Znaleziono 0 artykułów
25.05.2019

Fenty: Rihanna pokazuje siłę

Marcin Różyc

Wydała osiem albumów i zdobyła osiem nagród Grammy, a teraz stała się pierwszą czarnoskórą kobietą, która kieruje ważnym francuskim domem mody. RiRi pisze historię.

W swoim następnym występie gwiazda pop stanie się pierwszą czarnoskórą kobietą odpowiedzialną za duży luksusowy dom mody w Paryżu – czytamy w „The New York Times Style Magazine”. Jako pierwsza czarnoskóra kobieta, która kieruje ważnym domem mody w Paryżu, RiRi tworzy historię i dąży do tego, by nadal w centrum uwagi stawiać różnorodność – donosi „Dazed Digital”. 24 maja w tymczasowym sklepie w paryskiej dzielnicy Le Marais zadebiutowała marka Fenty, której inwestorem jest francuski koncern LVMH. Należą do niego m.in. domy mody Louis Vuitton i Christian Dior (w 2015 roku Rihanna była pierwszą czarnoskórą gwiazdą, która wystąpiła w kampanii Diora). Nazwa nowego domu mody to jednocześnie nazwisko Rihanny. Studio projektowe Fenty mieści się w Paryżu, rzeczy szyte są we Włoszech, a Rihanna mieszka dziś w Londynie. Zapewnia, że ma ogromny wpływ na estetykę ubrań. Nie udostępniła więc jedynie swojego nazwiska.

Rihanna na premierze kolekcji (Fot. Getty Images)

Złoty środek

Piosenkarka wraz z kilkunastoosobową grupą projektową połączyła ambitny design z funkcjonalnością. Stworzyła awangardowe ubrania, w których można jeździć metrem, przechadzać się po ulicach i iść do pracy. Sylwetki Fenty są obszerne, ale jednocześnie bardzo zgrabne. Rzeźbiarskie i skomplikowane formy nie są przesadzone. Elementem, który powtarza się w wielu projektach, jest forma gorsetu, a także ubrania uznawane kiedyś za typowo męskie. Męska marynarka w kolorze koralowego różu zmodernizowana została gorsetowym krojem, by stać się krótką i wyrazistą sukienką. Podobnie jak prążkowana koszula, do której, oprócz gorsetu, dodano jeszcze bufki. Minisukienką stała się również prosta i luźna koszula uszyta z białego denimu.

Jaka jest Rihanna

Ubrania Fenty odzwierciedlają styl i gust Rihanny, ale nie ten, który znamy z gali MET. W ubiegłym roku podczas otwarcia wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” gwiazda nosiła wysadzaną kamieniami i perłami suknię oraz płaszcz Margieli. Jej nakrycie głowy wyglądało jak papieska mitra. Fenty nie ma też nic wspólnego ze stylem początkującej Rihanny, która nosiła dżinsowe biodrówki i topy odsłaniające brzuch. W ostatnich latach wygląd gwiazdy uległ zmianie. Wybiera wielkie garnitury oraz trencze, a także krótkie sukienki, które wyglądają jak ściągnięte z ramion męskie koszule (Louis Vuitton) albo marynarki (Vetements). Charakterystycznym elementem garderoby Rihanny były i są gorsety. Pojawiały się nawet w sportowych kolekcjach, które piosenkarka projektowała dla Pumy.

Kobieca dominacja

W pierwszej kolekcji nie ma opinających ciało gorsetów, choć są w niej gorsetowe formy. Nie ma też staników, z których wylewa się biust, choć pojawiają się liczne dekolty. Ubrania Fenty nie uprzedmiotawiają kobiety. Wręcz przeciwnie, kojarzą się z siłą i dominacją. Podwyższone ramiona i geometryczne wcięcia w talii to echa lat 80., stylu Joan Collins, Grace Jones czy księżnej Diany. Wielkie marynarki przypominają też zbroje, a wielkie kieszenie, umieszczone na piersiach sukienek uszytych z granatowego denimu, przywodzą na myśl ubrania robocze. Hitem mogą się stać dopasowane do garnituru piterki, które ściskają marynarkę w pasie. Wielkie, zabudowane i geometryczne okulary wyglądają jak ekrany lub akcesoria ochronne dla drwali. W premierowej kolekcji Fenty tylko buty wydają się mało funkcjonalne. Szpilki są cienkie i bardzo wysokie. Strukturę obuwia tworzą paski, a podeszwa zakończona jest ostrym czubkiem.

Rihanna na premierze kolekcji (Fot. Getty Images)

Inny marketing

Logo tworzą wydłużone i pozaginane litery nazwy domu mody. Kombinacja linii to zmodernizowana wersja meandra – greckiego ornamentu, który ozdabia starożytne budynki, wazy i rzeźby. Znak graficzny wygląda dość tradycyjnie, przypomina symbole Fendi, Versace, Givenchy. Strategia handlowa marki jest jednak inna. Fenty nie będzie urządzać pokazów, a zdjęcia nowych rzeczy będą publikowane każdego miesiąca na Fenty.com. Najprawdopodobniej nie będzie też kolekcji sezonowych. Pierwsze projekty oznaczone są cyframi „5-19”, które oznaczają miesiąc i rok premiery. Ubrania będzie można kupić za pośrednictwem strony internetowej od 29 maja. Ceny wahają się w granicach 200–15 000 dolarów. Nie będzie tanio, ale będzie warto.

Zaakceptuj indywidualność

Fenty to kolejny modowy projekt Rihanny, który ma szanse na sukces. W 2016 roku artystka podjęła współpracę z Pumą i stworzyła sportowo-modową markę Puma x Fenty. Rihanna ma też swoją linię kosmetyków, której produkty są orężem w walce o różnorodność w branży beauty. Produkty do makijażu Fenty Beauty produkowane są aż dla 40 różnych odcieni skóry. Wkrótce ma być ich jeszcze więcej. W ubiegłym roku świat mody zachwycił się premierową kolekcją bielizny Rihanny – marką Savage x Fenty, którą reklamują modelki o różnych kształtach, kolorach i sylwetkach. W Savage chodzi o szacunek. Rób to, co robisz. Bądź sobą bez poczucia winy. „Zaakceptuj indywidualność” – kwituje Rihanna.

Powodzenia, RiRi! Czekamy też na nową, dziewiątą już płytę. Podobno ma być utrzymana w stylu reggae.

1/18Już jest pierwsza kolekcja Rihanny

Proszę czekać..
Zamknij