Znaleziono 0 artykułów
26.03.2024

Wypalone. Gorący design prosto z pieca

26.03.2024
Austin Coudriet i Sarah Anderson, Fot. Austin Coudriet 

Powrót do korzeni, a jednocześnie krok w przyszłość: taki niesamowity mariaż niemożliwości staje się udziałem projektantów, którzy na nowo wykorzystują glinę do projektowania mebli i akcesoriów. Oto wybór 10 unikalnych dzieł sztuki użytkowej z gliny. 

W świecie projektowania wnętrz i dekoracji poszukiwanie nowych materiałów i technik często prowadzi do odkrycia nieoczekiwanych skarbów. Jednym z takich materiałów, które odzyskują popularność i zyskują na znaczeniu w ostatnich latach, jest glina.
Współczesne podejście do projektowania z gliny to nie tylko odnowienie tradycji, lecz także eksperymenty z nowymi formami, teksturami i funkcjami, powrót do korzeni, a jednocześnie krok w przyszłość. Meble i akcesoria wykonane z tego naturalnego materiału wnoszą do wnętrz nie tylko walory estetyczne, lecz także historię, tradycję i ekologiczną świadomość. 
Zastosowanie gliny w projektowaniu mebli i akcesoriów wnętrzarskich otwiera drzwi do niezwykłych możliwości, dając życie unikalnym obiektom sztuki użytkowej
Stoliki kawowe, krzesła i lampy ręcznie kształtowane z gliny mogą być zarówno eleganckimi dziełami sztuki, jak i praktycznymi elementami wyposażenia wnętrz. Gładkie lub chropowate powierzchnie, ręcznie rzeźbione detale i ciepłe odcienie gliny nadają tym meblom niepowtarzalny charakter. Prezentujemy 10 wyjątkowych mebli i lamp wypalonych w piecu.

Bart Brylew Studio: Geologiczne lampy

Intuicyjny, długotrwały proces lepienia z gliny prowadzi Bartosza Brylewskiego do tworzenia monolitycznych form przypominających organiczne formacje skalne. Artysta każdy projekt zaczyna od eksperymentów, poszukiwań, testowania różnych rodzajów gliny oraz tekstur, które osiąga poprzez dodawanie pokruszonych minerałów lub skał.
W ten sposób powstają monumentalne, unikatowe lampy z nieszkliwionej gliny, zwieńczone kulami z grubego, opalowego szkła, ręcznie deformowanymi za pomocą drewnianych narzędzi hutniczych.

Cena: ok. 9 tys. zł, Na indywidualne zamówienie
Fot. materiały prasowe

Rino Claessens: Sprytne moduły

Opierając się na tradycyjnej metodzie tworzenia, młody projektant z Eindhoven projektuje niekonwencjonalne ceramiczne formy. Wyróżniającym się elementem jego twórczości jest modułowość obiektów.
Dzięki innowacyjnemu podejściu Rino Claessens tworzy nowoczesną, precyzyjnie wykonaną ceramikę, którą można rozbudowywać o kolejne moduły aż do osiągnięcia oczekiwanych form. 
„Modular Ceramic Bench” to 14 szkliwionych stołków, które można połączyć w długą ławę na różne sposoby. Wykonane zostały ze szkliwionej ceramiki, dzięki czemu nadają się także do użytkowania na zewnątrz.

Gallerie Scène OuverteCena: na życzenie, Fot: Pierre Castignola
Gallerie Scène OuverteCena: na życzenie, Fot: Pierre Castignola

Forma Rosa Studio: Cyfrowo projektowane, ręcznie wykonane

Forma Rosa Studio zaprezentowała w Mediolanie kolekcję mebli rzeźbiarskich nazwanych Natura Oscura. Zainspirowana została zjawiskami naturalnymi, które stawiają nas przed wyzwaniem ponownego przemyślenia naszego stosunku do świata naturalnego i eksplorowania nowych sposobów interakcji z nim.
Stołek Caracoles Stool został zaprojektowany cyfrowo, aby przypominać wzrost fraktalny, a następnie ręcznie wykonany z ceramiki. Każdy egzemplarz został poszkliwiony w sposób, w którym szkliwo swobodnie spływa i podąża za unikalną formą, nadając mu wyjątkowy wygląd i teksturę.

Cena: 5,5 tys. dolarów, Fot.: materiały prasowe

Magdalena Szmydtke: Harmonia i spokój zaczerpnięte z natury

W zaciszu niewielkiej pracowni w Gdyni Magdalena Szmydtke ręcznie formuje stołki, stoliki i ceramiczne rzeźby, które następnie szkliwi autorskimi mieszankami szkliw, aby uzyskać wyjątkowy, niepowtarzalny efekt. 
Organiczne formy, gładka, błyszcząca faktura – a innym razem chropowatość – mają przywoływać krajobraz Morza Bałtyckiego, subtelność falującej wody lub szorstkość przesypującego się przez ręce piasku.

Cena ok. 3,5 tys. zł, Fot.: materiały prasowe 

Elisa Uberti: Kojące kształty

Po wielu latach pracy w branży modowej, napędzana pasją do wyrafinowanych i ponadczasowych przedmiotów francuska projektantka Elisa Uberti postanowiła zająć się rzemiosłem. Praca z ceramiką daje jej wolność twórczą i możliwość powrotu do prostoty. Jej prace, oscylujące między sztuką a designem, charakteryzują się miękkimi, zaokrąglonymi, naiwnymi formami. Tworzy rzeźby, meble i lampy, które łączą w sobie tradycję i nowoczesność.

Cena: lampy ok. 3,5 tys. euro, fotel ok. 8 tys. euro  Fot.: Alcova_Elisa Uberti_Photo Mattia Parodi

Eny Lee Parker: Harmonia między formą a funkcją

Eny Lee Parker to nowojorska projektantka, która specjalizuje się w projektowaniu przedmiotów, mebli i oświetlenia. Jej podejście do projektowania opiera się na wykorzystaniu gliny jako głównego medium, co odzwierciedla jej głęboką fascynację tradycyjnym rzemiosłem oraz szacunek dla środowiska naturalnego. Urodzona w São Paulo w rodzinie o koreańskich korzeniach, Parker czerpie inspirację zarówno z natury, jak i tradycji rzemieślniczych, co przekłada się na organiczne kształty i precyzyjne wykonanie jej dzieł.

Lampa „Halo” wykonana jest z gliny, szkła opalowego oraz elementów mosiężnych. Parker zawsze dąży do połączenia innowacyjnego podejścia z tradycyjnym rzemiosłem, co pozwala jej tworzyć unikalne i zmysłowo atrakcyjne dzieła. 

Cena: 14 tys. dolarów, Fot.: materiały prasowe Eny Lee Parker 

Studio Terre: Eksperymentalny slow design

Włoskie Studio Terre to eksperymentalne studio artystyczne, którego działalność skupia się na tworzeniu sztuki związanej z życiem codziennym. Ich prace charakteryzują się zrównoważonym podejściem do materiałów, często wykorzystując naturalne surowce, takie jak ziemia i szkło. Tworzą unikatowe przedmioty, które łączą w sobie funkcjonalność, estetykę oraz dbałość o środowisko naturalne.
Filozofia Studio Terre opiera się na idei wolnego życia i powrotu do naturalnych rytmów, oddalenia od pośpiechu. Artyści wierzą w potrzebę zmiany, dążąc do stworzenia przestrzeni i elementów, które przekazują poczucie dobrostanu i poprawiają jakość relacji międzyludzkich. Ich prace odzwierciedlają tę wizję, zachęcając do refleksji nad znaczeniem współdzielenia i zrównoważonego stylu życia. Uczą odzyskiwać harmonijną więź z naturą.

Cena: ok. 3 tys. euro, Fot.: Giulio Ghirardi.Art director shoot: Eleonora Grigoletto

Floris Wubben: Ceramika wyciśnięta z maszyny

Niezwykłe dzieła Florisa Wubbena zyskały sławę dzięki innowacyjnemu podejściu do formy i materiału, co znacząco wyróżnia go spośród innych projektantów. Artysta eksperymentuje z tradycyjnymi technikami ceramicznymi, wprowadzając nowatorskie rozwiązania i tworząc niepowtarzalne, często abstrakcyjne kształty. Jego twórczość czerpie inspirację z natury i organicznych form, co nadaje jego projektom niezwykłą estetykę i głębszy sens. W ostatnich latach studio coraz bardziej skupiło się na projektowaniu własnych maszyn i procesów do obróbki gliny, umożliwiając wytłaczanie charakterystycznych wielkich form, które następnie przekształcane są w niezwykłe meble czy przedmioty.

Cena na życzenie, Fot. Floor Knaapen

Maarten Baas: Gliniane meble

Kolekcja Clay autorstwa Maartena Baasa to seria niezwykłych, eksperymentalnych przedmiotów, które wyrażają artystyczną wrażliwość i unikalność. Charakteryzuje się spontanicznymi i naiwnymi wzorami, które nadają każdemu elementowi osobisty charakter. Wszystkie elementy tej kolekcji zostały ręcznie wykonane z przemysłowej gliny pokrywającej stalową ramę, co nadaje im surowy, industrialny wygląd.
W kolekcji Clay widoczne są nietypowe cechy, takie jak chwiejne, pajęcze nogi stołów i lamp czy pozorna kruchość krzeseł, które zdają się ledwie utrzymywać wagę użytkownika. Ręcznie wykonane odciski dłoni sprawiają, że każdy element tej serii staje się niepowtarzalny i wyjątkowy.

Cena: krzesło ok. 4 tys. euro, Fot.: © Studio Maarten Baas | Clay

Austin Coudriet: Formy i kolory

Kolorowe, bajkowe, amorficzne. Funkcjonalne i rzeźbiarskie dzieła Austina Coudrieta są intuicyjnym odzwierciedleniem jego rysunków. Apetyczny ceramiczny fotel w kolorze fioletowym został zaprojektowany przez amerykańskiego artystę ceramicznego, syna architekta, który szybko zorientował się, że może przenieść trójwymiarowe szkice z papieru do rzeczywistości poprzez pracę z gliną. Zainspirowany architekturą dekonstruktywistyczną tworzy kompozycje z różnorodnych form i kształtów.

Cena: 6,5 tys. dolarów, Fot.: Austin Coudriet

 

Marta Puchalska-Kraciuk
Proszę czekać..
Zamknij