Znaleziono 0 artykułów
29.03.2024
Artykuł partnerski

Zdrowie psychiczne młodego pokolenia to zdrowe kanony piękna

29.03.2024
Fot. Materiały prasowe Dove

Marka Dove, projekt MŁODE GŁOWY Fundacji UNAWEZA łączą siły, by zadbać o zdrowie psychiczne polskich nastolatków. – Czas na konkretne rozwiązania i działania – zapowiada Martyna Wojciechowska.

Nawet 33% polskich nastolatek wstydzi się swojego ciała

Jak mówi badanie Kantar z października 2023 r. ponad połowie nastolatek w Polsce zdarza się myśleć, że są bezwartościowe*. 8 na 10 badanych osób przyznaje, że brakuje im pewności siebie. I nie chodzi tu o młodzieńczą delikatność czy zwykłą nieśmiałość, ale poważne problemy z samoakceptacją. Bo jeśli 1/3 badanych twierdzi, że wstydzi się tego, jak wygląda, a 2/3 zmieniłoby w swoim wyglądzie wiele rzeczy, to znaczy, że relacja z ciałem w młodym pokoleniu jest poważnie zaburzona. 

Fot. Materiały prasowe Dove

Media społecznościowe zaburzają racjonalną ocenę wyglądu

Wśród przyczyn tak alarmującego stanu psychicznego młodych osób wymienia się m.in. wpływ mediów społecznościowych. Powszechnie wiadomo, że dostarczają nierealnych wzorców piękna, budują fałszywą narrację sukcesu, z którą nie sposób się utożsamić, w dodatku wyobcowują od rówieśników, spłycając formę komunikacji i izolując od realnego świata.

Wczytując się w badanie, znajdziemy niestety potwierdzenie tych niepokojących hipotez: prawie 70% ankietowanych przyznaje, że ogląda w mediach społecznościowych treści zaburzające samoocenę, a, co szczególnie alarmujące, 25% ogląda treści zachęcające do samookaleczeń. W dodatku aż 3% ankietowanych dziewcząt takie zachowania powiela. – Niestety, niska samoocena i lęk dotyczący wizerunku często powstrzymują nastolatków od wyrażania siebie, korzystania ze swoich umiejętności oraz wpływają negatywnie na ich zdrowie psychiczne, relacje rówieśnicze, wyniki w nauce i wybory życiowe – zauważa Joanna Orzechowska, Marketing Manager & Category Lead Unilever.

Fot. Materiały prasowe Dove

Dove pomógł już 250 tys. polskich nastolatków

Marka Dove już od  sześciu lat podejmuje działania wspierające kondycję psychiczną polskich nastolatków. Program Dove Self-Esteem – Budowanie Pozytywnej Samooceny, skierowany do uczniów szkół podstawowych. wyedukował już ponad 250 tys. młodych osób, ucząc, jak budować pozytywną relację ze własnym ciałem, być odpornym na uprzedzenia i stereotypy, budować stabilną samoocenę.  Marka jednak nie spoczywa na laurach i rozwija kolejne projekty, angażując wyjątkowe osobowości.

Martyna Wojciechowska mówi  – Jako mama nastoletniej córki i prezeska Fundacji UNAWEZA zainicjowałam projekt „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” . Zaprosiliśmy do niego wielu doświadczonych specjalistów z dziedziny psychologii, edukacji i pedagogiki. Mówimy do młodych, rodziców i nauczycieli, stawiamy na profilaktykę oraz edukację. 

Bezpłatnym, pilotażowym programem profilaktycznym „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”, objętych zostało 300 tys. dzieci, z 1 500 szkół w całej Polsce. Program powstał w odpowiedzi na potrzeby uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli i podkreśla znaczenie otwartej dyskusji o zdrowiu psychicznym. Jego celem jest normalizowanie rozmów o zdrowiu psychicznym, rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych i samoświadomości wśród młodzieży, a także wyposażenie osób uczniowskich w narzędzia do otrzymywania wsparcia. Program dąży również do profilaktyki zachowań autodestrukcyjnych poprzez edukację i zmianę postaw. Bez wątpienia ważnym obszarem wsparcia dla dzieci i młodzieży są osoby dorosłe, dlatego w projekcie MŁODE GŁOWY wspierani są również rodzice i opiekunowie, nauczyciele oraz nauczycielki.

W ramach wspólnych działań Dove i MŁODE GŁOWY powstała lekcja dotycząca odporności psychicznej. Stworzona została przez cenione psycholożki i ekspertki merytoryczne: Małgorzatę Ohme (Dove Self-Esteem) oraz Joannę Flis (MŁODE GŁOWY). 

– Głęboko wierzę w to, że tylko razem możemy zmieniać świat na lepsze. Pora, żeby zacząć mówić o zdrowiu psychicznym. Głośno i otwarcie – dodaje Martyna Wojciechowska.

Fot. Materiały prasowe Dove

Dove od dekad stoi na straży zdrowia i różnorodności 

– Wierzymy, że prawdziwe piękno nie podlega kanonom, a tkwi w różnorodności. Chcemy mówić o tym głośno, szczególnie młodym ludziom, którzy zasługują na to, żeby móc w pełni wykorzystywać swój potencjał – podkreśla Joanna Orzechowska reprezentująca Dove, markę, która naturalne piękno wspiera od dekad – choćby poprzez zaangażowane społecznie kampanie reklamowe. Rozwija opowieść o ciele, którego fenomenu nie da się zamknąć w żadnym kanonie. Międzynarodowe hasło kampanii z 2004 roku „Real Women Have Curves” (w dosłownym tłumaczeniu „Prawdziwe kobiety mają krągłości”) świadczy o progresywnym myśleniu marki, dla której uroda nigdy nie miała jednej, konwencjonalnej definicji. Jeśli coś łączyło modelki angażowane do kampanii na przestrzeni czasu, to pozytywna energia, wewnętrzna harmonia i spontaniczna ekspresja, która jak żadne inne zachowanie zdradza spójność emocji z ciałem. „Różnorodność to siła, z której należy czerpać”, brzmi wizualny przekaz spotów telewizyjnych i sesji, które obiegają świat. 

Głęboka zmiana wymaga nie tylko stałych, lecz także wielotorowych działań. Projekt Dove Self-Esteem, prowadzony na świecie od 20 lat, dotarł już do ponad 82 milionów młodych ludzi w 150 krajach. Co nie zmienia tego, że Dove wciąż stawia sobie nowe cele i w założenia wpisuje coraz większe liczby. Do 2030 roku planuje pomóc 250 milionom dzieci i nastolatków, a wszystko poprzez rzetelne programy edukacyjne, które dadzą praktyczne narzędzia wzmacniające samoocenę i rozbijające toksyczne schematy.

Szczegółowy opis projektu MŁODE GŁOWY można znaleźć na stronie mlodeglowy.pl. Nabór do kolejnej edycji już wiosną 2024 roku.|Więcej informacji oraz rejestracja do 5. edycji programu Dove Self-Esteem znajdują się na doveselfesteem.pl.

*Wszystkie powyższe dane pochodzą z badania przeprowadzonego w październiku 2023 przez Kantar Polska w ramach projektu Dove Self-Esteem. 

Basia Czyżewska
Proszę czekać..
Zamknij