Pierwszego dnia nowej pracy pod żadnym pozorem nie rób tych czterech rzeczy

Czego unikać, a czym zabłysnąć? Doradczyni zawodowa radzi, jakich czterech rzeczy nie można robić pierwszego dnia pracy, a jakie zachowania spodobają się innym.
Doświadczona doradczyni zawodowa zdradziła nam, jakich czterech rzeczy nie należy robić pierwszego dnia nowej pracy, a jakie cztery zachowania pomogą nam szybciej się w niej odnaleźć.
Doradczyni zawodowa radzi, czego nie robić pierwszego dnia nowej pracy
Pierwszy dzień w nowej pracy to jeden z kluczowych momentów w karierze zawodowej. Mamy pewne oczekiwania, jesteśmy zaciekawieni, a jednocześnie – nie ma co ukrywać – podenerwowani. Niezależnie od tego, czy chodzi o pierwszą pracę zaraz po ukończeniu studiów, czy o zmianę ścieżki zawodowej po wielu latach, temu wydarzeniu towarzyszą podobne emocje – mieszanina ekscytacji, niepewności, chęci zaprezentowania się z jak najlepszej strony i lęku przed popełnieniem gafy. Ale gdzie przebiega granica między chęcią zabłyśnięcia przed szefem lub szefową i współpracownikami a ryzykiem popełnienia faux pas, które utrudni integrację z zespołem?
Zapytaliśmy o to Fabianę Andreani, doradczynię zawodową z ponaddziesięcioletnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń dla firm i osób prywatnych oraz w doradztwie dla absolwentów. W 2019 roku otworzyła na TikToku kanał @fabianamanager, aby pomagać młodym ludziom stawiać pierwsze kroki w miejscu pracy.

W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie mają kompetencje miękkie i umiejętność adaptacji
Pierwsze wrażenie może mieć decydujące znaczenie. Chodzi nie tylko o to, aby dowieść swojego profesjonalizmu, lecz także o to, aby wykazać się umiejętnością słuchania, komunikowania się i dostosowania się do otoczenia. W ciągu kilku godzin kształtujemy obraz nas samych w oczach innych (często okazuje się on trwały) i zaczynamy wnikać w kulturę korporacyjną, co toruje drogę do przyszłych relacji.
Pytanie więc brzmi, jak najlepiej przeżyć pierwszy dzień i kolejne dni w nowej pracy.

Tych czterech rzeczy nie należy robić pierwszego dnia w pracy
Nie chwal się nadmiernie poprzednim doświadczeniem
Kiedy zaczynasz nową pracę, nie opowiadaj, jak określone zadania wykonywało się w poprzednim miejscu pracy. Nie mów: „U nas działało to lepiej” albo „W poprzedniej firmie robiliśmy to tak”. To nieskuteczne, a dodatkowo może zostać odebrane jako przejaw arogancji.
Nie wymuszaj przyjaźni
Uprzejmość i szacunek to kluczowe wartości w pracy, ale nie staraj się na siłę zaprzyjaźniać. Bycie przesadnie miłym i natychmiastowe nawiązywanie przyjaźni nie jest właściwą strategią. Pamiętaj, że wchodzisz do środowiska pracy, które istniało przed tobą i które będzie istnieć bez ciebie. Jeśli koledzy i koleżanki są zamknięci w sobie lub powściągliwi, nie da się na siłę nawiązać autentycznej relacji.
Nie lekceważ hierarchii
W nowym środowisku obowiązują pewne zasady. Nie próbuj zmieniać ich na siłę – to i tak nic nie da. Respektuj też niepisane hierarchie. Nie bierz tego do siebie. Tak już po prostu jest.
Nie próbuj błyszczeć na siłę
Przychodząc do nowej pracy, nie próbuj wprowadzać żadnych rewolucji. Pamiętaj, że inni mogą obawiać się, że nowa osoba w pracy przyniesie niepożądane zmiany. Najlepszą strategią jest pokora. Obserwuj otoczenie i ucz się zarządzać relacjami. „Zróbmy to, zmieńmy to, zrewolucjonizujmy to” – takich słów unikaj. W końcu nawet nie wiesz dokładnie, jakie są kierunki rozwoju firmy. Na początkowym etapie najważniejszym zadaniem jest zrozumienie wewnętrznej geopolityki firmy.

Te cztery zachowania pomogą ci pierwszego dnia pracy
Poznaj sposoby działania zespołu
Kiedy zaczynasz nową pracę, musisz nie tylko nauczyć się wykonywać swoje zadania, lecz także zrozumieć, jak pracują inni. Dzięki temu dostosujesz się do kultury firmy. Jeśli nie zgadzasz się z niektórymi zasadami, czas na zgłaszanie uwag i sugestii przyjdzie później.
Poznaj rytm pracy oraz przyzwyczajenia kolegów i koleżanek z pracy
Wystarczy rozejrzeć się dookoła, żeby zrozumieć, jak pracują inni: ktoś kocha pracować w ciszy, ktoś inny jest ciągle przy telefonie, ktoś jest chodzącym kłębkiem nerwów, a ktoś zawsze się spóźnia. Obserwując innych, poznajemy ich przyzwyczajenia. Nie musimy o nic pytać – ich rytm pracy ukazuje pewne wewnętrzne mechanizmy. Dzięki temu będziemy wiedzieć, jak podejść do danego kolegi lub danej koleżanki. Zamiast narzucać własny styl pracy, warto poznać utrwalone zwyczaje panujące w biurze i dostosować się do nich. Odczytanie tych drobnych sygnałów pomoże nam w integracji.
Znajdź sojusznika
Dobra relacja z kolegą lub koleżanką na tym samym poziomie lub nieco wyższym to bardzo cenna rzecz. Można wymieniać się opiniami, rozwiewać wątpliwości i wyjaśniać zawiłości. Im większe ktoś ma doświadczenie w firmie, tym większym będzie sojusznikiem.
Otwarcie doceniaj pozytywne aspekty
W pierwszych dniach należy otwarcie mówić o pozytywnych doświadczeniach. Jeśli na przykład zorganizowano wspólne spotkanie, na którym zostaliśmy przedstawieni jako nowy pracownik i wszyscy byli do nas przyjaźnie nastawieni, warto otwarcie powiedzieć o swoich pozytywnych wrażeniach. To dobry sposób na nawiązanie pozytywnych relacji. Zapadniesz innym w pamięć jako sympatyczna osoba. A pozytywni ludzie zawsze budzą zaufanie innych.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.