Znaleziono 0 artykułów
20.03.2024

Klasyka kina w programie pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw

20.03.2024
(Fot. Getty Images)

Arcydzieła kina niemego, retrospektywy twórców i koncerty muzyki filmowej – Timeless Film Festival Warsaw to prawdziwa gratka dla miłośników polskiej i światowej klasyki kina. Z bogatego programu wydarzenia wybieramy tytuły, których nie można przegapić. Wydarzenie odbędzie się w dniach 8–15 kwietnia 2024 roku.

Nostalgię można uznać za siłę napędową współczesnego kina. Zwykle jednak zamiłowanie do klasyki przejawia się w formie kolejnych remake’ów, prequeli i sequeli. Tymczasem oryginalne tytuły, z których twórcy czerpią inspiracje, niezwykle rzadko goszczą na dużym ekranie. Twórcy Timeless Film Festival Warsaw postanowili to zmienić. Nowy festiwal to wielkie święto klasyki filmowej.

Festiwal filmowych klasyków

W programie pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw znalazło się ponad sto tytułów z kanonów kina niemego i dźwiękowego, polskiego i światowego, mainstreamowego i niezależnego. To unikatowa okazja, by doświadczyć ich tak, jak życzyli sobie tego twórcy – w sali kinowej.

(Fot. materiały prasowe)

Pokazom filmowym towarzyszyć będą retrospektywy twórców, koncerty i dyskusje prowadzone przez znawców kina. Celem Timeless Film Festival Warsaw nie jest jednak bezkrytyczna prezentacja filmowego kanonu. To również świetna okazja do podważania jego dokonań.

Prestiżowe filmy, które trzeba zobaczyć

Wydarzenia pokroju Timeless Film Festival Warsaw to edukacja filmowa w najlepszym wydaniu. Na chwilę przed rozpoczęciem wydarzenia wybieramy po jednym ważnym tytule z wybranych sekcji festiwalu, które chcemy zobaczyć.

„Czerwone trzewiki”

Sekcja: Michael Powell & Emeric Pressburger: Zaklinacze koloru

Dzieło słynnego duetu filmowców to doskonała manifestacja koncepcji kina jako fuzji sztuk, która była szczególnie bliska Powellowi i Pressburgerowi. To również istna uczta dla zmysłów. Historia Vicky (Moira Shearer), tancerki baletowej w pogoni za doskonałością, zachwyca skąpanymi w technikolorze zdjęciami, pełną przepychu scenografią i zjawiskowymi kreacjami, które zainspirowały samego Christiana Diora podczas pracy nad jego New Look.

„Godzilla”

Sekcja: Japonia 1954: Rok cudów

Współczesne kino grozy nie byłoby takie samo bez „Godzilli”. Klasyka gatunku trafiła do kin w 1954 roku, który okazał się przełomowy dla japońskiej kinematografii. W tym samym czasie Akiro Kurosawa i Kenji Mizoguchi prezentowali swoje największe dzieła, a nowe pokolenie filmowców mierzyło się na ekranie z wojenną traumą. Radioaktywna Godzilla stała się symbolem narodowych demonów.

„My Fair Lady” (Fot. Getty Images)

„My Fair Lady”

Sekcja: Musicale przez dekady

Wybór jednego filmu z musicalowej sekcji festiwalu nie był łatwy. Wszystkie prezentowane tytuły to klasyka gatunku, którą po prostu trzeba zobaczyć na srebrnym ekranie. Nasz wybór ostatecznie padł na „My Fair Lady”, oscarową komedię z Audrey Hepburn w roli głównej. Po części za sprawą zjawiskowych kostiumów i scenografii Cecila Beatona inspirowanych stylem paryskiej arystokracji.

„Kid złamane serce”

Sekcja: Elaine May: Geniuszka komedii

Elaine May uchodzi za jedną z najwybitniejszych twórczyń komediowych w historii kina. Do grona fanek jej autoironicznego humoru należały Nancy Meyers i Ayo Edebiri. Mimo swoich dokonań przez dekady znana była przede wszystkim jako partnerka Mike’a Nicholsa. Celem sekcji jest odwrócenie tej perspektywy i przyjrzenie się dokonaniom samej May. Stąd „Kid złamane serce” na naszej liście „do zobaczenia”.

„Księżniczka Mononoke”

Sekcja: W krainie Ghibli

Nawet jeśli mieliście już przyjemność oglądać kultową animację Studia Ghibli, to i tak warto zobaczyć ją raz jeszcze, tym razem na wielkim ekranie. Mimo upływu lat „Księżniczka Mononoke” nie traci na aktualności. Pytania o relację człowieka i środowiska czy granice dobra i zła wciąż domagają się namysłu i odpowiedzi. To doskonały seans dla całej rodziny.

„Śmierć w Wenecji”

Sekcja: Luchino Visconti: W kostiumie

W dorobku filmowego maksymalisty na szczególną uwagę zasługuje owiana złą sławą „Śmierć w Wenecji”. Wzorowa adaptacja noweli Tomasza Manna została w ostatnich latach przyćmiona premierą dokumentu „Najpiękniejszy chłopiec na świecie”, która opowiedziała o tragicznych losach młodego bohatera filmu. Mimo to (a może właśnie dlatego) warto wrócić do słynnego dramatu i spojrzeć na niego z nowej perspektywy.

„Śmierć w Wenecji” (Fot. Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images)

„Return to Reason”

Sekcja: Niemy zachwyt

W erze dźwiękowej kino nieme postrzegano jako domenę pasjonatów i awangardzistów. Sekcja „Niemy zachwyt” przekonuje, że wcale tak być nie musi. Stąd w kolekcji bardzo różnorodny przegląd tytułów – od filmów przygodowych po surrealistyczne eseje, jak „Return to Reason”. Dzięki odrestaurowanej wersji film Mana Raya, który zainspirował wiele słynnych okładek „Vogue’a”, doczekał się nowego życia.

„O czymś innym”

Sekcja: Terytoria klasyki: Kino światowe

Bez Věry Chytilovej nie byłoby czechosłowackiej nowej fali. A bez „O czymś innym” nie byłoby sławnej reżyserki. W realistycznym debiucie twórczyni pobrzmiewają echa jej przyszłych dzieł, w tym oczywiście „Stokrotek”. Chytilova pozostaje jednak w ramach klasycznej opowieści o dwóch kobietach w kryzysie, które marzą o wyzwoleniu się z patriarchalnego gorsetu.

„Rękopis znaleziony w Saragossie”

Sekcja: Terytoria klasyki: Kino polskie

Wśród klasyków polskiego kina prezentowanych na festiwalu znalazło się opus magnum Wojciecha Jerzego Hasa. „Rękopis znaleziony w Saragossie” do dziś uchodzi za jeden z ulubionych filmów takich twórców, jak Martin Scorsese i Francis Ford Coppola. Pełna surrealistycznego rozmachu adaptacja to perełka polskiego kina.

„Paryż, Teksas”

Sekcja: Tribute to Wim Wenders

Zanim do kin trafi nowy film Wima Wendersa, medytacyjne „Perfect Days”, warto wrócić do tytułu, który przypieczętował jego pozycję jako jednego z najbardziej cenionych reżyserów pokolenia. „Paryż, Teksas” warto obejrzeć choćby dla kultowej sceny z Nastassją Kinski w moherowym swetrze w odcieniu fuksji.

„Paryż, Teksas” (Fot. Getty Images)

„Głos z tamtego świata”

Sekcja: Stanisław Różewicz: 100-lecie urodzin

Polski mistrz psychologicznego realizmu świętowałby w tym roku setne urodziny. Z tej okazji podczas Timeless Film Festival Warsaw zaprezentowane zostaną jego najważniejsze dzieła. Jednym z nich jest „Głos z tamtego świata”, który działa jak kapsuła czasu do początków Polskiej Szkoły Filmowej.

„Dziewczyna z kawałków”

Sekcja: Klasyka o północy

Midnight movies to ważna tradycja kina niezależnego i produkcji klasy B zarazem. Podczas nocnych seansów zachowawcza za dnia widownia dawała się ponieść filmowej opowieści. Ścieżki dźwiękowe i soundtracki musiały konkurować z wiwatami, okrzykami i skargami. Czy podobnie będzie wyglądał pokaz kampowej „Dziewczyny z kawałków”?

„Amadeusz”

Sekcja: Koncerty filmowe

Muzyka filmowa potrafi wynieść film na poziom arcydzieła. Aby w pełni docenić jej znaczenie, twórcy festiwalu zorganizowali szereg seansów, którym towarzyszyć będzie muzyka na żywo. Gwoździem programu jest „Amadeus Live”, pokaz filmu Miloša Formana z chórem i orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Dawida Runtza.

Bilety na festiwal filmowych klasyków znajdziecie na timelessfilmfestival.pl.

Julia Właszczuk
Proszę czekać..
Zamknij