Znaleziono 0 artykułów
21.09.2020

Alexi Lubomirski: Przywilej rodzi odpowiedzialność

21.09.2020
Alexi Lubomirski (Fot. Materiały prasowe)

Arystokrata, światowej sławy fotograf, twórca sesji okładkowej grudniowego wydania „Vogue Polska”. Założył fundację Creatives for Change, która buduje odpowiedzialność społeczną w branży mody. Alexi Lubomirski już jutro, 22 września, będzie jednym z panelistów Business Fashion Environment Summit.

Przed obiektywem ulubionego fotografa gwiazd stawały już Jennifer Aniston, Keira Knightley, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Julia Roberts i Serena Williams. To jego zaproszono do zrobienia sesji zaręczynowej i ślubnej Meghan i Harry’ego. Alexi Lubomirski jest też ambasadorem ekologii i zrównoważonego rozwoju. Kilka lat temu zaczął do kontraktów wpisywać kategoryczny zakaz wprowadzania na plan jego sesji naturalnych futer, egzotycznych skór i piór. Założył też fundację Creatives For Change, której celem jest budowanie odpowiedzialności społecznej w branży mody.

O czym opowie Alexi Lubomirski podczas swojego wystąpienia na konferencji Business Fashion Environment Summit? Fotograf zdradził nam kilka szczegółów. – Podzielę się moją historią. Opowiem, jak praca w branży mody doprowadziła mnie do większej świadomości potrzeby wprowadzenia zasad zrównoważonego rozwoju. Opowiem również o tym, jak wykorzystałem popularność, by wpłynąć na zmiany w branży. Wymagało to zamknięcia wielu drzwi do zleceń komercyjnych, ale jednocześnie umożliwiło nową, ciekawszą i bardziej świadomą pracę. Tak powstało Creatives 4 Change – tłumaczy fotograf.

(Fot. Materiały prasowe)

Alexi Lubomirski od lat podejmuje działania, by chronić środowisko. Arystokratyczny tytuł nie oznacza dla niego zaszczytów, lecz wierność wpojonym wartościom. Dodatkowym impulsem do tego, by skierować życie na bardziej świadome tory, była śmierć ojczyma, z którym fotograf był bardzo związany. Kiedy Alexi miał dwa lata, jego rodzice się rozwiedli, a wkrótce matka ponownie wyszła za mąż. Ojczym stał się dla niego życiowym przewodnikiem i źródłem inspiracji. Lubomirski wspomina, że na łożu śmierci dał mu radę, która sprawiła, że przewartościował swoje życie. – Zdałem sobie sprawę, że dostaliśmy jedno życie. Nie chciałbym na końcu kariery spojrzeć wstecz i zdać sobie sprawę, że nie wpłynąłem na pozytywne zmiany, kiedy miałem na to szansę – mówi Lubomirski. Dlatego odnoszący sukcesy fotograf, autor okładek dla wielu edycji „Vogue’a”, „Harper’s Bazaar”, „Elle” czy „GQ”, przed którego obiektywem stawały największe gwiazdy, postanowił zwolnić. Zaczął poświęcać więcej czasu rodzinie. Zapragnął też zmienić coś na świecie. 

Alexi Lubomirski (Fot. Stuart C. Wilson/Stuart C. Wilson/Getty Images for The Business of Fashion)

– Jako twórcy w branży mody jesteśmy niesamowitymi szczęściarzami. Możemy pracować w tak kreatywnej dziedzinie, z tak wieloma niesamowitymi osobistościami. Z tym przywilejem wiąże się jednak wielka odpowiedzialność społeczna i zobowiązanie moralne, aby inspirować ludzi i opuścić branżę w lepszy sposób, niż ją zastaliśmy – przekonuje Lubomirski. Fotograf od lat jest weganinem – nie je mięsa i nie nosi skór ani futer. – Kupuję bardzo rzadko i jak już coś mam, to używam, dopóki się nie zniszczy. 99,9 proc. moich ubrań i dodatków jest vintage, wegańskie lub ekologiczne. Ubrania naszych dzieci są używane, pochodzą od znajomych lub kupujemy je w dziecięcych sklepach ze starociami. Moja żona Giada kupuje tylko vintage, co czyni jej styl wyjątkowym – wyjaśnia Lubomirski. 

Podobne artykułyPoznaj program Business Fashion Environment Summit 2020Redakcja Vogue.pl Żona Alexiego, Giada, również wywodzi się z branży kreatywnej. Pracowała jako stylistka, następnie jako producentka i kuratorka, a także reżyserka i aktywistka. Prowadzi profil Eco Shaker, czasami występuje też na kanale Alexiego na YouTubie. Fotograf publikuje na nim kulisy sesji zdjęciowych, ale też dzieli się radami na temat tego, jak żyć w sposób bardziej ekologiczny. Para ma dwóch synów – Solę Lukę i Leona. – Nasi synowie obserwują szacunek mojej żony do naszej planety. Rozumieją, że musi istnieć równowaga między tym, co kupujemy, czego używamy, co przekazujemy i jak poddajemy to recyklingowi. Kiedy jesteś tak wychowany, staje się to nawykiem. Wyjaśnienie wagi tego problemu jest tak proste, jak wyjaśnienie im, jak ważne jest mycie zębó– tłumaczy Alexi Lubomirski. 

Alexi Lubomirski (Fot. Stefanie Keenan/Getty Images for The Daily Front Row)

Osobiste przekonania Lubomirskiego i jego rodziny kłóciły się z pracą, którą wykonywał – w sesjach zdjęciowych często wykorzystywano futra i egzotyczne skóry. Alexi postanowił nie przyjmować takich zleceń. – Na początku było to bardzo trudne, bo myślałem, że nie mam siły powiedzieć „nie”, ale stopniowo wykonując kilka pierwszych kroków i sprzeciwiając się, stałem się odważniejszy i zdałem sobie sprawę, że jako fotograf mogę inspirować ludzi – wspomina Lubomirski. 

Dlatego Alexi założył fundację Creatives for Change, która zrzesza wielu liderów świata mody. Jej deklaracje podpisali m.in. Inez i Vinoodh, magazyn „In Style”, Kate Winslet, Jennifer Aniston, Giampaolo Sgura, Phillip Lim, Diane von Furstenberg, Tonni Goodman, Zoey Grossman i wielu innych. „Nie chodzi o to, by wstydzić się wyborów, których kiedyś dokonaliśmy, ale o to, by być dumnym z tego, kim staniemy się w przyszłości” – czytamy w manifeście Creatives For Change. Lubomirski jest też założycielem fundacji charytatywnej Concerns Worldwide, udzielającej pomocy humanitarnej dzieciom w najbiedniejszych regionach świata.

 

Całą konferencję Business Fashion Environment Summit będzie można obejrzeć online – jako livestream na stronie Vogue.pl oraz w kanałach społecznościowych „Vogue Polska”. Streaming konferencji będzie bezpłatny. Wystarczy zarejestrować się za pomocą formularza.

 

 

 

 

Bieżące informacje o konferencji można śledzić na oficjalnym Twitterze wydarzenia: twitter.com/BFESUMMIT

Partner główny: Audi 

Partner: Perlage 

Partner merytoryczny:  Boston Consulting Group

Współpraca: POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich, Belvedere 

 

Natalia Jeziorek
Proszę czekać..
Zamknij