Znaleziono 0 artykułów
21.08.2025

Business Fashion Environment Summit 2025: Branża mody na rozdrożu

21.08.2025

Szósta edycja Business Fashion Environment Summit, organizowana przez „Vogue Polska” we współpracy z Boston Consulting Group, która odbędzie się 14 października 2025 roku, powraca w momencie, gdy branża zmaga się z bezprecedensowymi wyzwaniami. Dyrektorzy kreatywni największych domów mody zmieniają się w zawrotnym tempie, rynki nerwowo reagują na napięcia handlowe, a kryzys klimatyczny wymaga natychmiastowych działań.

Konferencję otworzy Lidewij Edelkoort, światowej sławy trendforecasterka i edukatorka, założycielka m.in. School of Form w Poznaniu, której prognozy od dekad kształtują świat mody i designu. Edelkoort przyjrzy się, czy rosnący sceptycyzm wobec komunikatów o zrównoważonym rozwoju jest naturalną korektą wobec globalnych presji, czy sygnałem głębszych problemów w podejściu branży do odpowiedzialności środowiskowej. To pytanie trafia w sedno współczesnego paradoksu mody: jak sektor oparty na nieustannych zmianach i konsumpcji może naprawdę stać się zrównoważony? Badania pokazują, że konsumenci coraz częściej odczuwają „zmęczenie sustainability”, a młodsze pokolenia podchodzą sceptycznie do deklaracji proekologicznych marek.

(Fot. Materiały prasowe)

Marina Testino – modelka, aktywistka i właścicielka agencji kreatywnej związanej z Earth Partner – pokaże, jak przełamać ten sceptycyzm. Jej wystąpienie skupi się na sile wizualnego storytellingu, który wykracza poza performatywne gesty i realnie inspiruje do zmian w zachowaniach konsumentów.

Paradoks luksusu

Żaden segment nie podlega tak wielkiej presji jak moda luksusowa. Tradycyjne filary ekskluzywności – wygórowane ceny, limitowane edycje, aura niedostępności – kruszeją pod presją transparentności. Astrid Wendlandt, założycielka i redaktorka naczelna „Miss Tweed”, spojrzy na ten dylemat krytycznym okiem, analizując, jak marki premium muszą zredefiniować pojęcie wartości, łącząc aspiracyjny prestiż z oczekiwaniami świadomych konsumentów. Natomiast William Lasry, założyciel platformy Glass Factory, znany w mediach społecznościowych jako @Manufacturer, zabierze nas za kulisy luksusowej produkcji, od Portugalii po Indie. Jego podejście radykalnej transparentności łańcucha dostaw trafia do konsumentów, którzy chcą wiedzieć nie tylko to, co kupują, lecz także to, jak i gdzie to zostało wyprodukowane.

Przeprojektowywanie teraźniejszości

Gdy globalna polityka przesuwa się w prawo, bunt wyraża się nie tylko poprzez protesty, lecz także wybory estetyczne i twórczą ekspresję. Orsola de Castro, współzałożycielka Fashion Revolution, autorka książki „Loved Clothes Last” i pionierka upcyklingu, pokazuje, jak „naprawianie świata igłą i nitką” staje się radykalnym aktem oporu.

Tolu Coker, brytyjsko-nigeryjska projektantka nominowana do prestiżowej nagrody LVMH, splata afrykańskie dziedzictwo i duchowość Jorubów z etycznym podejściem do luksusu. Salim Azzam, wychowany w górskiej wiosce w Libanie, celebruje rękodzieło druzyjskich kobiet, przekształcając je w współczesne kolekcje, a Zofia Chylak czerpie z polskiego folkloru, odczarowując zapomniane rozdziały rodzimej kultury w linii Heritage, tworzonej we współpracy z rzemieślnikami. Razem udowadniają, że przeszłość może inspirować teraźniejszość w sposób kreatywny i świadomy.

(Fot. Materiały prasowe)

Rewolucja materiałowa

Zmiany klimatu uderzają w modę na wielu frontach, ale najbardziej w łańcuchy dostaw. Ekstremalne zjawiska pogodowe i rosnące temperatury coraz częściej zakłócają produkcję i pozyskiwanie surowców, zmuszając branżę do szukania alternatyw.

Emma Håkansson, założycielka Collective Fashion Justice, autorka książki „Total Ethics Fashion” i reżyserka krótkometrażowego filmu „Shiringa” o modzie regenerującej Amazonię, wniesie etyczną perspektywę do dyskusji o innowacjach materiałowych. Razem z Gabriele Rorandelli (Zerow) i Martą Gos (Bio2Materials) pokażą przełomowe rozwiązania – od biodegradowalnych alternatyw dla skóry po systemy oparte na sztucznej inteligencji do upcyklingu deadstocku. Wśród nich Nutico™ – rodzima „skóra czekoladowa” z łusek kakaowca i orzechów włoskich.

(Fot. Materiały prasowe)

Denim, generujący rocznie ponad dwa miliardy nowych par, znajdzie się w centrum uwagi. Brytyjka Anna Foster z E.L.V. Denim, Szwed Jonas Clason z Jeanerica, Ukrainka Ksenia Schnaider z KseniaSchnaider i Holenderka Mariette Hoitink z House of Denim w Amsterdamie pokażą, jak ten kultowy materiał może stać się symbolem zrównoważonej produkcji.

(Fot. Materiały prasowe)

Realia geopolityczne

Globalny charakter mody czyni ją szczególnie podatną na napięcia geopolityczne. Akronim VUCA – Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity – idealnie oddaje obecne środowisko biznesowe. Thomas Gratowski, Dyrektor ds. Analiz w BCG Center for Geopolitics, pokaże, jak marki mogą budować odporność przez dywersyfikację łańcucha dostaw i strategie nearshoring. Analizy praktycznie zilustrują doświadczenia Marcina Winklera (Breuninger) i Sofii Mahlen (H&M).

Przywództwo skoncentrowane na człowieku

W branży niesławnej z wypalenia zawodowego i toksycznej kultury pracy, zdrowie psychiczne i świadome przywództwo są dziś kluczowe. Simon Whitehouse, założyciel EBIT – platformy i marki modowej wspierającej zdrowie psychicznego – wniesie unikalną perspektywę do rozmowy dzięki doświadczeniu jako były dyrektor generalny w JW Anderson, Art Partner i Eco-Age. 

(Fot. Materiały prasowe)

Stephany Goncalves, założycielka platformy mentorskiej FÉ, poprowadzi masterclass o przywództwie opartym na trzech filarach: dostępności, zgodności i rzecznictwie. Niki Schilling, Dyrektorka ds. Wpływu w Rituals, przedstawi korporacyjną perspektywę na zysk napędzany celem, prezentując inicjatywy marki kosmetycznej obejmujące reforestację, wsparcie zdrowia psychicznego i walkę z ubóstwem. 

Jaki jest sekret długowieczności? Konferencję zamkną Katarzyna Nadolna (ITP S.A.), Jan Kozakiewicz (MOST Elements) i Siddhartha Agrawal (Labplus), rozmawiając o tym, jak najnowsze technologie, świadoma profilaktyka i holistyczne trendy wellness stają się kluczem do życia nie tylko dłuższego, ale lepszej jakości.

Business Fashion Environment Summit 2025 to więcej niż analiza trendów i networking. To mapa drogowa, która pozwala odnaleźć się w chaosie, wykorzystać kreatywność i budować biznesy zdolne prosperować w niepewnych czasach, realnie zmieniając świat. 


Business Fashion Environment Summit odbędzie się 14 października 2025 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Bilety i dodatkowe informacje dostępne są tutaj.

(Fot. Materiały prasowe)
Zuzanna Krzątała
  1. BCG x Vogue
  2. Business Fashion Environment Summit 2025: Branża mody na rozdrożu
Proszę czekać..
Zamknij