Znaleziono 0 artykułów
03.10.2022

BMW Art Club: Sztuka przekraczania granic

03.10.2022
(Fot. Zuza Krajewska)

Instalacja „Digital Grotesque III” Michaela Hansmeyera – artysty, architekta i eksperta od sztucznej inteligencji – będzie pokazywana od 6 października w Nowym Teatrze w Warszawie w ramach  BMW Art Club. Przyszłość to sztuka.

Znane marki coraz chętniej podejmują współpracę ze światem sztuki współczesnej. Ale zaangażowanie BMW w kulturę trwa już od kilkudziesięciu lat poprzez działania z takimi artystami jak Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Jenny Holzer czy Jeff Koons oraz instytucjami rzędu Tate Modern. W Polsce BMW Art Club realizuje projekt pod hasłem „Przyszłość to sztuka”. Marka – mecenas i partner artystek i artystów w Polsce – zaprasza do inicjatywy już po raz trzeci. Pierwsze dwie odsłony powstały z Witkiem Orskim (zainaugurowane dwoma koncertami w sali koncertowej NOSPR w Katowicach oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie) oraz z Borisem Kudličką (w Operze Narodowej w Warszawie).

(Fot. Zuza Krajewska)

Już 6 października w Nowym Teatrze w Warszawie, znanym z wielu realizacji na styku sztuk wizualnych, jak choćby wakacyjnej wystawy Zbigniewa Libery kuratorowanej przez Michała Grzegorzka, zostanie zaprezentowany projekt Michaela Hansmeyera. Artysta, architekt i specjalista od nowoczesnych technologii zrealizuje na zamówienie BMW 360-stopniową projekcję multimedialną oraz architektoniczną rzeźbę zaprojektowaną przy użyciu sztucznej inteligencji. Wystawa „Digital Grotesque III” przekroczy granicę tradycyjnego postrzegania sztuki. Niemiecki artysta i programista tworzy formy istniejące zarówno w rzeczywistości wirtualnej, jak również instalacje, przestrzenie i obiekty architektoniczne wytwarzane za pomocą technik drukowania 3D. Jego dzieła prezentowane były m.in. w Grand Palais, Centre Pompidou oraz Palais de Tokyo w Paryżu, Museum of Arts and Design w Nowym Jorku, Martin Gropius Bau w Berlinie. Jest związany z CAAD – katedrą komputerowego wspomagania projektowania architektonicznego – na Wydziale Architektury Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii w Zurychu. – Interesuje mnie, w jaki sposób rozwój technologii redefiniuje na naszych oczach to, co w architekturze i designie możliwe jest do zrobienia, a przede wszystkim do pomyślenia. Algorytmy są narzędziem, które w partnerstwie z człowiekiem jest w stanie pomóc mu zrozumieć siebie, rozpoznać swoje możliwości, a nawet przybliżyć się do uchwycenia natury tak ulotnego pojęcia jak piękno – mówi artysta.

(Fot. Zuza Krajewska)
(Fot. Zuza Krajewska)

Za ekspozycję odpowiedzialny jest Stach Szabłowski, uznany kurator wystaw i autor tekstów krytycznych. Artysta przygotowuje immersyjną instalację multimedialną oraz dopełniającą świat wirtualny rzeźbę inspirowaną antycznymi kolumnami. Znakiem rozpoznawczym tego twórcy jest zaprzęganie maszyn i inteligentnych algorytmów do poznawania i tworzenia piękna. Jego praktyka artystyczna jest swoistym laboratorium eksperymentowania z nowymi możliwościami, które rozwój inteligentnych technologii otwiera przed nami w dziedzinach kształtowania przestrzeni, a także kreowania piękna, tłumaczy Szabłowski.

Digital Grotesque II (2017) (Fot. Fabrice DallAnese)
(Fot. Zuza Krajewska)

Enigmatyczny opis kuratorski zachęca do przekonania się na własne oczy, jaką zagadkę dla widza przygotował artysta. Sztuka niemieckiego artysty wywodzi się z architektury parametrycznej. Zgodnie z tym założeniem zadaje się komputerowi serie różnych, zmiennych wariantów, określa parametry, a komputer buduje z tego konkretne bryły.

 

Efektem prac Hansmayera jest wizja semifuturystyczna, która nie tylko buduje zaprogramowane bryły, ale także całe architektoniczne konstrukcje. Ten odważny projekt sztuki przyszłości napędzanej duchem postępu rezonuje z ideą marki BMW, która korzystając z nowoczesnych technologii, wyznacza standardy na kolejne dekady.

Wystawa w Nowym Teatrze w Warszawie trwa od 6 do 22 października. Wstęp na wystawę jest wolny.

Marta Czyż
Proszę czekać..
Zamknij