Znaleziono 0 artykułów
12.02.2019

Jubileuszowy numer „Vogue Polska”

Okładka jubileuszowego wydania "Vogue Polska" (Fot. Hill & Aubrey)

Pałac Kultury i Nauki, polskie supermodelki i czarna wołga. Pierwsza okładka „Vogue Polska” wzbudzała rozmaite emocje, ale bez wątpienia przeszła do historii polskiej popkultury. Od premiery magazynu minął już rok, a my postanowiliśmy ją uczcić nie tylko jubileuszowym numerem, ale także Vogue Festiwal, który już 16 i 17 lutego zawita do warszawskiej Kinoteki.

Pierwsze urodziny świętuje się tylko raz. Wiedzieliśmy więc, że marcowy numer „Vogue Polska” musi być wyjątkowy. Dlatego na miejsce naszej sesji okładkowej wybraliśmy nie jedno, a trzy miasta. Gdańsk, Gdynia i Sopot reprezentują otwartość i tolerancję. To miasta kosmopolityczne, szanujące tradycję, ale jednocześnie gotowe na eksperymenty. To tu przed obiektywem duetu Hill & Aubrey pozowała Małgosia Bela, która po raz drugi pojawiła się na okładce polskiej edycji magazynu. W naszej sesji nie ograniczyliśmy się jednak tylko do morskich krajobrazów. Przez pięć dni odwiedziliśmy ciekawe i charakterystyczne dla Trójmiasta miejsca, wśród których znalazły się okolice hotelu Sheraton w Sopocie, port rybaków w Gdyni Orłowie, Pensjonat Eden w Sopocie, pawilon gastronomiczny Pod Żaglami na gdyńskim Skwerze Kościuszki, a także Sopocka Szkoła Muzyczna I stopnia im. Stanisława Moniuszki. Dyrektor kreatywnej „Vogue Polska” w okładkowej sesji towarzyszyli mieszkańcy tych miast, m.in. studenci Szkoły Morskiej, pracownica Teatru Szekspirowskiego, kelnerka z gdyńskiej cukierni Delicje i stoczniowiec, którego fotografowie uwiecznili w drodze do pracy w roboczym kombinezonie.

Małgosia Bela w sesji okładkowej jubileuszowego numeru Vogue Polska (Fot. Hill & Aubrey)

Artyści, prawnicy, dziennikarze, projektanci, aktywiści, społecznicy. W najnowszym numerze magazynu spotkaliśmy się z ludźmi, którzy mają odwagę iść swoją drogą. Łamią schematy, przełamują tabu i mówią głośno o trudnych sprawach, które większość z nas wolałaby przemilczeć. Wśród naszych bohaterów znalazła się m.in. gwiazda pierwszej okładki „Vogue Polska”, Anja Rubik. Topmodelka za pomocą swojej książki #sexedpl przekonuje do otwartej rozmowy na temat seksu i seksualności nie tylko młodych ludzi. Luka Rayski to z kolei grafik i malarz, który unika rozgłosu. Plakat „Konstytucja” jego autorstwa stał się symbolem demonstracji w obronie niezawisłości sądów. Zofię Wichłacz międzynarodowa publiczność poznała dzięki produkcji Netfliksa „1983”, która pozwoliła młodej aktorce nabrać więcej pewności siebie. Tej na pewno nie brakuje Robertowi Biedroniowi, który na początku lutego przekształcił swój ruch społeczny w partię polityczną Wiosna. Odważny i otwarty na innych, wierzy, że Polacy są gotowi na zmianę i chcą kraju, w którym każdy ma prawo do godnego życia. O sprawiedliwość i ukaranie zła swoimi reportażami walczy także stała felietonistka Vogue.pl, Justyna Kopińska. Za zaangażowanie i dociekliwość w swojej pracy otrzymała najważniejsze nagrody dziennikarskie. Równie otwarcie o sytuacji w Polsce mówi ksiądz Wojciech Lemański, który za swoją szczerość musiał odpokutować odebraniem parafii i suspensą. Porozmawialiśmy również z Dawidem Podsiadło, którego podczas koncertów promujących album „Małomiasteczkowy” obejrzało ponad 100 tys. widzów z całej Polski. Podbój świata kontynuuje z kolei duet MISBHV. Natalia Maczek i Tomek Wirski niedawno zaprezentowali swoją najnowszą kolekcję w Paryżu. Plany na przyszłość? Na pewno nie zamierzają ograniczać się tylko do projektowania ubrań.

Bill Cunningham

Swoich sił jako projektant kapeluszy próbował także Bill Cunningham. O legendarnym fotografie dokumentującym modę uliczną pisze Piotr Zachara. Wszystko za sprawą filmu dokumentalnego Marka Bozka „The Times of Bill Cunningham”. Obraz powstał na podstawie wywiadu, którego w 1994 roku Cunningham udzielił Bozkowi. Z założenia rozmowa panów miała trwać 10 minut, ale Bill po prostu nie mógł przestać mówić. W swoim materiale Piotr Zachara przywołuje początki kariery Cunnighama jako projektanta, pracę w najbardziej eleganckim butiku na Manhattanie oraz jego niesamowite oko do utrwalania zjawisk w modzie – zarówno tych nowych, jak i tych powracających.

– Jestem nie tylko projektantką, ale też klientką. Dla mnie w modzie chodzi o podkreślenie charakteru i osobowości kobiety – powiedziała Natacha Ramsay-Levi. Z dyrektor kreatywną domu mody Chloé w paryskiej kawiarni spotkała się redaktorka mody „Vogue Polska” Ewelina Dziewiela. Projektanta, która swoją karierę w branży zaczynała w 2002 roku w domu mody Balenciaga, przez piętnaście lat pracowała jako prawa ręka Nicolasa Ghesquière’a. Kiedy dostała propozycję od Chloé czuła, że jest na to gotowa. Od pierwszej kolekcji konsekwentnie realizuje swoją wizję – chce podkreślać kobiecą osobowość. „Vogue Polska” zwierzyła się także, że nie zamierza wywracać do góry nogami dziedzictwa marki i zaczynać od zera. Zależy jej na dodaniu swojej cegiełki do istniejącego już fundamentu.

Goshka Macuga (Fot. Kasia Bobula)

Co jeszcze znajdziecie w urodzinowym wydaniu magazynu? W londyńskim studio odwiedziliśmy jedną z najbardziej znanych polskich artystek na świecie. Prace Goshki Macugi były prezentowane między innymi w Whitechapel Gallery w Londynie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Kunsthalle w Bazylei oraz galerii Tate Britain. – Zanim zabiorę się za nową instalację czy jakikolwiek projekt, długo studiuję wybrany temat – wyznała w rozmowie z dziennikarką Mają von Horn. Ceny gobelinów jej autorstwa sięgają dwustu tysięcy dolarów, a w swojej kolekcji posiada je m.in. Miuccia Prada. Nam Macuga opowiedziała o swoim wyjeździe z Warszawy, początkach w Anglii, a także o sztuce. 

Sesja Absolwenci (Fot. Gosia Turczyńska)

Z kolei w mieszkaniu na warszawskim Powiślu topmodelka Ola Rudnicka pokazała nam swoje skarby. Choć ma dopiero 24 lata, jest już weteranką w branży. Nie musi brać udziału w castingach, bo firmy same do niej dzwonią, a w pokazach Chanel występuje regularnie od kilku lat. W rozmowie z naszą redaktorką Rudnicka zdradziła, że nie interesuje się trendami, ale za to lubi starocie. Według niej rzeczy mają być niepowtarzalne i mieć duszę, a tych szuka w małych sklepikach i lumpeksach w różnych zakątkach świata.

Ola Rudnicka (Fot. Gosia Turczyńska)

W sekcji „Autoportret” Aleksandra Boćkowska rozmawia z weteranką polskiej mody, Grażyną Hase. Projektantka, właścicielka galerii sztuki w styczniu skończyła osiemdziesiąt lat. Do świata mody trafiła przypadkiem. Zaczynała jako modelka na łamach „Przekroju”, a potem prezentowała kolekcje Mody Polskiej. Projektować zaczęła dzięki Wowie Bielickiemu – jej największej miłości i drugiemu mężowi. Pierwszą kolekcję zaprojektowała dla warszawskiej „Cory”: – Moje życie przerosło marzenia – zwierzyła się „Vogue Polska”. Karla Otto to z kolei dobra wróżka branży mody i niekwestionowana mistrzyni public relations. To ona czuwa nad karierami najbardziej znanych nazwisk w branży, a jej agencja „Karla Otto” posiada biura w Mediolanie, Londynie, Paryżu, Tokio, Nowym Jorku, Szanghaju czy Dubaju. Redaktorowi naczelnemu polskiej edycji magazynu opowiedziała m.in. o tym, jak w wieku 19 lat podróżowała po Azji, o karierze modelki, spotkaniu z Elio Fioruccim i przyjaźni z Jil Sander. 

A to tylko skrawek tego, co dla Was przygotowaliśmy! W dziale Kultury bierzemy pod lupę pierwszą damę performensu. Marina Abramović już w marcu zaprezentuje przekrojową wystawę swoich prac w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Prezentujemy także album „Punkty zwrotne / Turning Points” – premierę wydawnictwa Osnova, który powstał z okazji pierwszych urodzin „Vogue Polska”. Trzydziestu pięciu bohaterów albumu, którzy mieli lub mają wielki wpływ na polską kulturę, poznajemy poprzez przełomowe wydarzenia w ich żuciu. Co więcej we Wrocławiu i w Katowicach w drugiej połowie lutego wystąpi jedna z najlepszych orkiestr świata. Filharmonicy Berlińscy w swojej trasie koncertowej, podczas której zagrają klasykę XX wieku, uwzględnili polskie miasta. 

Grażyna Hasse (Fot. Bartek Wieczorek)

W dziale Urody przeglądamy stare wydania „Vogue’a” i przekonujemy się, że trendy z lat 50. w makijażu i fryzurach mają swój wielki comeback. Szukamy także diety idealnej, która będzie dobra nie tylko dla naszego ciała i ducha, ale również dla środowiska. Natomiast w sekcji poświęconej modzie prezentujemy 10 najlepszych kolekcji na sezon wiosna-lato 2019 według Filipa Niedenthala. Podglądamy także, co działo się na paryskiej kolacji wydanej na cześć Catherine Deneuve przez dyrektora kreatywnego domu mody Saint Laurent, Anthony’ego Vaccarello i podziwiamy wystawę „Christian Dior: Designer of Dreams”, która przeniosła się z Paryża do londyńskiego Victoria & Albert Museum.

„Vogue Polska” w kioskach od 14.02

Urodzinowe wydanie magazynu możecie również kupić z notatnikiem lub torbą „Vogue’a”. Oferta dostępna tylko w salonach Empik/Inmedio/Relay do wyczerpania zapasów. Dodatkowo przy zakupie jubileuszowego numeru w salonach Inmedio/Relay na czytelników czekają vouchery do wybranych sklepów oraz do sklepów wolnocłowych na lotniskach Aelia Duty Free.

Regulamin akcji promocyjnej: REGULAMIN

Katarzyna Pietrewicz-Żero
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę