Znaleziono 0 artykułów
20.05.2021

Album o współpracy Azzedine’a Alaï i Petera Lindbergha

Fot. Peter Lindbergh Foundation Paris / Taschen

Fotografa Petera Lindbergha i projektanta Azzedine’a Alaïę łączyły miłość do czerni, wierność prostocie formy i wrażliwość na kobiece piękno. W albumie „Azzedine Alaïa, Peter Lindbergh” oglądamy efekty ich współpracy z lat 80. i 90.

Z tego, co pamiętam, poznaliśmy się w 1979 roku. Od tamtej pory Azzedine i ja jesteśmy nierozłączni – mówił Peter Lindbergh. Alaïa o ich owocnej współpracy mówił: – Rozumiemy się bez słów.

Tatjana Patitz, Le Touquet, 1986 / Fot. Peter Lindbergh Foundation Paris

Album „Azzedine Alaïa, Peter Lindbergh” pokazuje wizualny dialog łączący spektakularne projekty z ascetyczną fotografią. Historię ich współpracy opowiadają dyrektor Musée d’Art Moderne de Paris Fabrice Hergott, historyk mody i kurator z Fondation Azzedine Alaïa Olivier Saillard oraz fotograf Paolo Roversi. Oglądamy zdjęcia supermodelek: Naomi Campbell, Yasmin Le Bon, Nadji Auermann czy Lindy Evangelisty. Równolegle otwarto wystawę w Fondation Azzedine Alaïa przy 18 Rue de la Verrerie w Paryżu.

Azzedine Alaia i Vanessa Duve, Paryż 1989 / Fot. Peter Lindbergh Foundation Paris

Spotkanie mistrzów

Lindbergh i Alaïa różnili się pochodzeniem. Urodzony w 1944 roku Lindbergh dorastał w Niemczech, uczył się w Krefeld School of Applied Arts, a jego prace fotograficzne inspirowane były obrazami Otto Dixa i zdjęciami Paryża autorstwa węgierskich fotografów Brassaïa i André Kertésza. Alaïa urodził się w 1935 roku w Tunezji, gdzie studiował rzeźbiarstwo na Institut Supérieur des Beaux Arts. Później przeprowadził się do Paryża, gdzie pracował dla Guya Laroche i Thierry’ego Muglera, po czym otworzył własny dom mody, który osiągnął wielki sukces.

Obaj przywiązywali ogromną wagę do struktury, zmysłowości i monochromatycznych palet kolorystycznych. Jak pisze Saillard, Alaïa był „architektem ciała, który wyzwolił kobietę. Zasłaniał, podkreślał lub odsłaniał, używając opracowanej przez siebie techniki krojenia materiałów”.

Marie-Sophie Wilson, Paryż, 1988 / Fot. Peter Lindbergh Foundation Paris

Lindbergh natomiast „dodawał bohaterkom zdjęć głębi poprzez oświetlanie ich dusz i osobowości oraz precyzyjne kadry”. Razem ukształtowali kulturę wizualną lat 80., „byli pełnymi pasji rzemieślnikami odkrywającymi nowe twarze, które zapoczątkowały erę supermodelek”.

Kobiety sfotografowane we wnętrzach opuszczonych budynków, leżące na wyłożonych kafelkami podłogach, pozujące w świetle reflektorów lub uchwycone w połowie rozmowy z papierosem w ręku. Anna Cleveland wałęsa się w czarnej pelerynie po słabo oświetlonej ulicy, Naomi Campbell stoi z jedną ręką podniesioną do góry, a z drugą opartą na biodrze w przylegającym do ciała kombinezonie, manifestując kobiecą siłę.

Naomi Campbell, Paryż, 1992 / Fot. Peter Lindbergh Foundation Paris

Zdjęcia Lindbergha cechują dynamika i ukryta tajemnica: każde z nich ma wiele warstw, wyraźnie zaznaczone kontury i jest syntezą trzech elementów: ciała, materiałów i światła. – Zawsze zależało mi na tym, aby kobiety czuły się wolne – powiedział kiedyś Alaïa. W albumie wolność jest jednym z motywów przewodnich. Widać ją w autentyczności zdjęć i pokazywanych na nich projektów, będących wynikiem kreatywnej więzi między wybitnymi twórcami.

Album „Azzedine Alaïa, Peter Lindbergh” (Taschen) jest dostępny w sprzedaży od 14 maja.

Rosalind Jana
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę