
U Westmana wszystko jest „chunky” albo nie ma tego wcale. I wszystko staje się wiralem – w innym razie Westman nie byłby Westmanem. Jest w projektach szwedzkiego designera dziwna magia, którą wielu nazywa po prostu dopaminą. To świat wnętrz, w których kolory eksplodują, a formy szaleją. Jego projekty wydają się przerysowane, ale jednocześnie estetyczne, zabawne i niezwykle fotogeniczne. Jesienią obiekty Westmana opanują sklepy IKEA, ale najpierw odbędzie się prezentacja kolekcji zaplanowana na 9 września.
Na parę chwil przed premierą wyczekiwanej kolekcji IKEA x Gustaf Westman z ciekawością przypatrujemy się wirtuozowi koloru i obiektom, które projektuje, ale ciekawi nas także perspektywa case study i Westman jako zjawisko – fenomenalnie rozkwitające w mediach społecznościowych, czerpiące pełnymi garściami z możliwości bytowania w świecie cyfrowym.
Kolor, kształt i totalny vibe Gen Z

Westman studiował architekturę na szwedzkiej politechnice Chalmers w Göteborgu. W 2018 roku rozpoczął praktykę w biurze architektonicznym w Sztokholmie i to właśnie tam zainteresował się projektowaniem mebli. Dwa lata później założył własne studio projektowe w Sztokholmie – Gustaf Westman. Od tamtej pory skupia się na produkcji mebli, ceramiki i szkła, angażując w ten proces także lokalnych rzemieślników.
Kolejnymi projektami Westman konsekwentnie dzielił się ze swoimi odbiorcami w mediach społecznościowych. Najpierw jedynie z garstką. Z czasem jednak otrzymywał coraz więcej propozycji współpracy ze szwedzkimi markami – projektował dla nich opakowania, drobne dekoracje i meble, opracowywał wzory tapet, tworzył instalacje sklepowe, elementy brandingu i koncepty designu promocyjnego. Wszystkie te projekty miały te same wspólne właściwości: kolor, formę, dziecięcą radość i energię, które stały się znakiem rozpoznawczym jego stylu.
Jak Curvy Mirror podbiło Instagram

Obserwatorów zauroczonych estetyką Westmana cały czas przybywało, ale game changerem w karierze szwedzkiego projektanta było zaprezentowanie w mediach społecznościowych Curvy Mirror. Charakterystyczny kształt tego lustra z falistą ramą bardzo szybko przyciągnął uwagę influencerów i entuzjastów designu, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów w jego portfolio. Użytkownicy na Instagramie i TikToku prześcigali się z udostępnianiem własnych aranżacji z Curvy Mirror w roli głównej.
W ten sposób westmanowska estetyka, pełna objętości, barw i przyjaznej formy, zaczęła trafiać prosto w feed Gen Z i zamieniać się w spektakularne wirale, a słowo „chunky”, którym Westman zaczął określać kolejne obiekty, nigdy wcześniej nie było tak modne. „Chunky” stało się właściwie jednym z synonimów stylu Westmana – wszystkie jego obiekty użytkowe i dekoracyjne są „chunky” – to masywne, przerysowane, ale też przyjemne i obłe formy. Westman bawi się skalą i proporcjami: wazony są przeskalowane i mięsiste, lampy przybierają formy zaskakujących rzeźb, a kubki, kielichy i miski wyglądają jak wyciągnięte z kreskówki. Wspólnym mianownikiem pozostaje dziecięca radość, pastelowa paleta i odwaga w deformowaniu tego, co zwyczajne.

Projektant czerpie inspiracje z postmodernizmu, designu lat 70. i 80., ruchu Memphis, wchodzi też w dyskusje z modą i popkulturą. Każdy kolejny projekt jest jak mała eksplozja wizualna – przyjazny, przerysowany, ale jednocześnie estetyczny i instagramowy. To właśnie ta mieszanka rzemieślniczej staranności, odważnych barw i form, które łatwo stają się wiralowe, sprawia, że Gustaf Westman jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych designerów wśród młodego pokolenia. Jego projekty nie tylko wyraźnie zaznaczają swoją obecność w przestrzeni, lecz również pokazują, jak design może funkcjonować jako fenomen cyfrowej kultury.
Entuzjaści designu z pokolenia Z otrzymali estetykę, której potrzebowali i króla dopaminowego designu – Westmana. Obiekty projektanta zachęcają do eksperymentowania w aranżacji przestrzeni, wprowadzają do wnętrz coś nieoczekiwanego, nieformalnego i wymykającego się symetrii. To estetyka, dzięki której wnętrza nabierają indywidualnego, ekspresyjnego charakteru. Zetki (i nie tylko) uciekają od nudnych i przewidywalnych wnętrz w kolorowy świat Westmana.
Galeria chunky obiektów

Gustaf Westman stworzył całą galerię chunky obiektów – prawdziwych bohaterów każdej przestrzeni, którą zamieszkują. Od masywnych drewnianych stołów (jak Chunky Table czy zaokrąglony Chunky Round Table) po przytulne wersje kawowe (Chunky Table Mini) i tapicerowane sofy Blob Sofa. Jego Chunky Chair to redefinicja formy krzesła – o grubej, mocno zaakcentowanej sylwetce. Westman wprowadził do kultury designu także mniejsze formy, takie jak kubki Chunky Cup i Spiky Cup. Zastawa stołowa jego projektu to prawdopodobnie jedyna zastawa, której Westman używa na co dzień. Nic dziwnego, że jej poszczególne elementy pojawiają się na jego profilu instagramowym tak często. I choć widziane były już setki razy wciąż wywołują te same, niezwykle pozytywne emocje. Wśród komentarzy obserwatorów można się natknąć np. na takie w stylu: „Zgłaszam się na ochotnika do mycia tych wszystkich naczyń!”.
Zanurzyć się w kolorowym świecie Westmana

Projektant nie ogranicza się tylko do tworzenia przedmiotów, ale buduje wokół nich prawdziwe doświadczenia. Latem tego roku zrewolucjonizował formułę pop-upów i zamiast do tradycyjnych showroomów zaprosił odbiorców do prawdziwych domów, w których zaaranżował obiekty swojego autorstwa. Zamiast galerii – wybierał prawdziwe mieszkania użytkowników platformy Kindred, by jego design mógł stać się realną częścią życia, a nie tylko wystawą. W ten sposób jego projekty można było nie tylko oglądać, ale wręcz ich dotknąć, poczuć ich skalę i energię w przestrzeni. Do tej pory eksperymentalny pop-up Westmana odwiedził Berlin, Kopenhagę, Paryż, za chwilę będzie w Amsterdamie, a później w Madrycie.
Mało tego – Westman za pośrednictwem platformy Kindred udostępnił także możliwość rezerwacji noclegu w jego własnym apartamencie w Sztokholmie, oferując niezwykłe, immersyjne doświadczenie, które pozwala dosłownie zamieszkać w jego intensywnie kolorowym świecie projektowym.
Takie podejście sprawia, że design proponowany przez Westmana przestaje być jedynie elementem dekoracyjnym, stając się pełnoprawnym doświadczeniem emocjonalnym. Nic dziwnego, że fani, zwłaszcza z pokolenia Z, dostrzegają w jego pracach coś więcej niż samą estetykę – odnajdują w nich sposób na życie, manifest kreatywności, zabawy i indywidualnej ekspresji, które mogą wprowadzić do własnych przestrzeni.
IKEA x Gustaf Westman

Ten, kto na dobre rozgościł się w uniwersum Westmana, nie powie, że to kolejna współpraca, którą IKEA podejmuje z projektantem. Tym razem to „chunky współpraca”, o której głośno już od czerwca, kiedy to IKEA oficjalnie ogłosiła ją podczas Democratic Design Days w Älmhult – corocznym wydarzeniu poświęconym innowacjom w designie. Zapowiedziano wówczas, że Gustaf Westman wspólnie z Eveliną Kroon podejmą się reinterpretacji konceptu świętowania i codziennych spotkań przy stole. IKEA już jesienią przedstawi historię trzech nastrojów celebracji: klasyczny, inspirowany tradycją; ekspresyjny styl Westmana z odwagą kolorów i form, a także nostalgiczne interpretacje Eveliny Kroon.
Współpraca Gustafa Westmana z marką IKEA wzbudza ekscytację od samego początku, ale dopiero teraz ujawniono pierwszy element kolekcji, który niebawem pojawi się na ikeowskich półkach. Mowa o porcelanowym, jasnoniebieskim talerzyku o wydłużonym, prostokątnym kształcie. Projekt to idealne połączenie estetyki Westmana i szwedzkiej tradycji: talerz został stworzony specjalnie do serwowania kultowych klopsików IKEA. Jego forma pozwala układać potrawy w uroczysty, efektowny rząd, nadając codziennemu posiłkowi żartobliwy i nowoczesny charakter. Klopsiki, sprzedawane przez IKEA od dziesięcioleci w miliardowych liczbach rocznie, doczekały się w ten sposób nowej, designerskiej oprawy, choć talerz świetnie sprawdzi się także do serwowania innych przekąsek. To jednak dopiero początek – pełna, 12-elementowa kolekcja, która ma na nowo zdefiniować współczesne rytuały spotkań przy stole, zostanie zaprezentowana 9 września 2025 roku. Później wszystkie elementy trafią do sprzedaży, ale w zależności od rynku – daty te będą różne.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.