
Z okazji otwarcia wystawy „Warszawa – São Paulo – Warszawa” przygotowaliśmy „brazylijski dodatek”, nasz subiektywny przewodnik po brazylijskim stylu. Jego lektura stanowi doskonały wstęp do wizyty w Willi Gawrońskich.
Za sprawą wystawy „Warszawa – São Paulo – Warszawa” Jorge Zalszupin, jeden z najwybitniejszych twórców światowego modernizmu, symbolicznie wraca do domu. Do miasta, w którym w okresie nastoletnim przeżył swój pierwszy artystyczny zachwyt – na widok książki poświęconej twórczości Le Corbusiera. To wtedy, w księgarni przy Nowym Świecie, Jorge – wówczas jeszcze Jerzy, urodzony w 1922 roku w żydowskiej rodzinie – postanowił, że zajmie się projektowaniem domów. Nie mógł wiedzieć, że niebawem będzie uciekać przed wojną, z której cudem ocaleje, do Rumunii, gdzie ukończy architektoniczne studia. Ani tym bardziej, że swoją pasję do projektowania będzie realizować po wojnie najpierw we Francji, a potem w Brazylii – tak skutecznie, że zostanie czołową postacią tzw. złotego wieku tamtejszego dizajnu i architektury.

Prace zmarłego przed pięciu laty Zalszupina nadal inspirują architektów i projektantów na całym świecie. Obecne są na targach sztuki, aukcjach, prezentowane były także w nowojorskim MoMA w ramach wystawy „Crafting Modernity: Design in Latin America, 1940-1980”. Jego ikoniczne realizacje, takie jak fotel Presidencial czy eleganckie biurka z drewna jakarandy, stały się symbolami brazylijskiego modernizmu. Do wzrostu popularności Zalszupina i jego dzieł przyczyniła się także marka ETEL, która zajmuje się ochroną i promowaniem dizajnu jako formy artystycznej ekspresji. Dzięki ETEL do produkcji powróciły reedycje najsłynniejszych wzorów, a Jorge znów zaczął tworzyć nowe obiekty. W 2010 roku, po prawie 40 latach od narysowania ostatniego mebla, zaprojektował fotel Verônica, nazwany tak na cześć starszej córki autora. Po śmierci Zalszupina marka ETEL, z Lissą Carmoną na czele, skupiła się na opiece nad spuścizną projektanta, w tym nad jego domem, znanym jako Casa Zalszupin, który obecnie funkcjonuje jako muzeum, archiwum i centrum edukacji.

To dla mnie zaszczyt, że z inicjatywy Fundacji Visteria dzieła Jorgego Zalszupina przyjadą do Warszawy. To efekt naszej współpracy z marką ETEL, a także spadkobiercami wybitnego twórcy. W Willi Gawrońskich, w której niedawno pokazywaliśmy przeszłe i przyszłe ikony rodzimego dizajnu, będziemy mieli okazję zaprezentować polskiej publiczności obiekty, które figurują w podręcznikach o historii wzornictwa. „Warszawa – São Paulo – Warszawa” to pierwsza w Polsce i Europie tak kompleksowa prezentacja dorobku twórcy, który zachwycał odwagą, wizjonerstwem. Z okazji otwarcia wystawy, która potrwa do 19 października i której towarzyszy bogaty program spotkań i prelekcji, postanowiliśmy przygotować „brazylijski dodatek”. Z dumą oddaję w Państwa ręce nasz subiektywny przewodnik po brazylijskim stylu. Jego lektura stanowi doskonały wstęp do wizyty w Willi Gawrońskich. Już dziś zapraszam Państwa serdecznie do świata Jerzego/Jorgego Zalszupina.
Katarzyna Jordan
założycielka Fundacji Visteria, wydawczyni „Vogue Polska”

Zamów wrześniowy numer „Vogue Polska” już dziś z wygodną dostawą do domu.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.