Znaleziono 0 artykułów
17.10.2025
Artykuł partnerski

Mercedes zaczyna się od emocji: Nowy koncept to wyraz ekstremalnej mocy

17.10.2025
Mercedes AMG prezentuje nowy Concept AMG GT XX. (Fot. Materiały prasowe)

W świecie motoryzacji emocje są równie ważne jak osiągi, a forma może być równie wyrazista jak dźwięk silnika. Mercedes-AMG, marka od dekad kojarzona z bezkompromisową mocą i dopracowanym designem, ponownie przesuwa granice tego, co możliwe. Concept AMG GT XX to manifest nowego języka wizualnego, w którym linie nadwozia mówią o prędkości, proporcje o sile, a kolor o odwadze. O nowym kierunku stylistycznym i emocjach ukrytych w formie rozmawiamy z Gordenem Wagenerem, szefem designu Mercedes-Benz Group AG.

Nie każdy samochód wywołuje emocje. Większość po prostu spełnia swoje zadanie: jeździ, wygląda poprawnie, nie zaskakuje. Jednak są modele, które już na pierwszy rzut oka przełamują schemat. Nie chodzi o parametry techniczne anicenę, ale o coś głębszego. Tak zaczyna się historia nowego konceptu AMG – powstał z potrzeby nie katalogu, lecz przeżywania, bo jak mówi Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz Group AG: – Z zewnątrz musi być pięknie. Ale prawdziwa relacja zaczyna się we wnętrzu.

Mercedes AMG prezentuje nowy Concept AMG GT XX. (Fot. Materiały prasowe)

Concept AMG GT XX charakteryzuje odwaga wyrażona przez mocną sylwetkę i wyrazisty kolor

Mercedes-AMG zawsze był marką, której tożsamość wyrażano poprzez mocne, muskularne linie i atletyczne proporcje. Concept AMG GT XX kontynuuje tę estetykę, jednak w jeszcze odważniejszym wydaniu. Jego sylwetka z nisko poprowadzoną maską i zwartą kabiną tworzy wizualną narrację o szybkości i precyzji. Nadwozie niemalże przylega do ziemi, co nie tylko poprawia aerodynamikę, ale również wzmacnia poczucie dynamizmu nawet w bezruchu. Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów stylistycznych jest mieniący się w świetle lakier w odcieniu Sunset Beam – intensywny, ekstrawagancki odcień pomarańczowego. To wyraz odwagi, która sprawia, że samochód emanuje pewnością siebie i emocjami zarezerwowanymi dotąd wyłącznie dla samochodów spalinowych klasy GT. – Ten samochód wprowadza AMG na zupełnie nowy poziom. Dla mnie, jako projektanta, nie ma większego znaczenia, czy pod maską pracuje silnik spalinowy, czy napęd elektryczny, poza oczywiście dźwiękiem, który w V8 AMG jest czymś kultowym – przyznaje Gorden Wagener. – Jeździłem tym prototypem i mogę powiedzieć jedno: jeśli kochasz auta spalinowe, pokochasz też ten model.

Concept AMG GT XX to manifest nowego języka wizualnego. (Fot. Materiały prasowe)

Projektowanie bez kompromisów: Mercedes to przede wszystkim emocje, technologia i precyzja na najwyższym poziomie

Proces projektowania Mercedesa od pierwszego szkicu po ostatni detal musi wynikać z pozytywnej emocji. Z przekonania, że piękno i jakość mają sens tylko wtedy, gdy powstają z pasji. – Mamy przywilej tworzyć piękne rzeczy każdego dnia, ale jeśli nie czerpiesz z tego radości, nie stworzysz nic wartościowego – podkreśla Gorden Wagener. W jego podejściu nie ma miejsca na projektowanie oparte na presji. – To trochę jak gra w piłkę nożną: jeśli twój trener mówi, że wygrasz wchodzisz na boisko z innym nastawieniem – tłumaczy. Ta wewnętrzna pewność i radość stają się zatem fundamentem pracy zespołu Mercedes-Benz. Wagener przyznaje, że wpływ na to mają także jego osobiste doświadczenia. – Mieszkam w Kalifornii, jestem w połowie Amerykaninem i czuję, że ten pozytywny duch obecny jest w każdym modelu – mówi. I może właśnie dlatego, choć technologia i precyzja stoją tu na najwyższym poziomie, na pierwszym planie zawsze pozostają emocje – to one sprawiają, że samochód nie tylko się prowadzi, ale przede wszystkim przeżywa.

Mercedes‑AMG na ulicy w Affalterbach. (Fot. Materiały prasowe)

Wzornictwo Mercedes-AMG budzi zachwyt od pierwszego spojrzenia

Dla Gordena Wagenera projektowanie nie polega jedynie na rozwiązywaniu problemów technicznych czy spełnianiu norm aerodynamiki. Chodzi o emocje – o pierwsze wrażenie, które zapada w pamięć, tak jak spojrzenie, które zmienia bieg relacji. – Chciałem, by ludzie spojrzeli na ten samochód jak na romans – moment, w którym spotykasz kogoś i zakochujesz się od pierwszego wejrzenia – tłumaczy szef designu Mercedes-Benz Group AG. – Patrzysz i myślisz: wow! Serce zaczyna bić szybciej, pojawia się ekscytacja, zachwyt. I właśnie to uczucie – piękna, perfekcji i emocjonalnego poruszenia – chcemy przenieść na nasze samochody. Mercedes zawsze musi być piękny. Nie stosujemy kompromisów ani niezręcznych rozwiązań, jak niektórzy inni producenci. Każdy detal ma być dopracowany, elegancki, harmonijny – bo to właśnie budzi emocje, gdy widzisz samochód po raz pierwszy

To emocjonalne przyciąganie nie kończy się jednak na sylwetce. Tak jak w prawdziwej relacji – zewnętrzne wrażenie może być początkiem, ale to wnętrze decyduje, czy chcemy zostać na dłużej. Materiały, tekstury, sposób, w jaki światło odbija się od detali – wszystko w środku AMG GT XX zostało zaprojektowane tak, by wzmacniać doświadczenie użytkownika. – W samochodzie spędzasz wiele czasu, dlatego wnętrze musi dawać poczucie luksusu, komfortu i jakości. Tu liczą się projekt, dobór materiałów, dbałość o detale – wszystko musi sprawiać, że chcesz tam być – opowiada Gorden Wagener.

Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz Group AG. (Fot. Materiały prasowe)

Koncepcja kokpitu odzwierciedla to samo założenie, które przyjęto w przypadku projektu nadwozia: redukcja do niezbędnych elementów, ale bez rezygnacji z wyrafinowania. Kolorystyka opiera się na głębokiej czerni przełamanej srebrnymi tonami, z subtelnymi akcentami w kolorze Sunset Beam, które nawiązują do barwy karoserii. Centralną konsolę, wykończoną szczotkowanym aluminium, dopełniają podświetlane linie przypominające przewody wysokiego napięcia. Ten motyw ma oddawać przepływ energii i dynamikę układu napędowego.

Tożsamość zapisana w detalach: AMG tworzy własny, unikalny język wizualny

W projektowaniu samochodów, szczególnie w świecie marek o wyrazistym DNA, są elementy, które nie podlegają sezonowym trendom ani marketingowym eksperymentom. W AMG to właśnie detale. Głęboko zakorzenione w historii, stanowią o tożsamości i składają się na unikalny język wizualny. Przykładem jest grill. – To jedno z najlepszych rozwiązań stylistycznych, jakie kiedykolwiek stworzyliśmy – podkreśla Wagener. – Inspiracją był klasyczny grill wyścigowy, który pojawiał się już w przedwojennych Srebrnych Strzałach, a później w modelu 300 SL z 1952 roku.

Mercedes AMG prezentuje nowy Concept AMG GT XX. (Fot. Materiały prasowe)

I choć samochody elektryczne redefiniują konstrukcję i funkcję wielu elementów, AMG nie rezygnuje z języka, który przez dekady budował emocjonalną więź z odbiorcą. Tradycyjne końcówki wydechu ustępują miejsca stylizowanym detalom, które zamiast dźwięku niosą symboliczną moc.

Koncept GT XX zapowiada kierunek, w jakim marka zamierza podążać w najbliższych latach. – To najbardziej radykalny projekt AMG, jaki dotąd stworzyliśmy, zarówno pod względem proporcji, jak i osiągów. Mówimy tu o ponad 1360 koniach mechanicznych – tłumaczy Gorden Wagener. To kolejny dowód na to, że Mercedes-AMG wyznacza nowy standard projektowania w segmencie elektrycznych samochodów o wysokich osiągach.

Wiktoria Melaniuk
  1. Styl życia
  2. Społeczeństwo
  3. Mercedes zaczyna się od emocji: Nowy koncept to wyraz ekstremalnej mocy
Proszę czekać..
Zamknij