
Zmiękczają nasze kroki, ocieplają przestrzenie, pochłaniają odgłosy codziennego życia, ale i zdobią. Ich projektanci i wytwórcy świadomie łączą zrównoważone praktyki i nowoczesne techniki, podkreślają wagę powrotu do rękodzielniczych metod, poświęcając się skomplikowanym technikom tkackim, a jednocześnie eksperymentują z nowymi formami. Selekcja 10 świeżych europejskich tekstylnych projektów prezentuje bogactwo faktur, kształtów i barw.
Teklan dla Layered

Inspiracją dla tej kolekcji jest równowaga między zabawą i prostą geometrią oraz perspektywą, w której przecinają się światy dwu- i trójwymiarowy – mówi szwedzka projektantka, ekspertka ds. kolorów i prognostyczka trendów Teklan Evelina Severin, która współpracowała z takimi markami jak Apple, Levi’s czy Muuto, ale i naszym rodzimym Tylko. Dla szwedzkiej wnętrzarskiej marki Layered, znanej z łączenia śmiałej ekspresji z autentycznym rzemiosłem i zrównoważonym podejściem do produkcji, zaprojektowała serię Prism Palett. To dywany i koce w kombinacjach color blocking stylistycznie nawiązujące do prac grupy Memphisi wykorzystujące optyczną iluzję.
Nordic Knots

Szwedzkie Nordic Knots, tworząc domowe tekstylia, łączy funkcjonalność i estetykę ze skandynawską wrażliwością. Ich wzory projektowane są we współpracy z artystami z całego świata. To między innymi Duncan Campbell i Charlotte Rey z Campbell-Rey, którzy stworzyli kolekcję siedmiu dywanów łączących działanie koloru i dekoracyjność z nordycką powściągliwością, czy Giancarlo Valle, którego projekty spajają ozdobne i organiczne motywy inspirowane ręcznie malowanymi meblami z rodzinnego domu w Ameryce Łacińskiej z wpływami nordyckiego folkloru. Każdy egzemplarz wykonywany jest z niezwykle miękkiej i trwałej wełny nowozelandzkiej w niewielkich partiach.
Cappelen Dimyr

Kolejna skandynawska marka, czyli atelier Cappelen Dimyr, łączy to, czego połączyć pozornie się nie da, czyli minimalizm i boho. Z jednej strony to stonowana, z drugiej bujna estetyka. Ręcznie wykonywane dywany i gobeliny z różnymi długościami włosa, frędzlami i organicznymi formami spaja powściągliwa kolorystyka – od złamanej bieli poprzez beże po jasne brązy.
Richard Hutten dla Jaipur Rugs

Połączenie tradycyjnego rzemiosła i dziecięcej wyobraźni wybrzmiewa w najnowszej kolekcji „Playing With Tradition” holenderskiego projektanta Richarda Huttena dla największego indyjskiego producent ręcznie tkanych dywanów Jaipur Rugs. Debiut tych wielkoformatowych projektów miał miejsce na ostatnim Milan Design Week. Hutten wziął na warsztat wiekowe wzory i dorzucił do nich nieoczywiste motywy, jak konfetti w kolorach inspirowanych indyjskim świętem Holi czy banany oddające hołd slapstickowemu humorowi ikon kina niemego.
Lucas Gutierrez

Połączenie tradycyjnego rzemiosła z awangardowym cyfrowym wzornictwem?
Lucas Gutierrez to argentyński artysta i projektant przemysłowy mieszkający w Berlinie. Przez lata skupiony głównie na kulturze cyfrowej, od 2023 roku tworzy kolejne kolorystyczne wersje tego samego wzoru gobelinu, eksplorując przy tym temat niedigitalowych technik. Każda z nich prezentuje mistrzowską grę kontrastujących i uzupełniających się wibrujących barw, od neonowych po bardziej stonowane.
Studio Bovti

Projekt „Inhale” z abstrakcyjnym przedstawieniem różnorodności kolorów i kształtów natury ma nam przypominać, by wziąć głęboki oddech i pobyć w chwili obecnej. – Wielka abstrakcja percepcji odegrała ważną rolę w rozwoju dzieła. Jedna osoba widzi tu górę, inna grzyba, a trzecia coś zupełnie innego. Ta otwarta interpretacja sprzyja refleksyjnemu doświadczeniu, zachęcając nas do zwolnienia, uważnej obserwacji i bycia w pełni obecnym – mówią projektanci Inna Strokous i Marius Schwald z berlińskiego Studio Bovti. Każdy ręcznie tworzony kilim jest numerowany i sygnowany.
Barbara Janczak dla marki Most

„Żaba”, „Ośmiornica” i „Tygrys”. To trzy czarno-białe żakardowe tkaniny z kolekcji „Animalsi” zaprojektowane przez Barbarę Janczak dla warszawskiej marki Most. Są lekkie i miękkie. Mogą służyć jako pled, mogą też zawisnąć na ścianie. Ich symbolika nawiązuje do wschodniej ikonografii. Każde zwierzę niesie ze sobą określone wartości. Tygrys to tradycyjnie symbol siły oraz szlachetności, strażnik medytującego; żaba to symbol odrodzenia i płodności; ośmiornica zamieszkująca magiczny świat to istota o wielkiej inteligencji i intuicji.
Seria powstała jako rozwijający się koncept przedmiotów użytkowych o walorach dzieła sztuki.
Tapis Atelier

Od farbowania włóczki przez szycie po obszywanie – dywany młodej polskiej marki Tapis Atelier są dziełem ludzkich rąk. Projektowane przez Borysa Szewczyka, wytwarzane są w regionie Uttar Pradesh w Indiach. – Z dywanami związany jestem od 19. roku życia. Na początku tkałem je własnoręcznie, a po upływie kilkunastu miesięcy, po poznaniu procesu powstawania produktów w wielopokoleniowych manufakturach w Indiach, zrodziła się marka Tapis Atelier. Pasjonuje mnie tworzenie dywanów o nieregularnych kształtach, o nietypowej kolorystyce i przykuwających wzrok wzorach. Daleko im do klasyki, a jednak utrzymują elegancki wydźwięk – opowiada projektant. Oprócz wielu ciekawych modeli, jak „Corail” – jednobarwny projekt z koralami zdobiącymi boki, „Insouciant” – łączący błękit z zielonymi frędzlami, czy „Echiquier” w formie kanciastej szachownicy, możemy stworzyć swój własny wzór lub zmienić wymiar każdego z dostępnych w ofercie.
Laura Dominici

Ozdoba na ścianę i miejsce do pracy w jednym, czyli Magic Tapestry. To nieco abstrakcyjne połączenie dwóch funkcji stworzyła austriacka projektantka Laura Dominici. Dywan możemy zawiesić i podziwiać lub w dowolnej chwili przy jego użyciu stworzyć przenośną osobistą przestrzeń do pracy. Metalowy element staje się stolikiem, a ciepła tkanina chroni nasze ciało przed chłodem podłogi. Widoczne na tkaninie cyfry oznaczają czas trwania procesu tkania.
Rest dla kolekcji „Back to the Roots” Sᾱr (zdjęcia Piotr Niemyjski)

Sᾱr to concept store z przedmiotami codziennego użytku, projektami wytwarzanymi rzemieślniczo w Indiach i w Polsce, miejsce stworzone z tęsknoty za Indiami, w których jego twórczyni Julia Piekiełko spędziła kilka lat życia. Jak mówi Julia: – Sᾱr wypełniony jest obiektami, w których zaklęty jest czas i tradycje oraz niezwykłe historie ludzi i miejsc.
Rest to z kolei studio projektowe tworzone przez Dominikę Gacką i Julię Piekarską, których głównym obszarem działania jest tkactwo, a ich wytwory charakteryzują haptyczne struktury i naturalne surowce. Nie pierwszy raz Sᾱr i Rest łączą siły, by wykreować coś wspólnie. Przy okazji wiosennej kolekcji obiektów „Back to the Roots” powstały ręcznie tkane i wykańczane pledy MonSun, które skrywają w sobie podmuch ciepłego wiatru, kolory odległych Indii i otulający dotyk naturalnych przędz. Łączą szlachetne włókna z alpaki, kaszmiru, merino, jedwabiu i bawełny bouclé. Delikatny ażur został uzyskany poprzez wykorzystanie splotu mock leno.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.