Odmień swój biurowy styl na jesień-zimę zgodnie z typem osobowości

Kampania Modivo „Back to Office” zachęca, by wytężyć wywietrzoną na urlopie głowę i trochę zmienić zarówno styl pracy, jak i ubierania. W tej przemianie można sobie pomóc inspirującymi zdjęciami oraz popularnym narzędziem HR-owym.
W latach 40. XX wieku Katharine Cook Briggs i jej córka Isabel Briggs Myers, obie zainteresowane teoriami Carla Gustava Junga, chciały opracować proste narzędzie, które pomoże ludziom znaleźć odpowiednie do ich charakteru zajęcie. Tak powstał pseudonaukowy model psychometryczny, do dziś stosowany przez aktorów rynku pracy. Bywa, że sięgają po niego menedżerowie, którzy chcieliby lepiej zarządzać zespołami i talentami, oraz pracownicy próbujący zmapować swoje predyspozycje i kompetencje miękkie. Mowa o MBTI, szerzej znanym jako test 16 typów osobowości.

Typologia bierze pod uwagę cztery kryteria: temperament, metodę podejmowania decyzji, sposób zbierania informacji i nastawienie do świata zewnętrznego. Odpowiadając na pytania z kwestionariusza, możemy zbadać, czy bliżej nam do intro- czy ekstrawertyków, czy chętniej osądzamy, czy obserwujemy, kierujemy się logiką czy wartościami, ufamy intuicji czy może suchym faktom. Proporcje między tymi cechami, zmienne na przestrzeni życia, budują nasz typ osobowości. To wpływa na nasz styl pracy, ale i w ogóle na styl. To korporacyjne narzędzie świetnie sprawdzi się jako przewodnik po biurowej modzie na jesień-zimę 2025.

Choć typów osobowości MTBI jest aż 16, można podzielić je na mniejsze grupy. Amerykański psycholog David Keirsey zaproponował cztery, wyróżnione na podstawie funkcji poznawczych. Każda z nich wyraźnie koreluje z tym, co na nowy sezon proponują projektanci.
Urodzeni przywódcy mogą wykorzystać trendy na jesień-zimę 2025 do ocieplenia swojego wizerunku w pracy
Grupa 1: Analitycy i Strategowie (NT). Typy: INTJ, INTP, ENTJ, ENTP

Do tej grupy należą typowi dowódcy i strategowie, osoby o cechach przywódczych oraz wysokiej koncentracji na celach biznesowych. Można ich rozpoznać po dość minimalistycznym podejściu do biurowego dress code’u. Intuicyjnie wybierają chłodne kolory i geometryczne formy (najlepiej z kątami prostymi widocznymi na przeszyciach i w detalach). Trendy na jesień-zimę 2025 mogą wykorzystać do ocieplenia wizerunku. Projektanci radzą, by marynarkę czasem zastąpić schludną kurtką od Robe di Kappa inspirowaną workwearem, zimne błękit i szarość przełamać kolorami sezonu, jak kakaowy Mocha Mousse według Pantone, a białą koszulę albo czarne mokasyny zamienić na modele w odcieniach ekstremalnie rozbielonego różu. Każdy element asymetrii i odejścia od konwencji dobrze wpłynie na wizerunek Analityków i Strategów. Wystarczy wełniany kardigan nałożony na koszulę lub zamszowy shacket Borgio zamiast marynarki. Dobrze zobaczyć w nich jakąś miękkość, nie tylko ambicję.
Ulubieńcy open space’u zręcznie uciekają od sztywnych ram dress code’u, dodając sobie odrobiny ekstrawagancji
Grupa 2: Idealiści i Mentorzy (NF). Typy: INFJ, INFP, ENFJ, ENFP

Osoby z tej grupy mają wysokie kompetencje społeczne. Ich rolą w biurowej codzienności jest dbanie o budowanie więzi i wspólnoty. W ubiorze uciekają od ideału. Idealiści i Mentorzy bywają ekscentryczni, do dress code’u wprowadzają elementy osobiste albo takie, które chociaż imitują ręczne wykonanie. Zamiast typowych balerin wybiorą te plecione z rafii, do klasycznej torebki przyczepią kilka kolorowych breloków lub dziwną maskotkę. Zwykle założą jedną warstwę za dużo, połączą kolory w nieco zbyt wyróżniający się sposób. Dzięki temu szybko skracają dystans. W pracy więcej uchodzi im na sucho. Mogą zestawić w eleganckiej stylizacji intensywny fiolet Electric Aubergine, kobalt i maślaną żółć bez zbędnych uwag ze strony szefów. Są w tym niezwykle zręczni. Z łatwością działają w wyznaczonych ramach, a jednocześnie pod prąd. Tylko oni wiedzą, jak ze spódnicy w kształcie dzwonka i sportowej wiatrówki stworzyć look na ważne spotkanie.
Pilnym uczniom spodoba się powrót do stylu preppy zapowiadany na nowy sezon, ale przyda im się mała odmiana
Grupa 3: Strażnicy i Organizatorzy (SJ). Typy: ISTJ, ISFJ, ESTJ, ESFJ

Są bardzo praktyczni. Zarówno w modzie, jak i w pracy najbardziej zależy im na komforcie i stabilności. Są lojalni wobec firm i jako pracownicy, i jako klienci. Czasem za bardzo, łatwo im więc wpaść w schematy. Najchętniej, odkąd zaczęli szkołę, niczego by nie zmieniali. Trendy na jesień-zimę wraz z powracającym stylem preppy bardzo im sprzyjają. Bluzy typu college z metką Guess czy Tommy Hilfiger to świetny wybór do biura, warto je jednak trochę podkręcić. Dodatkowy kołnierzyk w kontrastowym kolorze, kolorowe sneakersy albo zestawione ze sobą dwa rodzaje kratki to rozwiązania z wybiegów, które trochę odmienią zachowawcze podejście do zadań i komunikacji Strażników i Organizatorów. Dobrze im zrobi naginanie zasad do własnych potrzeb. Wystarczy, że zamiast tradycyjnej ołówkowej spódnicy wybiorą czerwoną marki adidas z trzema paskami. Może się okaże, że nie wszystko musi być jak dotychczas. A poczucie komfortu sprawi, że będą awansować jeszcze szybciej.
Drapieżni liderzy doskonale odnajdą się w promujących maksymalizm trendach na nadchodzący jesienno-zimowy sezon
Grupa 4: Rzemieślnicy i Animatorzy (SP). Typy: ISTP, ISFP, ESTP, ESFP

Są odważni i spontaniczni. To typowi pionierzy, inicjatorzy zmian, idei i przedsięwzięć. W pracy się ich kocha albo nienawidzi, bo z jednej strony inspirują, z drugiej nie widzą oczywistych ograniczeń i zbyt wysoko stawiają poprzeczkę. Ubierają się na przyszłość, której chcą. Biuro czasem myli im się trochę z galą wręczenia nagród biznesowych. Długie drapowane sukienki łączą z kozakami, body w stylu boho od Normy Kamali z dżinsami marki Elena Mirò w stylu lat 70. W ich biurowym looku jest miejsce na wielką biżuterię, wysokie obcasy i dodatki w zwierzęce wzory. Jesienią i zimą 2025 ta dosłowna drapieżność i maksymalizm są znowu w cenie, podobnie jak ulubiony kolor proaktywnych liderów: mocna paprykowa czerwień.
Więcej inspiracji czeka na stronie modivo.pl i w aplikacji mobilnej.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.