
Fundacja Visteria – założona w 2025 roku przez Katarzynę Jordan organizacja non profit, której misją jest promocja polskiego rzemiosła, designu i sztuki – ogłasza nabór prac w ramach przeglądu portfolio. To nie konkurs, ale początek akcji, której celem jest wsparcie młodych talentów, prezentacja ich pomysłów na łamach „Vogue Polska Living” oraz Vogue.pl, a także stworzenie internetowej bazy osób, które zajmują się sztuką użytkową. W przyszłości indeks ten ma stanowić rzetelne źródło wiedzy dla dziennikarzy, potencjalnych klientów, przedstawicieli instytucji kultury oraz biznesu.
Oficjalną inauguracją działalności Fundacji Visteria było otwarcie wystawy „Romantic Brutalism. A Journey into Polish Craft and Design” w trakcie Tygodnia Designu w Mediolanie 2025. Ekspozycja w zaskakujący sposób łączyła historyczne wątki z nowoczesnością oraz pokazywała ewolucję polskiego stylu w projektowaniu. Nowe rodzime rzemiosło zostało zaprezentowane z punktu widzenia wiodących motywów, które kuratorka, Federica Sala, postanowiła zaakcentować we współpracy z projektantką wystawy Zuzą Paradowską.
Spektakularna scenografia ekspozycji była jej dodatkowym atutem. O „Romantic Brutalism” entuzjastycznie pisały czołowe światowe media, m.in. „Wallpaper” i „The New York Times”. Po mediolańskim sukcesie wystawa przyjechała do Warszawy, do zabytkowej Willi Gawrońskich. Polska odsłona wydarzenia również biła rekordy popularności – podczas trzech tygodni trwania ekspozycji obejrzało ją ponad 20 tysięcy osób.

„Warszawa – São Paulo – Warszawa” to druga wystawa zorganizowana przez Fundację Visteria, tym razem we współpracy z marką ETEL

Druga wystawa zorganizowana przez Fundację Visteria we współpracy z marką ETEL to retrospektywa twórczości klasyka brazylijskiego modernizmu Jorgego Zalszupina, który urodził się w Warszawie w latach 20. XX wieku jako Jerzy Zalszupin. Ekspozycja „Warszawa – São Paulo – Warszawa” przypomina biografię oraz dorobek zmarłego pięć lat temu wybitnego twórcy.

Zalszupin dał się poznać jako wspaniały architekt, ale przede wszystkim jako autor mebli (takich jak fotel Dinamarquesa czy stolik kawowy Petalas), które weszły do kanonu designu. Znakiem firmowym Zalszupina było umiłowanie szlachetnych materiałów, takich jak choćby pięknie usłojony palisander. Z brazylijskiego drewna Zalszupin potrafił wyczarować kształty proste, lecz wyrafinowane. Często organiczne, nierzadko zaprzeczające prawom fizyki.
Jak podkreśliła jedna z kuratorek wystawy, prezeska marki ETEL Lissa Carmona, Jorge Zalszupin do dziś uchodzi w Brazylii za projektanta, który tworzył najbardziej eleganckie i wysmakowane meble. Z kolei Maria Murawsky, współkuratorka ekspozycji i jej projektantka, zauważyła, że projekty Zalszupina są zarazem funkcjonalne i zmysłowe, łącząc ducha modernizmu z lokalnym brazylijskim stylem.

Fundacja Visteria ogłasza nabór portfolio i zaprasza do wzięcia udziału osoby tworzące rzemiosło i sztukę użytkową
Organizowane w Polsce i na świecie wystawy to tylko część działalności fundacji, której ambicją jest promowanie rodzimego designu, inicjowanie spotkań i prelekcji, wydawanie książek (we współpracy z oficyną Osnova Publishing) oraz tworzenie wspólnej platformy dla projektantów, ludzi kultury oraz biznesu. Jednym z właśnie startujących projektów Fundacji Visteria jest przewodnik online, którego celem jest prezentowanie dokonań osób zajmujących się rzemiosłem i sztuką użytkową.

Eksperci zaproszeni przez fundację obejrzą zgłoszenia i wybiorą spośród nich koncepty do publikacji na stronie Fundacji Visteria. Trzy wybrane osoby trafią też na łamy grudniowego wydania „Vogue Polska Living” oraz zostaną przedstawione w artykule na Vogue.pl. Przegląd portfolio w założeniu ma również stać się bazą do poszukiwań nowych twórców i twórczyń, którzy w przyszłości dostaną zaproszenie do udziału w wystawach Fundacji Visteria.
Termin nadsyłania zgłoszeń: 22 września – 30 października.
Jak ma wyglądać portfolio:
– powinno uwzględniać prace z zakresu sztuki użytkowej oraz rzemiosła, czyli meble, obiekty metalowe, tekstylia, szkło, plastik/tworzywo, ceramikę, porcelanę, żywicę, papier, drewno, beton, kamień,
– potrzebne są minimum 2–3 zdjęcia każdego obiektu, wykonane z różnych perspektyw, w formacie jpg lub png, o wielkości nie mniejszej niż 800 x 600 px,
– do zdjęć powinien zostać dołączony opis prac zawierający technikę wykonania, użyte materiały, szczegółowe wymiary, wagę oraz ewentualnie wartość/cenę pracy,
– dodatkowo prośba o krótką notę biograficzną (do 1750 znaków ze spacjami) oraz dane – imię i nazwisko, ewentualnie nazwę podmiotu, datę urodzenia, e-mail, telefon.
Zgłoszenia można składać za pomocą poniższego formularza. Jest on również dostępny na stronie visteriafoundation.pl.
Portfolia będą przeglądać i opiniować: Katarzyna Jordan (prezeska Fundacji Visteria), Anda Rottenberg, Federica Sala, Tomek Rygalik (członkowie Rady Programowej Fundacji), Hanna Rydlewska, Szymon Machnikowski (członkowie Zarządu Fundacji), Zuza Paradowska (projektantka wnętrz, autorka projektu wystawy „Romantic Brutalism. A Journey into Polish Craft and Design”).
Zaloguj się, aby zostawić komentarz.