Znaleziono 0 artykułów
09.12.2020

Materiał przyszłości

09.12.2020
David Venables, dyrektor AHEC na Europę (Fot. Materiały prasowe)

Drewno jest wszechstronne, odnawialne, plastyczne. Dzisiaj ma także nowe znaczenie, może być rozwiązaniem problemu zmian klimatycznych. W taką przyszłość wierzy AHEC, który od ponad 30 lat promuje gatunki amerykańskiego drewna na świecie. O kulisach współpracy z polskimi projektantami oraz istocie zrównoważonego projektowania opowiada David Venables, dyrektor AHEC na Europę.

2020 rok odcisnął swoje piętno na dizajnie. Nie było międzynarodowych eventów, premier nowych kolekcji czy spotkań z projektantami. Wszystko odbywało się w wersji online. Jak taka transformacja wpływa na szerszy obraz i całą branżę? Co wydaje się dziś kluczowe? 

Te wszystkie przesunięcia, np. targów, przede wszystkim wpłynęły na projektantów, którzy muszą odłożyć na półkę nowe pomysły i przeczekać. To dla nich trudny czas, wymaga dostosowania się i ponownej oceny, poszukania innych możliwości rozwoju. Na przykład pandemia zmusiła wiele osób do częstszej pracy w domu – to bardzo wpłynęło na myślenie o otoczeniu człowieka i jego życiu. Myślę, że zobaczymy nowe produkty wchodzące na rynek, które będą odpowiedzią na tę zmianę. Mieliśmy wgląd w ten potencjał, pracując w tym roku nad projektem Connected, w ramach którego dziewięcioro projektantów z Europy (m.in. Ini Archibong, Maria Bruun, Jaime Hayon, Sebastian Herkner, Maria Jeglińska-Adamczewska, Sabine Marcelis, Heatherwick Studio, Studiopepe and Studio Swine) opracowało nowe pomysły na życie i pracę w domu z wykorzystaniem trzech zrównoważonych amerykańskich gatunków drewna.

Wystawa Natural Born, autor: Małgorzata Kuś (Fot. Materiały prasowe)

W gronie projektantów była także Polka – Maria Jeglińska-Adamczewska. Jakie rozwiązania zostały wypracowane?

Zależało nam, aby powstały nie tylko funkcjonalne obiekty, ale też żeby każdy projektant, wykorzystując materiał, zachował do niego emocjonalny stosunek. Pomyślał o doświadczeniu i samopoczuciu użytkowników. Co właściwie dzisiaj daje nam kontakt z naturalnym materiałem? Projekt zachęcił również do dyskusji na temat tego, co aktualnie odczuwamy. Projektanci rozmawiali o tym, jak lockdown dał im więcej czasu na zastanowienie się nad swoimi potrzebami, odzwierciedlenie ich w nowym produkcie. Z powodu pandemii projektanci musieli współpracować zdalnie z zakładem produkcji mebli Nie mogli go odwiedzić na każdym etapie, a to jest jeden z najważniejszych elementów procesu produkcji. Z drugiej strony, okazało się, że regularny zdalny kontakt, nawet codzienny, także ma swoje dobre strony. Wszyscy zauważyli w tym dobry prognostyk na przyszłość.

„Arco”, projekt Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej (Fot. Materiały prasowe)

Jest coś, co cię martwi w kontekście nadchodzących miesięcy?

Ekologia. Istnieją obawy, że problem zmian klimatycznych został przyćmiony przez kryzys związany z COVID-19. Dlatego naprawdę ważne jest, aby w miarę odbudowy zniszczonych gospodarek zwiększał się nacisk na redukcję emisji dwutlenku węgla. Wyraźnie widać, że dizajn i architektura mają do odegrania kluczową rolę, ale liczą się także postawy konsumentów. Dlatego w AHEC stawiamy na ciągłą pracę z projektantami. Nasz wspólny cel to szukanie rozwiązań, które umożliwia amerykański przemysł drewna liściastego.

Projekt Connected (Fot. Materiały prasowe)

Dlaczego o drewnie możemy mówić w kontekście zrównoważonego rozwoju?

Podobne artykuły„Vogue Polska” i AHEC o kierunkach rozwoju designu Dominika Olszyna Nie każde drewno takie jest – wiemy to, obserwując ciągłe wylesianie, mające miejsce w różnych rejonach świata. Aby mówić o zrównoważonym rozwoju, lasy liściaste potrzebują co roku większego wzrostu niż zbiorów, aby zasoby były uzupełniane. Przyroda robi to o wiele lepiej niż my, zapewnia lepszą różnorodność biologiczną. Zasoby lasów liściastych w USA są ogromne i stanowią doskonały przykład. Ale zrównoważony rozwój nie polega tylko na uprawie większej liczby drzew, jeśli nie wykorzystamy całości potencjału, jaki zapewnia natura. Jeśli wybieramy tylko niektóre gatunki ze względu na modę czy trendy, to nawet najbardziej zrównoważone lasy w dłuższej perspektywie nie będą mogły pozostać odnawialne.

Projekt Toca Madera, Hiszpania (Fot. Materiały prasowe)

Następnie pojawia się kwestia zrównoważonego projektowania.

Korzystanie z trwałego materiału jest ważne, ale musimy zrozumieć, jaki wpływ na środowisko ma użytkowanie takiego materiału do wytwarzania produktów. Musimy także wziąć pod uwagę długowieczność produktów i poszukać najlepszych rozwiązań, aby tworzyć bardziej wartościowe rzeczy. Istotna jest też wiedza o LCA (Life Cycle Assessment, ocena cyklu życia – przyp. aut.), czyli pomiarze wszystkich nakładów oraz energii wykorzystywanej do produkcji.

AHEC przeprowadził wiele badań LCA dla amerykańskiego drewna liściastego. W zeszłym roku w ramach projektu z Tomkiem Rygalikiem powstało krzesło Natural Born z czerwonego dębu. Jak produkcja takiego mebla wpływa na środowisko? Można to konkretnie ustalić?

Pod względem śladu węglowego wyprodukowanie ośmiu takich krzeseł ma taki sam współczynnik jak jeden smartfon. To krzesło oczywiście zostało zaprojektowane przez Tomka z myślą o minimalnej ilości odpadów, z jak najmniejszym wykorzystaniem łączeń.

Dlaczego AHEC zdecydował się na promowanie akurat czerwonego dębu?

To gatunek, który stanowi jedną piątą całego zasobu lasów liściastych w USA. Ostatnie spowolnienie wzrostu gospodarczego w Chinach i wpływ ceł (ze względu na spór handlowy) oznaczają, że amerykański przemysł drewna liściastego musi znaleźć nowe możliwości poza USA i Chinami. Europa jest oczywistym celem z wielu podanych już powodów, ale także dlatego, że nadal jest kolebką wiodących marek wzorniczych i siłą napędową projektowania, innowacji i rozwoju produktów do domu.

Au autorstwa Tomoko Azumi z projektu Legacy (Fot. Materiały prasowe)
Stem autorstwa Heatherwick Studio z projektu Connected (Fot. Materiały prasowe)

Współpraca AHEC i polskich projektantów szybko się rozwija. W 2019 roku we spółpracy z Tomkiem Rygalikiem (ze wsparciem marki Swallow’s Tail Furniture) powstało krzesło Natural Born. W tym roku pod hasłem Connected Maria Jeglińska-Adamczewska pokazała w Londynie stół i krzesła. A już 11 grudnia poznamy Natural Born Collective, czyli drugą odsłonę pracy nad czerwonym dębem. Tym razem w roli głównej wystąpią pomysły studentów ASP w Warszawie.

Ścisła współpraca ze środowiskiem projektantów w Polsce jest dla nas bardzo ekscytująca, ponieważ wasz sektor wzornictwa świetnie się rozwija, zyskuje coraz większe uznanie na arenie międzynarodowej. To, co zwraca naszą uwagę, to podejście do pracy nad materiałem – uczciwe, zaangażowane, nakierowane na poznanie wszystkich jego możliwości. W każdym przypadku została wykonana ogromna praca nad szukaniem rozwiązań sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi i trwałości. Tomek, jak wcześniej wspomnieliśmy, pracował z czerwonym dębem, Maria z amerykańską wiśnią. W obecnej sytuacji jest dla nas ważne, aby młodzi projektanci nie zostali przeoczeni. Dlatego druga odsłona projektu Natural Born, czyli Natural Born Collective, opiera się na współpracy studentów z doświadczonymi mentorami. Dostali cenny materiał do nauki i możliwość publicznego zaprezentowania swoich pomysłów – do krzesła dołączą stoły z czerwonego dębu.

Co dalej? Jakie macie plany?

W nadchodzącym roku AHEC będzie nadal koncentrować się na młodych projektantach i architektach. Za chwilę ich głos będzie istotny w kontekście rozwoju, to oni znajdą się na pierwszej linii frontu walki z kryzysem klimatycznym.

Krzesło Natural Born, autor Tomek Rygalik (Fot. Materiały prasowe)

W ramach wydarzenia „What’s next”, organizowanego 11 grudnia przez „Vogue Polska” we współpracy z AHEC (Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego), spróbujemy podsumować kluczowe zmiany, które zaszły w designie, a także rozstrzygnąć, co dalej z produkcją, materiałami i potrzebami konsumentów.  Całe wydarzenie będzie dostępne online, w Vogue.pl i mediach społecznościowych „Vogue Polska”. 

Dominika Olszyna
Proszę czekać..
Zamknij