Znaleziono 0 artykułów
12.04.2024

„Znajdź swój punkt widzenia”: Powraca Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT

12.04.2024
„Niepokoj przychodzi o zmierzchu”, Fot. NK

Półtora miesiąca niezwykłych spotkań teatralnych, spektakli konkursowych oraz wydarzeń towarzyszących. Po dwuletniej przerwie powraca największy i najstarszy festiwal teatralny w regionie. Tegoroczna, 57. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT odbędzie się pod hasłem „Znajdź swój punkt widzenia”. Podczas ostatnich trzech dni otwarcia w Szczecinie spotkają się europejscy twórcy, by podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, czego w dobie konfliktów i nierówności potrzebujemy najbardziej. Start już 19 kwietnia!

Istotą szczecińskiego festiwalu teatralnego od początku było zderzanie różnych nurtów i formacji teatralnych. I choć zmieniał on nazwę – ze Szczecińskiego Przeglądu Teatralnego na Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt, by wreszcie stać się Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym KONTRAPUNKT – idea wydarzenia pozostała niezmienna.

„Moles in a tunnel”, Fot. Martin Argyroglo

Tegoroczna, 57. już edycja będzie wyjątkowa. Festiwal powraca bowiem po dwuletniej przerwie, debiutując w formie biennale oraz łącząc doświadczenie i odmienny charakter dwóch teatrów miejskich – lalkowego oraz dramatycznego. Zaprezentują one najciekawsze polskie i międzynarodowe produkcje oscylujące wokół formy i prezentujące przeróżne teatralne przedsięwzięcia – od teatru lalek poprzez performance’y w przestrzeni publicznej, sztuki wizualne po teatr dramatyczny. Jak podkreślają organizatorzy, hasło tegorocznej edycji: „Znajdź swój punkt widzenia” nie jest przypadkowe, bo twórcy prezentowanych spektakli, doceniając różnorodność, z troską podchodzą do emocji widza – dbają, by każdy mógł odnaleźć na scenie coś, co go porusza.

Transgraniczne spotkania teatralne

Fani czekali na kolejną edycję KONTRAPUNKTU dwa lata, ale ich cierpliwość zostanie wynagrodzona. Już huczna inauguracja pokaże, że emocji nie zabraknie. Otwarte i bezpłatne wydarzenia artystyczne dla mieszkańców i mieszkanek Szczecina łączy inspiracja obrazem Caravaggia „Siedem aktów miłosierdzia”. Pozwolą one na nowo przyjrzeć się jednemu z kanonicznych konceptów etycznych. Ponadto – jak przekonują organizatorzy – być może miłosierdzie odwołujące się do naszych uczuć, emocji i postaw jest tym, czego w dobie konfliktów i nierówności potrzebujemy najbardziej.

„The Making of Pinocchio”, Fot. Christa Holka

W programie otwarcia znajdziemy więc „Nagich przyodziać. Kiki night” – pełne emocji performatywne spotkanie z kulturą ballroomu, podczas którego osoby zawalczą o trofea w określonych kategoriach.

Z kolei „Chorych nawiedzać. SzczOdra” pozwoli przyjrzeć się miastu z perspektywy rzeki. Będzie można podyskutować ze specjalistami o bioróżnorodności i naturalnych walorach Odry, również w kontekście niedawnej katastrofy ekologicznej.

Natomiast na Wałach Chrobrego odbędzie się performance „Więźniów pocieszać. Mury Europy” z reprodukcjami murów znajdujących się na granicach Unii Europejskiej oraz z udziałem polskich i niemieckich performerów, którym będzie towarzyszyć słuchowisko przygotowane w oparciu o reportaże wielokrotnie nagradzanego kolektywu dziennikarskiego Outriders. Wsłuchamy się w relacje mieszkańców z obszarów przygranicznych, ekologów, lekarzy i migrantów.

Transgraniczne spotkania teatralne powstały we współpracy z wywodzącymi się z różnych grup społecznych artystkami i artystami reprezentującymi odmienne dziedziny sztuki i filozofie tworzenia oraz z sąsiadami zza zachodniej granicy.

„Kulka”, Fot. Natalia Kabanow

Teatralne zmagania: Międzynarodowy Konkurs Formy

Festiwal KONTRAPUNKT to także teatralna rywalizacja. W Międzynarodowym Konkursie Formy weźmie udział aż osiem spektakli. Cztery polskie produkcje i tyle samo zagranicznych łączą wątki odchodzenia, ciała i jego kondycji oraz cielesności wykraczającej poza normatywne kanony.

– Dokonując wyboru, zastanawialiśmy się, jak spektakle zostały przygotowane, kogo i co reprezentują, za kim i za czym stoją. Każdy z nich wyraża inny sposób myślenia o teatrze. Skonfrontujemy polski teatr, dla którego najważniejsze jest słowo, z międzynarodowymi spektaklami redukującymi dialogi. Sprawdzimy, jak wpływa to na formę – tłumaczą organizatorzy.

Konkursowy „Whitewashing” pochodzącej z Francji Rébekki Chaillon porusza temat rasizmu i tolerancji.

„The Making of Pinocchio” autorstwa dwójki Brytyjczyków – Rosany Cade i Ivora MacAskilla, artystów i kochanków – jest opowieścią o miłości i tranzycji przedstawioną poprzez historię Pinokia.

„Farm Fatale”, Fot. Martin Argyroglo 

Z kolei „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w reżyserii Gosi Wdowik to spektakl na podstawie książki holenderskiego pisarza Marieke Lucasa Rijnevelda. Ta wizualna opowieść o doświadczeniu straty oraz jej wpływie na ciało i wyobraźnię traktuje także o dojrzewaniu i końcu dzieciństwa.

Natomiast o poczuciu wspólnoty, uważności i dobrej zabawie opowiada przedstawienie „Scores that shaped our friendship” stworzone przez niemieckie artystki ­Lucy Wilke i Kim Ramonę Ranalter oraz Pawła Dudusia, polskiego performera mieszkającego w Wiedniu.

Formę spektaklu teatru lalek reprezentuje na festiwalu „Syn” w reżyserii Karola i Mateusza Smacznych oraz Marcina Tomkiela. Artyści z Grupy Wolność zapraszają do wejścia w wiejską społeczność, w której rodzi się tytułowy syn, a w sąsiedztwie zaczynają się dziać dziwne rzeczy.

Temat wspólnoty podejmuje także Belgijka Miet Warlop w „After all Springville”. To opowiedziana z komiksową lekkością historia o upadłej społeczności. Wybuchowa narracja spektaklu rozgrywa się wokół dymiącego domku z tektury, jego mieszkańców i sąsiadów, pokazując moc oraz kruchość zjawisk odbiegających od normy.

Miłości, mądrości, odwagi i tego, co daje największą siłę, czyli wspólnoty pozwalającej w pełni wykorzystać wszystko, co najcenniejsze, poszukują bohaterowie polskiego spektaklu „Czarnoksiężnik Oz” autorstwa Konrada Dworakowskiego.

Konkursową ósemkę zamyka pokaz „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” Mateusza Pakuły. Adaptacja powieści o procesie umierania ojca autora jest także historią bezradności oraz wściekłości na instytucje państwa, służbę zdrowia i Kościół, które zadają chorym dodatkowe cierpienia.

Wydarzenia towarzyszące i premiery

Na Festiwalu KONTRAPUNKT odbędą się także spektakle teatralne i muzyczne, wykłady, sceniczna opowieść chóralna, dansing oraz atrakcje dla najmłodszych. Premierowo zostaną zaprezentowane dwa spektakle – „Giselle, tańcz!” w reżyserii Anny Obszańskiej, zwyciężczyni 12. Forum Młodej Reżyserii, oraz „Gong” Tomasza Maśląkowskiego.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT odbędzie się w dniach 19 kwietnia – 1 czerwca br. Szczegółowy program jest dostępny na Kontrapunkt.pl.

Natalia Jeziorek
Proszę czekać..
Zamknij