Znaleziono 0 artykułów
21.08.2025

Gustaf Westman – kim jest projektant uwielbiany przez Gen Z?

21.08.2025
Gustaf Westman. Fot. Materiały prasowe

U Westmana wszystko jest „chunky” albo nie ma tego wcale. I wszystko staje się wiralem – w innym razie Westman nie byłby Westmanem. Jest w projektach szwedzkiego designera dziwna magia, którą wielu nazywa po prostu dopaminą. To świat wnętrz, w których kolory eksplodują, a formy szaleją. Jego projekty wydają się przerysowane, ale jednocześnie estetyczne, zabawne i niezwykle fotogeniczne. Jesienią obiekty Westmana opanują sklepy IKEA, ale najpierw odbędzie się prezentacja kolekcji zaplanowana na 9 września. 

Na parę chwil przed premierą wyczekiwanej kolekcji IKEA x Gustaf Westman z ciekawością przypatrujemy się wirtuozowi koloru i obiektom, które projektuje, ale ciekawi nas także perspektywa case study i Westman jako zjawisko – fenomenalnie rozkwitające w mediach społecznościowych, czerpiące pełnymi garściami z możliwości bytowania w świecie cyfrowym. 

Kolor, kształt i totalny vibe Gen Z 

Gustaf Westman. Fot. Materiały prasowe

Westman studiował architekturę na szwedzkiej politechnice Chalmers w Göteborgu. W 2018 roku rozpoczął praktykę w biurze architektonicznym w Sztokholmie i to właśnie tam zainteresował się projektowaniem mebli. Dwa lata później założył własne studio projektowe w Sztokholmie – Gustaf Westman. Od tamtej pory skupia się na produkcji mebli, ceramiki i szkła, angażując w ten proces także lokalnych rzemieślników. 

Kolejnymi projektami Westman konsekwentnie dzielił się ze swoimi odbiorcami w mediach społecznościowych. Najpierw jedynie z garstką. Z czasem jednak otrzymywał coraz więcej propozycji współpracy ze szwedzkimi markami – projektował dla nich opakowania, drobne dekoracje i meble, opracowywał wzory tapet, tworzył instalacje sklepowe, elementy brandingu i koncepty designu promocyjnego. Wszystkie te projekty miały te same wspólne właściwości: kolor, formę, dziecięcą radość i energię, które stały się znakiem rozpoznawczym jego stylu. 

Jak Curvy Mirror podbiło Instagram

Curvy Mirror, proj. Gustaf Westman. Fot. Materiały prasowe

Obserwatorów zauroczonych estetyką Westmana cały czas przybywało, ale game changerem w karierze szwedzkiego projektanta było zaprezentowanie w mediach społecznościowych Curvy Mirror. Charakterystyczny kształt tego lustra z falistą ramą bardzo szybko przyciągnął uwagę influencerów i entuzjastów designu, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów w jego portfolio. Użytkownicy na Instagramie i TikToku prześcigali się z udostępnianiem własnych aranżacji z Curvy Mirror w roli głównej. 

W ten sposób westmanowska estetyka, pełna objętości, barw i przyjaznej formy, zaczęła trafiać prosto w feed Gen Z i zamieniać się w spektakularne wirale, a słowo „chunky”, którym Westman zaczął określać kolejne obiekty, nigdy wcześniej nie było tak modne. „Chunky” stało się właściwie jednym z synonimów stylu Westmana – wszystkie jego obiekty użytkowe i dekoracyjne są „chunky” – to masywne, przerysowane, ale też przyjemne i obłe formy. Westman bawi się skalą i proporcjami: wazony są przeskalowane i mięsiste, lampy przybierają formy zaskakujących rzeźb, a kubki, kielichy i miski wyglądają jak wyciągnięte z kreskówki. Wspólnym mianownikiem pozostaje dziecięca radość, pastelowa paleta i odwaga w deformowaniu tego, co zwyczajne.

Chunky Cup, proj. Gustaf Westman. Fot. Materiały prasowe

Projektant czerpie inspiracje z postmodernizmu, designu lat 70. i 80., ruchu Memphis, wchodzi też w dyskusje z modą i popkulturą. Każdy kolejny projekt jest jak mała eksplozja wizualna – przyjazny, przerysowany, ale jednocześnie estetyczny i instagramowy. To właśnie ta mieszanka rzemieślniczej staranności, odważnych barw i form, które łatwo stają się wiralowe, sprawia, że Gustaf Westman jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych designerów wśród młodego pokolenia. Jego projekty nie tylko wyraźnie zaznaczają swoją obecność w przestrzeni, lecz również pokazują, jak design może funkcjonować jako fenomen cyfrowej kultury. 

Entuzjaści designu z pokolenia Z otrzymali estetykę, której potrzebowali i króla dopaminowego designu – Westmana. Obiekty projektanta zachęcają do eksperymentowania w aranżacji przestrzeni, wprowadzają do wnętrz coś nieoczekiwanego, nieformalnego i wymykającego się symetrii. To estetyka, dzięki której wnętrza nabierają indywidualnego, ekspresyjnego charakteru. Zetki (i nie tylko) uciekają od nudnych i przewidywalnych wnętrz w kolorowy świat Westmana.

Galeria chunky obiektów

Chunky Round Table, proj. Gustaf Westman. Fot. Materiały

Gustaf Westman stworzył całą galerię chunky obiektów – prawdziwych bohaterów każdej przestrzeni, którą zamieszkują.  Od masywnych drewnianych stołów (jak Chunky Table czy zaokrąglony Chunky Round Table) po przytulne wersje kawowe (Chunky Table Mini) i tapicerowane sofy Blob Sofa. Jego Chunky Chair to redefinicja formy krzesła – o grubej, mocno zaakcentowanej sylwetce. Westman wprowadził do kultury designu także mniejsze formy, takie jak kubki Chunky Cup i Spiky Cup. Zastawa stołowa jego projektu to prawdopodobnie jedyna zastawa, której Westman używa na co dzień. Nic dziwnego, że jej poszczególne elementy pojawiają się na jego profilu instagramowym tak często. I choć widziane były już setki razy wciąż wywołują te same, niezwykle pozytywne emocje. Wśród komentarzy obserwatorów można się natknąć np. na takie w stylu: „Zgłaszam się na ochotnika do mycia tych wszystkich naczyń!”. 

Zanurzyć się w kolorowym świecie Westmana

Wine table, proj. Gustaf Westman. Fot. Materiały prasowe

Projektant nie ogranicza się tylko do tworzenia przedmiotów, ale buduje wokół nich prawdziwe doświadczenia. Latem tego roku zrewolucjonizował formułę pop-upów i zamiast do tradycyjnych showroomów zaprosił odbiorców do prawdziwych domów, w których zaaranżował obiekty swojego autorstwa. Zamiast galerii – wybierał prawdziwe mieszkania użytkowników platformy Kindred, by jego design mógł stać się realną częścią życia, a nie tylko wystawą. W ten sposób jego projekty można było nie tylko oglądać, ale wręcz ich dotknąć, poczuć ich skalę i energię w przestrzeni. Do tej pory eksperymentalny pop-up Westmana odwiedził Berlin, Kopenhagę, Paryż, za chwilę będzie w Amsterdamie, a później w Madrycie. 

Mało tego – Westman za pośrednictwem platformy Kindred udostępnił także możliwość rezerwacji noclegu w jego własnym apartamencie w Sztokholmie, oferując niezwykłe, immersyjne doświadczenie, które pozwala dosłownie zamieszkać w jego intensywnie kolorowym świecie projektowym. 

Takie podejście sprawia, że design proponowany przez Westmana przestaje być jedynie elementem dekoracyjnym, stając się pełnoprawnym doświadczeniem emocjonalnym. Nic dziwnego, że fani, zwłaszcza z pokolenia Z, dostrzegają w jego pracach coś więcej niż samą estetykę – odnajdują w nich sposób na życie, manifest kreatywności, zabawy i indywidualnej ekspresji, które mogą wprowadzić do własnych przestrzeni.

IKEA x Gustaf Westman

Meatball Plate, proj. Gustaf Westman x IKEA. Fot. Materiały prasowe IKEA

Ten, kto na dobre rozgościł się w uniwersum Westmana, nie powie, że to kolejna współpraca, którą IKEA podejmuje z projektantem. Tym razem to „chunky współpraca”, o której głośno już od czerwca, kiedy to IKEA oficjalnie ogłosiła ją podczas Democratic Design Days w Älmhult – corocznym wydarzeniu poświęconym innowacjom w designie. Zapowiedziano wówczas, że Gustaf Westman wspólnie z Eveliną Kroon podejmą się reinterpretacji konceptu świętowania i codziennych spotkań przy stole. IKEA już jesienią przedstawi historię trzech nastrojów celebracji: klasyczny, inspirowany tradycją; ekspresyjny styl Westmana z odwagą kolorów i form, a także nostalgiczne interpretacje Eveliny Kroon.

Współpraca Gustafa Westmana z marką IKEA wzbudza ekscytację od samego początku, ale dopiero teraz ujawniono pierwszy element kolekcji, który niebawem pojawi się na ikeowskich półkach. Mowa o porcelanowym, jasnoniebieskim talerzyku o wydłużonym, prostokątnym kształcie. Projekt to idealne połączenie estetyki Westmana i szwedzkiej tradycji: talerz został stworzony specjalnie do serwowania kultowych klopsików IKEA. Jego forma pozwala układać potrawy w uroczysty, efektowny rząd, nadając codziennemu posiłkowi żartobliwy i nowoczesny charakter. Klopsiki, sprzedawane przez IKEA od dziesięcioleci w miliardowych liczbach rocznie, doczekały się w ten sposób nowej, designerskiej oprawy, choć talerz świetnie sprawdzi się także do serwowania innych przekąsek. To jednak dopiero początek – pełna, 12-elementowa kolekcja, która ma na nowo zdefiniować współczesne rytuały spotkań przy stole, zostanie zaprezentowana 9 września 2025 roku. Później wszystkie elementy trafią do sprzedaży, ale w zależności od rynku – daty te będą różne.

Barbara Siemianowska-Aniol
  1. Kultura
  2. Design
  3. Gustaf Westman – kim jest projektant uwielbiany przez Gen Z?
Proszę czekać..
Zamknij