
Wyobraź sobie materiał, który powstawał przez miliony lat – cierpliwie kształtowany przez czas, krystalizację, ciśnienie i żywioły. Kamień. Skała. Głaz. Natura utrwalona w swojej najbardziej surowej, a jednocześnie niezwykle szlachetnej postaci. W świecie designu kamień naturalny jawi się jako synonim ponadczasowości, elegancji i klasyki.
To nie tylko budulec – to opowieść o trwałości, sile i pięknie, które wymyka się trendom. Każdy blok marmuru, każdy slab onyksu, piaskowca czy trawertynu to unikatowe dzieło sztuki stworzone przez Ziemię, a zadaniem projektanta jest wydobycie z niego niepowtarzalnego charakteru i przekształcenie go w element wnętrza, który zachwyca i inspiruje.
Fala marmuru

Bloc Studios zostało założone we włoskiej Carrarze przez Sarę Ferron Cimę i Massima Ciuffiego z zamiarem przekształcania surowych, naturalnych kamieni w przemyślane przedmioty codziennego użytku, przy jednoczesnym zachowaniu ich naturalnych właściwości. Zgodnie z filozofią, że każdy kawałek marmuru zawiera unikalną historię, która czeka, by ją odkryć, każda realizacja jest absolutnie wyjątkowa. Rzeźbiarski stolik Ondamarmo o miękkich, falistych liniach łączy monumentalność kamienia z lekkością form inspirowanych wodą i życiem morskim – jednocześnie solidny i delikatny, surowy i płynny.
Polski marmur

Polska marka Branik specjalizująca się w wyjątkowych kamiennych akcesoriach tym razem zaprezentowała kolekcję mis, pater oraz kadzielnic wykonanych z polskiego marmuru ze Sławniowic, najstarszej czynnej kopalni marmuru w Polsce, z której marmur wydobywa się od ponad 700 lat. Polski marmur, występujący zarówno w ciepłym, miodowym odcieniu, jak i stonowanej, chłodnej szarości, niesie za sobą nie tylko wyjątkowe walory estetyczne, lecz także ładunek emocjonalny, zakorzeniony w polskim pejzażu architektonicznym drugiej połowy XX wieku. Te kamienie to niemal namacalne echa epoki, w której budynki z dumą prezentowały lokalne materiały, łącząc monumentalność z detalem rzemiosła. Miodowy marmur przywołuje wspomnienie wnętrz dawnych kin, banków i urzędów – miejsc, gdzie czas płynął inaczej. Kadzielnica, w kształcie czterolistnej koniczyny wykonana z połączenia obu typów sławniowickiego marmuru jest niepowtarzalnym obiektem polskiego designu.
Onyksowy tron

Michaël Verheyden to belgijski projektant tworzący niezwykłe przedmioty do codziennych rytuałów. Łączy spokojne formy z naturalnymi, trwałymi materiałami, takimi jak marmur, skóra, brąz czy drewno, tworząc wyrafinowane, ponadczasowe kreacje. Jego prace odzwierciedlają jego osobowość oraz splatają prostotę z opowieścią kryjącą się w każdym detalu. Verheyden stawia na ciche, ale pełne siły formy, które wyrażają uniwersalny charakter z mocno zakorzenionym rodowodem, celebrując ciszę i trwałość w szybko zmieniającym się świecie. Tron Holt Tre powstał z okazji Milan Design Week 2025. Projektant chciał stworzyć nowoczesny tron – imponujący dzięki materiałowi i wadze, a jednocześnie skromny w swoim wyrazie.
Solidne rzemiosło

Etamorph to nowojorskie butikowe studio projektowe specjalizujące się w designie kolekcjonerskim, unikatowych realizacjach na zamówienie i luksusowych wykończeniach wnętrz. Jego dyrektor kreatywny, wychowany w Toskanii Enrico Tognoni, łączy w projektach sztukę, inżynierię i tradycyjne rzemiosło, czerpiąc inspirację z kulturowego dziedzictwa Włoch oraz architektonicznego wykształcenia.
Spira to stolik wykonany z monolitycznego bloku marmuru Rosso Levanto i ręcznie wykończony przez włoskich rzemieślników. Inspiracją dla projektu była podstawa antycznej kolumny jońskiej, którą Tognoni interpretuje współcześnie, tworząc harmonijną formę łączącą funkcjonalność z rzeźbiarską ekspresją. Każdy egzemplarz jest unikatowy, a głęboki burgund marmuru z białymi i zielonymi żyłkami nadaje stolikowi niepowtarzalną narrację wizualną, ukazując filozofię Etamorh: spotkanie sztuki, rzemiosła i inżynierii
Skarb domu

Kolekcja Treasure, zaprojektowana przez francuskiego projektanta Christophe’a Pilleta, to elegancka seria dużych świeczników z różnych rodzajów marmuru. Zestawienie kilku elementów kamiennych w odmiennych odcieniach tworzy wyjątkową, wielobarwną kompozycję, dzięki czemu każdy świecznik jest unikatowy. Egzemplarze wykonane z naturalnego marmuru wyróżniają się indywidualnym rysunkiem żył, subtelnymi różnicami kolorystycznymi oraz naturalnymi inkluzjami. Matowe wykończenie podkreśla szlachetny charakter materiału. Za wykonanie odpowiada Kreoo – włoska marka specjalizująca się w tworzeniu luksusowych mebli i dodatków z marmuru. Dzięki mistrzowskiemu rzemiosłu i nowoczesnemu designowi świeczniki Treasure łączą w sobie ponadczasowe piękno naturalnego kamienia z subtelną elegancją formy.
Nastrojowe światło z kamienia

Studio Henry Wilson łączy w realizacjach funkcjonalność z emocjonalnym wyrazem. Czerpie z niedoskonałego piękna ręcznie wykonanych przedmiotów, zachowując przy tym trwałość i solidną konstrukcję. Henry wierzy, że dobrze wykonane przedmioty przetrwają próbę czasu, a trwałość jest jedną z prostszych form zrównoważonego projektowania. Lampa Pillar wykonana z marmuru Calacatta Viola została zaprojektowana tak, aby zapewniać ciepłe, nastrojowe światło – zarówno poprzez emisję spod klosza, jak i wewnętrzne podświetlenie kamienia, które ujawnia jego subtelną przejrzystość. Każdy egzemplarz powstał z dwóch kawałków litego marmuru. Nieimpregnowana powierzchnia w połączeniu z matowym, szlifowanym wykończeniem daje przyjemny efekt wizualny i dotykowy, który doskonale uzupełnia minimalistyczną formę.
Rzeźbiony parawan

Studio Raw Material zostało założone w Makranie (Radżastan, Indie) przez duet projektantów Dushyanta Bansala i Priyankę Sharmę. Twórcy, wychodząc od lokalnego kontekstu – kamieniołomów marmuru, z którego powstał m.in. Tadż Mahal – przekształcają odpady kamienne w unikalne obiekty użytkowe. Bazując na improwizacji i kolażu fragmentów o nieregularnych kształtach, łączą lokalne rzemiosło z globalną wrażliwością projektową. Kolekcja Khokhar, nazwana od wioski niedaleko studia, czerpie inspiracje zarówno z krajobrazu Radżastanu, jak i z form improwizowanej ragi – indyjskiej muzyki klasycznej. Najbardziej charakterystycznym elementem jest parawan-rzeźba – Khokhar Screen. Obiekt, zbudowany z fragmentów kwarcytu i piaskowca, tworzy jednocześnie monumentalną rzeźbę i mebel, którego struktura przywodzi na myśl krajobraz lub falującą tkaninę.
Lód w marmurze

Słynna hiszpańska projektantka Patricia Urquiola stworzyła dla Editions Milano kolekcję Versi, w tym ręcznie wykonany z połączenia włoskich marmurów Fior di Pesco Carnico i Carrara Gioia kubełek na lód. Niepowtarzalne żyły marmuru sprawiają, że każdy kubełek ma własną osobowość – subtelne połączenie funkcji użytkowej i dekoracyjnego dzieła sztuki. Urquiola studiowała w Madrycie i Mediolanie, gdzie prowadzi własne studio od 2001 roku. Współpracowała z wieloma prestiżowymi markami, a jej projekty – od mebli po przedmioty codziennego użytku – są prezentowane w muzeach na całym świecie.
Kaktusowe światło

Prickless Pearl to rzeźbiarska lampa z marmuru, zaprojektowana przez greckie studio on.entropy w ramach kolekcji OPUNTIA, inspirowanej śródziemnomorskim kaktusem – opuncją figową – symbolem siły i odporności. Jej nieregularna i płynna forma łączy liściokształtną bryłę z zielonego marmuru z wyspy Tinos z delikatną opalową kulą, tworząc niezwykły dialog pomiędzy naturą, rzemiosłem i współczesnym designem.
Trwałość z lekkością

Lampa stołowa Teo, zaprojektowana przez weneckiego projektanta Lucę Nichetto dla Salvatori, to połączenie lekkości papieru i trwałości marmuru. Jej forma inspirowana jest prostym gestem – zwinięciem kartki i osadzeniem jej w kamiennej podstawie. Dzięki temu powstaje subtelne, nastrojowe światło, a każdy klosz można personalizować, wymieniając arkusz papieru na gładki lub wzorzysty. Teo to mała rzeźba świetlna, dostępna w marmurach Bianco Carrara, Rosso Levanto i Verde Guatemala, która łączy elegancję, prostotę i nieskończone możliwości twórczej zabawy.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.