły po wodzie, a dokładnie po przezroczystym wybiegu postawionym na rzymskiej fontannie di Trevi.

Rajskie ptaki na pokazie Valentino na sezon jesień-zima 2018-2019

(Fot. Getty Images)

Modelka Kaia Gerber jako pierwsza miała na sobie dzieło Pierpaolo Picciolego podczas pokazu haute couture na jesień–zimę 2018, zachwycając nawet najtwardszych krytyków mody (niektórzy mieli łzy w oczach). Ekipa Lady Gagi szybko zarezerwowała look dla gwiazdy na premierę filmy „Narodziny gwiazdy” podczas festiwalu w Wenecji. Wtedy internet zamarł z zachwytu po raz drugi.

Valentino dla wszystkich, wiosna-lato 2022

(Fot. Spotlight)

Pokaz kolekcji Pierpaola Picciolego to przykład inkluzywnego haute couture. Po wybiegu przechadzały się siwowłose piękności Lynne M. Koester i Hannelore Knuts oraz modelki plus size Levie Hsieh, Devyn Garcia i Angeer Amol. Dyrektor kreatywny, który przesuwa w modzie granice, chciał, aby wszystkie kobiety noszące jego projekty poczuły „tę samą magię, te same emocje, uczucie couture”, jak mówił „Vogue’owi”. Lekcja pokazowa dla branży i krok w dobrym kierunku.

Julia Hobbs
Proszę czekać..
Zamknij