Znaleziono 0 artykułów
24.05.2023

Helena Helmersson: Odpowiedzialność za pozytywną zmianę

24.05.2023
Helena Helmersson (Fot. Materiały prasowe)

Nigdy nie bałam się wyzwań. Myślę, że to kluczowa kompetencja dla lidera branży, konieczna, by wyznaczać kierunki rozwoju i standardy dla reszty – mówi prezeska zarządu Grupy H&M Helena Helmersson, z którą rozmawiamy z okazji 20. rocznicy obecności firmy w Polsce. 

– Lubię szybkie tempo pracy – powtarza kilka razy Helena Helmersson, CEO Grupy H&M, zapytana o to, jaką jest szefową. – Branża mody też jest szybka – podkreśla. Dynamicznego tempa wymaga też wdrożenie zmian w obszarze zrównoważonego rozwoju. – Z najnowszych raportów wynika, że i tak przekroczymy krytyczny poziom wzrostu średniej temperatury o półtora stopnia Celsjusza. Teraz gra toczy się o to, żeby ten trend odwrócić – wyjaśnia. Zadanie jest podwójnie trudne, bo redukcja szkody dla środowiska musi odbyć się przy jednoczesnym wzroście przychodów. – Wiem, że to możliwe. Naszym celem jest podwojenie sprzedaży przy połowie mniejszej emisji dwutlenku węgla. Naszą misją jest wdrażanie odpowiedzialnego modelu biznesowego, w którym wzrost generuje wartość dla pracowników i konsumentów, a jego wpływ na środowisko naturalne jest minimalny – wyjaśnia. – Cyrkularność mody to na razie wizja przyszłości, na ten moment niemożliwa do zrealizowania w pełnym wymiarze. Tym bardziej napędza nas to do zmiany energii na zieloną, tworzyw na recyklingowane i zastąpienie części produkcji spektrum usług, które przedłużają życie ubrań – opowiada i dodaje, że znów trafiła do niej informacja o wysokiej ocenie A+ dla H&M w kategorii zaangażowania w sprawy klimatyczne w rankingu prowadzonym przez NGO Stand Earth. To jedno z wielu źródeł satysfakcji. Inne to pomoc ludziom, choćby przez budowanie rynku pracy w krajach, takich jak Bangladesz, gdzie Helena mieszkała i pracowała przez kilka lat. To doświadczenie ją uformowało i utwierdziło w przekonaniu, że warto zmieniać miejscowy rynek pracy. – Na miejscu zobaczyłam, jaką wagę mają nasze działania. Co to naprawdę znaczy dla naszych pracowników, że mogą wysłać dzieci do szkoły, zawalczyć o lepszy dom. Wyznaczyliśmy drogę dla innych firm, które działają w tym i innych krajach. To dla mnie wielki powód do dumy, to pchnęło mnie do tego, żeby tę misję rozwijać na kolejnych stanowiskach w obszarze zrównoważonego rozwoju i zarządzania organizacją – mówi Helmersson.

(Fot. Materiały prasowe)

Helena Helmersson: Odważne przywództwo i otwartość na wyzwania

Co doprowadziło Helenę Helmersson na sam szczyt organizacji, w której przepracowała ponad 25 lat? Nie tylko zdecydowanie w działaniu i proaktywna postawa, ale też wielka odwaga. – Nigdy nie bałam się wyzwań. Myślę, że to kluczowa kompetencja dla lidera branży, konieczna, by wyznaczać kierunki rozwoju i standardy dla reszty. Trzeba pogodzić się z tym, że nie wszystko się uda. Ja też wiele razy ponosiłam porażki. Miałam ogromne szczęście, że na samym początku kariery trafiłam do miejsca, w którym czułam się dobrze i do którego pasowałam. Przez ponad ćwierć wieku otaczali mnie wspierający menedżerowie i współpracownicy. Gdy pojawiało się na horyzoncie nowe wyzwanie czy nowa rola do objęcia, dodawali mi pewności, że sobie poradzę – tłumaczy. To pozwoliło jej w pełni zrozumieć, jaką rolę w organizacji odgrywa wsparcie. Dziś sama chętnie udziela go swoim zespołom. – Lubię motywować ludzi i obdarzać ich zaufaniem, z lekkością daję im wolną rękę. Ta skala przedsięwzięcia wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Wszyscy musimy się nią dzielić – mówi Helmersson i dodaje, że od zawsze miała naturalne zdolności przywódcze. Jest skoncentrowana, zdecydowana, pewna swego. Zaraża energią do zmiany.

(Fot. Materiały prasowe)

Pionierka w innowacyjnej firmie 

Odkąd w 1997 r., świeżo po studiach biznesowych na Umeå University, objęła stanowisko w sztokholmskim dziale zakupów Grupy H&M, rolę w firmie zmieniała 12 razy. Mieszkała w Bangladeszu i Hongkongu, pracowała w działach HR, produkcji i zrównoważonego rozwoju – kluczowych, by zrozumieć funkcjonowanie firmy i spektrum zmian, które należy wprowadzić, by dyktować rynkowe standardy przyszłości. Do roli CEO, którą objęła jako pierwsza w historii firmy kobieta, przygotowywała się intensywnie, piastując poprzednie stanowisko jako COO. – Moje wszechstronne doświadczenie jest bardzo pomocne, pozwoliło mi zrozumieć funkcjonowanie firmy w jej kluczowych obszarach. Dzięki temu zdobyłam świadomość, jak te obszary zintegrować, stworzyć spójną strategię rozwoju firmy. Sama strategia w obszarze zrównoważonego rozwoju to za mało. Potrzebujemy strategii firmy, która jest zrównoważona. Pomysłu na to, jak budować ciągły wzrost odpowiedzialnie. Żeby zmieniać świat, musisz mieć środki, potrzebujesz zysku. Przychody można wtedy inwestować w innowacje i programy społeczne. W H&M od dawna szukamy sposobów, by stawać się firmą cyrkularną. To wyzwanie, które w przyszłości będzie musiała podjąć każda firma. Droga do osiągnięcia tej cyrkularności wymaga kreatywności, współpracy i wysiłku wszystkich zaangażowanych – podkreśla. Dodaje, że najważniejsza jest optymalizacja produkcji, którą coraz skuteczniej umożliwiają systemy wspomagane sztuczną inteligencją. – Po pierwsze musimy upewnić się, że wszystko, co wyprodukujemy, trafi do klienta. Po drugie, że materiały, których używamy do produkcji, pochodzą z obiegu zamkniętego – mówi. Na ten moment z recyklingu pochodzi 23 proc. materiałów wykorzystywanych przez grupę. 84 proc. to natomiast materiały pochodzące z recyklingu lub innych bardziej zrównoważonych źródeł. Grupa właśnie zainwestowała w firmę Looper, która zbiera, sortuje i sprzedaje używaną odzież. W portfolio inwestycji ma też Sellpy – platformę do sprzedaży produktów z drugiej ręki. To tylko 2 z 25 firm, które otrzymały takie finansowanie. Często w parze z zastrzykiem gotówki idą wsparcie merytoryczne i ścisła współpraca, jak było choćby w przypadku firmy Renewcell, którą założyciele rozwijali wspólnie z H&M. Firma prowadzi też fundację, która wspiera autorów obiecujących innowacji, nie ważne, czy to studenci, przedsiębiorcy czy pracownicy. – Działamy na 76 rynkach. Przy tej skali każda zmiana to duża zmiana. Mamy naprawdę wielki wpływ na branżę – podkreśla. 

(Fot. Materiały prasowe)

Kierunek: Zrównoważony rozwój

– Wytypowanie na szefową firmy osoby, która ma duże doświadczenie w obszarze sustainability, wysyła w świat jasną wiadomość co do naszych priorytetó– mówi Helena. Jej awans odbił się w branżowych mediach głośnym echem i dał kolejny mocny sygnał o kierunku rozwoju Grupy H&M – jednego z największych producentów odzieży na świecie. – Braliśmy udział w konsultacjach nowych regulacji, które w obszarze mody i tekstyliów wprowadziła Unia Europejska. Lubimy podnosić poprzeczkę sobie i konkurencji. Inwestujemy w start-upy, generujemy innowacje wewnątrz firmy, ciągle skalujemy zrównoważone rozwiązania – wylicza. Wyniki firmy, na które wpływa także tempo pracy Heleny, robią wrażenie. Niedługo zobaczymy je wokół. – Polska to dla nas bardzo ważny rynek, najszybciej rozwijający się w Europie, otwarty na innowacje, specjalne projekty czy konceptualne kapsuły, które wdrażamy. Będziemy tu działać jeszcze prężniej – zapowiada CEO Grupy H&M.

(Fot. Materiały prasowe)

 

Kamila Wagner
Proszę czekać..
Zamknij