Znaleziono 0 artykułów
19.09.2023

Kampania „To Twój Wybór” zachęca kobiety do udziału w wyborach

19.09.2023
(Fot. Getty Images)

Inicjatywa Głos Kobiet, która zrzesza kilkanaście organizacji społecznych działających na rzecz kobiet, właśnie wystartowała z profrekwencyjną kampanią „To Twój Wybór”. Akcja ma zachęcać młode kobiety – pokolenie Strajku Kobiet – do aktywności politycznej. Wybory parlamentarne odbędą się w Polsce już 15 października. Każdy głos się liczy. 

– Kobiet w wieku 18-34 żyje w Polsce 3,6 mln, czyli dwa razy więcej niż mieszkańców Warszawy. To naprawdę potężna siła – mówi Zofia Sanejko z Inicjatywy Głos Kobiet. Niestety, mniej niż połowa młodych Polek chce wziąć udział w wyborach parlamentarnych. Brakuje im poczucia sprawczości. Trudność sprawia im też znalezieniem partii, z którą mogłyby się identyfikować. Jeśli zrezygnują z głosowania, w konsekwencji decyzje w kwestii ich podstawowych praw będą podejmować inni.

 

Aż 60 proc. młodych kobiet unika rozmów o polityce

Choć kobiet w wieku wyborczym jest ponad 1,4 mln więcej niż mężczyzn, młode dziewczyny nie angażują się w życie polityczne, czując, że ich działania nie mają wpływu na rzeczywistość. Aż 60 proc. z nich unika rozmów o polityce, a tylko 40 proc. śledzi informacje o tym, co dzieje się w kraju. 

A przecież młode Polki wiedzą, w jakim kraju pragną żyć. Co trzecia marzy o państwie sprawiedliwym i demokratycznym. W badaniach wskazują także takie wartości, jak spokój, bezpieczeństwo, tolerancja, praworządność.  

W jakiej Polsce chcą żyć młode kobiety? 

A co jest dla nich ważne w codziennym życiu? Opieka zdrowotna, zwłaszcza możliwość decydowania o własnym ciele, edukacja, niezależność materialna. Chcą mieć dostęp do dobrej opieki medycznej i decydować o własnym ciele. Oczekują rzetelnej, nowoczesnej edukacji dla swoich dzieci. Chcą żyć godnie, bez konieczności ciągłych wyrzeczeń. Chcą się rozwijać zawodowo, mieć czas dla rodziny i realizować swoje pasje.

„Strajki kobiet w obronie prawa do decydowania o ich życiu w 2020 roku pokazały siłę kobiet. Teraz czas pokazać nasze sprawstwo. Zamieńmy parasolki na długopisy [na symbol kobiecej sprawczości wybrano różowy długopis – przyp. red.]. Pokażmy, że umiemy zadbać o nasze prawa”, apelują inicjatorki profrekwencyjnej kampanii „To Twój Wybór”.

Ewa Kulik-Bielińska z Fundacji Batorego: Celem kampanii jest mobilizacja młodych kobiet do upomnienia się o swoje prawa

Kampanię wspiera Fundacja Batorego. – Celem kampanii jest mobilizacja młodych kobiet do większej obecności w życiu publicznym i upomnienia się o swoje prawa. Nie podejmujemy decyzji za kobiety, nie wskazujemy jak i na kogo mają głosować. Pokazujemy im tylko, że mają „na co” głosować, a to, co wybiorą, będzie mieć bezpośredni wpływ na ich życie – podsumowuje Ewa Kulik-Bielińska z Fundacji Batorego.

Anna Konieczyńska
Proszę czekać..
Zamknij