Znaleziono 0 artykułów
28.10.2020

Gastronomia wspiera kobiety

(Fot. MOD Donuts)

Choć właściciele restauracji i kawiarni zmagają się z nowymi obostrzeniami, zdecydowali się wesprzeć Ogólnopolski Strajk Kobiet. Z okazji Czarnej Środy przygotowali specjalne wypieki albo przekazali dochód na rzecz organizacji prokobiecych.

– Napoleonka? Już nie ma! – usłyszałam. A było kilka minut po 11, dwie godziny po tym, jak warszawska cukiernia Lukullus ogłosiła na profilach w mediach społecznościowych, że wprowadza do sprzedaży specjalna odsłonę jednego ze swoich  najpopularniejszych ciastek. Prostokątne ciasteczka z maślanego ciasta francuskiego, przełożonego muślinowym kremem, od wtorku zaczęły zdobić charakterystyczne błyskawice – symbole Ogólnopolskiego Strajku Kobiet przeciwko zaostrzeniu prawa antyaborcyjnego. Na symbolicznym geście właściciele cukierni jednak nie poprzestali. Cały dochód ze sprzedaży napoleonki, od wtorku aż do końca 2020 r., przeznaczą na konto organizacji Strajk Kobiet. „#LukullusJestKobieta” – dodano w poście na Instagramie.

(Fot. Lukullus)

Z powodu obostrzeń związanych z zagrożeniem epidemicznym wiosną tego roku restauracje zostały zmuszone do zamknięcia się dla gości na ponad dwa miesiące, mogąc sprzedawać jedzenie jedynie na wynos. Kilka dni temu polskie władze ponownie zarządziły lockdown restauracji, barów i kawiarni, zezwalając im na serwowanie dań jedynie na wynos lub w dostawie. Mimo trudności związanych z ograniczeniem działalności, wiele popularnych lokali zdecydowało się wesprzeć tych, którzy pomocy potrzebują teraz szczególnie. „MOD Donuts to marka tworzona przez kobiety. I choć pracujemy w najsłodszym biznesie, to nie boimy się zabierać głosu na tematy ważne. Wtedy nasze rękodzieła zamieniają się w słodką wiadomość – symbol naszego wsparcia i sprzeciwu” – napisały na profilu cukierni  Kamila Mroczkowska i Patrycja Jaskólska, założycielki warszawskiego MOD Donuts, ogłaszając wprowadzenie do sprzedaży piorunującego pączka. „Mówimy DOŚĆ i dołączamy do Strajku Kobiet. Całkowity dochód ze sprzedaży pączków oznaczonych piorunem przekażemy na Strajk Kobiet!” – poinformowano na profilu lokalu, którego witryny od dzisiaj zdobią czerwone błyskawice. To nie pierwszy raz, gdy MOD angażuje się w dyskusję publiczną – kilka miesięcy temu, wraz z „Vogue Polska”, MOD przeprowadził akcję sprzedaży tęczowych pączków, z której zysk zasilił konto Kampanii Przeciw Homofobii. W ramach akcji udało się zebrać ponad cztery tys. złotych.

(Fot. MOD Donuts)

Dochód ze sprzedaży okolicznościowych croissantów na rzecz Strajku Kobiet zdecydowała się przekazać także słodka Montażownia Cukiernicza. Choć pierwotnie czarne croissanty z dyniowym nadzieniem planowano jako wypiek na Halloween, ekipa Montażowni zdecydowała się zadedykować je kobietom, a zamiast cukrowych pajęczyn ozdobić symbolem błyskawicy. W Czarną Środę w pracowni będzie działać jedynie męska część zespołu, przygotowując zaangażowane społecznie croissanty na czwartek i piątek.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Montażownia to pracownia założona i prowadzona przez dwie silne i od paru dni wkurwione baby. Jutro w ramach @strajk_kobiet strajkujemy i nie przychodzimy do pracy. Nie odpowiemy na maile, wiadomości, nie będzie na nas na mediach społecznościowych. Niemniej jednak, branża gastro przeżywa teraz trudny czas. Rozumiemy, że nie wszystkie kawiarnie mogą pozwolić sobie na to, żeby zamknąć się na cały dzień i chcemy to uszanować. Akcja #wspieramgastro jest mocno w naszym serduszku. To nasze chłopaki jutro staną na wysokości zadania i ogarną wypiek, dowóz i produkcję na czwartek. My w tym czasie pójdziemy na spacer, oddamy krew albo będziemy malować transparenty. A ja od siebie powiem tylko: #WYPIERDALAĆ. Anka R.

Post udostępniony przez Montażownia Cukiernicza (@montazownia)

Poparcie dla kobiet okazało wiele innych lokali. Piekarnia Moniki Waleckiej Całą w Mące przygotowała bochenki ozdobione wymownym „WYP!. Warzywniak „U Karolci”, instytucja warszawskiego Powiśla, zarządzana przez mocno sfeminizowana rodzinę, przeznaczy dochód z piątkowej sprzedaży dyń na konto fundacji pomagającej matkom wychowującym chore dzieci. „Chciałybyśmy, aby nie tylko Polska, ale i cały świat były pięknym miejscem dla kobiet. Wysyłamy całą naszą energię i solidaryzujemy się ze wszystkimi protestującymi, ze wszystkimi, którzy mają dość” – napisały właścicielki sklepu.


(Fot. Małgosia Minta)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

@strajk_kobiet

Post udostępniony przez Monika Walecka, Warsaw ✌️ (@thereshecooks)

Zygzakowate pioruny, które stały się znakiem protestów, pojawiły się na kawach z małych i większych kawiarni  (zdjęcie cappuccino ozdobionego pioruńskim latte art zamieściła na stronie na Facebooku sieć Green Caffè Nero), na ciastkach, na makaronikach. Wiele lokali, w geście solidarności z kobietami, informuje o zamknięciu w środę, by umożliwić pracownicom i pracownikom udział w demonstracjach. Inne, jak wrocławska Mama Manousch, wywieszają w witrynach plakaty wyrażające wsparcie dla protestujących kobiet. To znak, że kobiety nie są same.

Małgorzata Minta
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę