
Z Tate Modern do warszawskiej Zachęty. Już od 20 listopada w Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie będzie można doświadczać interaktywnej instalacji uznanej francuskiej artystki Christelle „Crystallmess” Oyiri, a wszystko to w ramach projektu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”.
Twórcza swoboda pod skrzydłami flagowych instytucji kultury, artyści i artystki z całego świata sięgający po nową technologię, która pozwala doświadczać sztuki wieloma zmysłami – tak najkrócej można opisać idę projektu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”. Tegoroczna edycja zaprasza widzów do Zachęty na niezwykłe spotkanie z francuską artystką Christelle „Crystallmess” Oyiri.

DJ-ka czyli współczesna szamanka. Kim jest artystka Christelle „Crystallmess” Oyiri?
Jest DJ-ką, potrafi poruszać tłumy. Jej sety wybrzmiewają na festiwalu Primavera, ale też we wnętrzach londyńskiego Tate Modern czy paryskiej Bourse de Commerce. Wracając nad ranem z imprezy Christelle zdarza się publikować na Instagramie mikroeseje o muzyce. Album amerykańskiego rapera – Playboia Cartiego, porusza ją równie głęboko, jak performensy awangardowy artysty Johna Cage’a. Muzyka jest dla niej najpotężniejszym artystycznym medium.
– Sprawienie, że ludzie tańczą jest tak naprawdę czymś duchowym i ezoterycznym, w ten sposób decydują się oddać jakąś części swojej energii, stają się wrażliwi i podążają za ruchem ciała – mówi w rozmowie z magazynem „Goat” odnajdując w swojej praktyce mechanizmy pierwotnego magicznego rytuału. Bo Crystallmess sięga do swoich afrykańsko-karaibskich korzeni nowatorski sposób opowiada o kolonializmie, ale też feminizmie, a dokładnie perspektywie czarnej kobiety, która akceptuje swoje pochodzenie oraz ciało. – Muzyka to często punkt wyjścia do moich prac – szczególnie klubowa muzyka ze swoimi wszystkimi regionalizmami i elementami charakterystycznymi – tłumaczy artystka w „DailyArt Magazine”. W Warszawie zaprezentuje projekt „Ghost Rider”, czyli rozwinięcie pracy przygotowanej latem na zaproszenie Tate Modern w ramach cyklu „Infinities Commission”.

Praca „Ghost Rider” autorstwa Christelle Oyiri w Warszawskiej Zachęcie
Jak zapowiada kurator warszawskiego projektu Michał Grzegorzek, dzięki zastosowaniu AI praca będzie wchodzić w bezpośrednie interakcje z publicznością. Połączy rzeźbę, dźwięk, obraz wideo i światło. „W tej odsłonie pojawią się również nowe technologie kształtowania rzeźby i komponowania muzyki” dodają organizatorzy.
Instalację „Ghost Rider” w ramach cyklu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka” będzie można oglądać od 20 listopada 2025 roku do 1 lutego 2026 roku w sali Matejkowskiej Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki.
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.