Znaleziono 0 artykułów
08.10.2020

Fotografowie o swoich zdjęciach mody ulicznej

08.10.2020
Alexa Chung (Fot. Jonathan Daniel Pryce)

Ośmioro fotografów mody ulicznej przejrzało swoje archiwa i specjalnie dla „Vogue’a” wybrali najciekawsze, ich zdaniem, zdjęcia z ostatnich lat. Style Du Monde, Shoichi Aoki, Sandra Semburg, Paul Won Jeong, Phil Oh, Jonathan Daniel Pryce, Scott Schuman oraz Søren Jepsen wspominają też okoliczności powstania tych fotografii.

Co roku w okresie tygodni mody, Instagram zalewają zdjęcia kreacji redaktorów, influencerów oraz osobistości branży. Rzesze fotografów wyczekują powiewu ekstrawagancji, nietuzinkowości czy rewolucyjnego podejścia do kultowego minimalizmu.

W tym roku, gdy większość pokazów na sezon wiosna-lato 2021 przeniesiono do internetu, towarzyszące fashion weekom uliczne bale kreatywności musiały zamknąć się w czterech ścianach. Poprosiliśmy więc ośmiu czołowych fotografów street style’u o garść wspomnień. Style Du Monde, Sandra Semburg, Paul Won Jeong, Shoichi Aoki, Phil Oh, Jonathan Daniel Pryce, Scott Schuman i Søren Jepsen przeglądają archiwa i wybierają najbardziej inspirujące zdjęcia zdradzając kryjące się za nimi historie.

Style du Monde

Adnan Salman Jalal, 23 września 2018 r., Mediolan, po pokazie Marni na sezon wiosna-lato 2019:

Adnan Salman (Fot. Style du Monde)

Często zostaję po pokazie trochę dłużej niż większość fotografów. Wówczas tłum już się rozchodzi i nigdy nie wiadomo, kto wyjdzie zza kulis. Na fotografii widać jedną z tych chwil, a zaciekawiona włoska kobieta stała się dopełnieniem obrazu.

Joan Smalls, Adesuwa Aighewi, Theresa Hayes i Janaye Furman, 22 września 2018, Mediolan, po pokazie Roberto Cavalli na sezon wiosna-lato 2019:

Joan Smalls, Adesuwa Aighewi, Theresa Hayes i Janaye Furman (Fot. Style du Monde)

Czułem, że to ważny moment – modelki zwiększające świadomość na temat historii i kultury czarnoskórych. Temat tak aktualny w 2020 roku.

Kanye West, 2 marca 2015 r., Paryż, po pokazie Celine na sezon jesień-zima 2015:

Kanye West (Fot. Style du Monde)

To zdjęcie zostało zrobione po prezentacji kolekcji Celine. Nie było sposobu, bym mógł zbliżyć się do Kanye, więc stanąłem na niewielkim murku, aby z lotu ptaka obserwować szaleństwo paparazzich otaczających rapera.

Rei Kawakubo, 28 września 2019 r., Paryż, sezon wiosna-lato 2020, Comme des Garçons:

Rei Kawakubo (Fot. Style du Monde)

„Uwielbiam to zdjęcie. Nieczęsto mam okazję fotografować jedną z moich ulubionych projektantek, Rei Kawakubo.

Teddy Quinlivan, 27 września 2018 r., Paryż, sezon wiosna-lato 2019, po pokazie Paco Rabanne:

Teddy Quinnlivan (Fot. Style du Monde)

Z Teddym nie ma miejsca na nudę. Zawsze robimy jakieś zabawne zdjęcia.

Shoichi Aoki

Nieznajoma, 1993 r., Londyn, w podziemiach metra Covent Garden:

(Fot. Shiochi Aoki)

Jest fenomenalna. Nie miałem wyjścia, musiałem zrobić jej zdjęcie.

Nieznajomy, 1991 r., Londyn, nieopodal stacji metra Piccadilly Circus:

(Fot. Shiochi Aoki)

W tamtym czasie zawsze nosiłem ze sobą aparat. Ponieważ nie zawsze udawało się zrobić wyraźne zdjęcia, w magazynie „Streets” publikowałem rozmyte lub nieostre. Czasami właśnie takie fotografie oddają atmosferę ulicy.

Nieznajomy, 1987 r., Paryż, na zewnątrz Jean Paul Gaultier:

(Fot. Shiochi Aoki)

To był najbardziej ekscytujący pokaz mody, co oddawała ekstrawagancja publiczności. Ubranie tego mężczyzny było obłędne, a on w moich oczach stał się istnym geniuszem. Chciałbym wiedzieć kim jest.

Nieznajomi, 1996 r., Tokio, niedaleko dzielnicy Harajuku:

(Fot. Shiochi Aoki)

Ta fotografia była impulsem do stworzenia magazynu „FRUiTS”. Wtedy, od dekady dominowali Comme des Garçons i Yohji Yamamoto, więc barwna moda tej dwójki była świeża i nowatorska. W dodatku w tamtych czasach noszenie kimona nie było takie proste.

Nieznajoma, sierpień 2020 r., Tokio, niedaleko dzielnicy Harajuku:

(Fot. Shiochi Aoki)

Podczas pandemii moda młodzieżowa w Harajuku stopniowo się odradza i ponownie wprawia w zachwyt.

Sandra Semburg

Sofia Sanchez de Betak, październik 2012 r., Paryż, po pokazie Valentino:

Sofia Sanchez de Betak (Fot. Sandra Semburg)

Ta fotografia przedstawia bajkowy moment z pierwszych lat mojej kariery jako fotografki mody ulicznej. Moment, w którym pochłonęła mnie nowa praca. Zamyślony wyraz twarzy eterycznej Sofii i jej idealna sukienka w odcieniu magnetycznej czerwieni Valentino.

Phoebe Philo, marzec 2015 r., Paryż, po pokazie Celine:

Phoebe Philo (Fot. Sandra Semburg)

Fotografowanie gości pokazów Celine było zdecydowanie najciekawsze w trakcie ostatnich lat mojej kariery. Szczególnie zapamiętałam moment, w którym uwieczniłam samą Phoebe Phlio i towarzyszącą temu ekscytację. Ten miks: białe trampki i plecak jej dziecka pokazują, dlaczego jest dla mnie najfajniejszą projektantką.

Edie Campbell, luty 2016 r., Nowy Jork:

Eddie Campbell (Fot. Sandra Semburg)

Uwielbiam Edie i jej styl: znoszone jeansy, all stary od Converse oraz umiejętność grania warstwami odzieży. I co najważniejsze – wszystko jest u niej niewymuszone.”

Paul Won Jeong

Sabah Koj, Aaliyah Hydes, Nicole Atieno, Mick Estelle, Eman Agwet, Isabella Emmack, Omoh Momoh, Fatou Jobe, 15 września 2019 r., Londyn w sezonie wiosna-lato 2020:

Sabah Koj, Aaliyah Hydes, Nicole Atieno, Mick Estelle, Eman Agwet, Isabella Emmack, Omoh Momoh, Fatou Jobe (Fot. Paul Jeong)

Oglądając takie obrazy uświadamiam sobie, jak ważna jest bliskość, zwłaszcza w czasach rozłąki.

Nieznajoma, 10 września 2019, Mediolan w sezonie wiosna-lato 2020:

(Fot. Paul Jeong)

Pamiętam, jak jeździłem tymi trolejbusami po całym mieście, aby dotrzeć na pokazy mody. W trakcie podróży myślałem o pięknie światła włoskiego słońca podczas gorących dni lata.

Alexandra Agoston, Indira Scott, 12 września 2019 r., Nowy Jork w sezonie wiosna-lato 2020:

Alexandra Agoston, Indira Scott (Fot. Paul Jeong)

Ta dwójka zawsze zaskakuje swoim wyglądem – obie mają własny styl. Były najbardziej elektryzującymi modelkami tego roku.”

Emma Ashman, Mademoiselle Yulia, Akimoto Kozue, 30 września 2019 r., Paryż w sezonie wiosna-lato 2020:

Emma Ashman, Mademoiselle Yulia, Akimoto Kozue (Fot. Paul Jeong)

Poznałem je podczas mojego pierwszego Tygodnia Mody w Paryżu. Są bardzo miłe, a ich skrupulatnie szykowane stylizacje zawsze robią piorunujące wrażenie.

Phil Oh

Xiao Wen Ju, wrzesień 2018 r., Paryż w sezonie wiosna-lato 2019, po pokazie Celine:

Xiao Wen Ju (Fot. Phil Oh)

Miewałem powtarzający się sen. Znajdowałem się przy wyjściu z kulis po pokazie, skąd na słoniu wyłaniała się jedna z moich ulubionych modelek – Xiao Wen Ju, odziana w jedwabie i drogocenne klejnoty. Budziłem się w panice, ponieważ chcąc uchwycić tę scenę, bez względu na to, co robiłem z aparatem, każde zdjęcie wychodziło rozmyte. Trochę jak to, które prezentuję. Ale lubię je.

Claudia Schiffer, wrzesień 2017 r., Mediolan w sezonie wiosna-lato 2018, po pokazie Versace:

Claudia Schiffer (Fot. Phil Oh)

To przypominało scenę z westernu – bohater błądzący po naładowaniu kul do rewolweru, podczas gdy skąpany w mroku bandyta, skrada się za rogiem… Nadal jest ciemno, lecz bohaterem jestem ja walczący z baterią, a złoczyńcą stała się Claudia Schiffer opuszczająca pokaz Versace. Życie lub śmierć. Udało mi się oddać strzał i okazał się trafny.

Michelle Elle, marzec 2016 r., Paryż w sezonie jesień-zima 2016:

Michelle Elle (Fot. Phil Oh)

Uwielbiam fotografie, na których świat mody przecina się z codziennym życiem. Oto Michelle Elie w kreacji od Comme des Garçons i zdezorientowany, paryski kierowca dojeżdżający do pracy.

Karl Lagerfeld, lipiec 2014 r., Paryż:

Karl Lagerfeld (Fot. Phil Oh)

Myślałem, że zamierza mnie przegonić, a on wyciągnął swój brelok Fendi, spojrzał prosto w obiektyw i zaczął bawić się futrzanym Karlito. Najlepsza reklama marki.

Hanne Gaby Odiele, luty 2014 r., Mediolan na sezon jesień-zima 2014, po pokazie Missoni:

Hanne Gaby Odiele (Fot. Phil Oh)

Zdjęcie zrobiłem po pokazie Missoni, na przedmieściach Mediolanu. Ruch uliczny się zatrzymał, a Hanne Gaby Odiele lawirowała między samochodami. Ja oczywiście pobiegłem za nią.

Nieznajome, wrzesień 2014 r., Nowy Jork na sezon wiosna-lato 2015:

(Fot. Phil Oh)

Uwielbiam takie kalejdoskopowe mieszanki wzorów.

Jonathan Daniel Pryce

Alexa Chung i Pixie Geldof, 15 września 2019 r., Londyn w sezonie wiosna-lato 2020:

Alexa Chung i Pixie Geldof (Fot. Jonathan Daniel Pryce)

Patrzący z zewnątrz są przekonani, że tygodnie mody koncentrują się wyłącznie na prezentacji odzieży na wybiegach. A to przecież w dzisiejszych czasach można z łatwością osiągnąć cyfrowo. W rzeczywistości miesiąc poświęcony modzie to cykle rozmów z fascynującymi osobami, wystawy i niezapomniane happeningi. Patrząc wstecz – to także momenty radości i bliskości z ludźmi, po których wspomnienia zostają najtrwalsze.

1 lipca 2019 r., Paryż, Tydzień Mody Haute Couture:

(Fot. Jonathan Daniel Pryce)

Dobre modelki mają tę niezwykłą umiejętność, która pozwala im wpasowywać się w każdą wizję projektanta. Zawsze fascynuje mnie ich widok w codziennym ubraniu, które na ogół drastycznie różni się od tego, w czym szły po wybiegu haute couture. To zdjęcie zrobiłem pierwszego dnia Couture Fashion Week w Paryżu zeszłego lata. Uwieczniłem na nim jedne z moich ulubionych twarzy.

Jeenu Mahadevan, Londyn, podczas londyńskiego Tygodnia Mody Męskiej na sezon jesień-zima 2018:

Jeenu Mahadevan (Fot. Jonathan Daniel Pryce)

Sfotografowałem go w wyjątkowo mroźny zimowy dzień w niewielkiej bocznej uliczce przed sklepem Chalayan w Mayfair.

Varsha Thapa, wrzesień 2017 r., Nowy Jork w sezonie wiosna-lato 2018:

Varsha Thapa (Fot. Jonathan Daniel Pryce)

Moja przygoda z dokumentowaniem tygodni mody rozpoczęła się od fascynacji prostymi ulicznymi portretami niemieckiego fotografa Augusta Sandera. Chociaż na przestrzeni ostatniej dekady, branża bardzo się rozwinęła, nadal uwielbiam robić zdjęcia, które koncentrują się na indywidualności konkretnej osoby i jej najbliższym otoczeniu. Oto muzyczka Varsha Thapa przed pokazem w Nowym Jorku – jej ubiór nie odzwierciedla trendów, to jej osobisty styl jest tu najważniejszy.

Nieznajoma, wrzesień 2019 r., Londyn:

(Fot. Jonathan Daniel Pryce)

Często to szczegóły przykuwają mój wzrok. Ten portret wykonałem po pokazie Molly Goddard – oddaje magię, którą projektantka wnosi na wybieg.

Nieznajomi, styczeń 2020:

(Fot. Jonathan Daniel Pryce)

Gdybym miał wymienić jedną rzecz, o którą jestem pytany najczęściej podczas tygodni Mody, to bez dwóch zdań są to właśnie trendy, które zauważyłem na ulicy. One wyostrzają się dopiero pod koniec, w Paryżu. Lecz każde miasto ma swój własny mikroklimat i by go dojrzeć, musimy zrobić krok w tył. Pewne jest jednak, że na początku 2020 roku wszędzie królowały camelowe płaszcze w najróżniejszych formach.

Sam Lambert i Shaka Maidoh, 2013 r., Londyn w sezonie wiosna-lato 2014, na New Oxford Street:

Sam Lambert i Shaka Maidoh (Fot. Jonathan Daniel Pryce)

Sam Lambert i Shaka Maidoh to projektanci stojący za Art Comes First i według mnie doskonale reprezentują brytyjski styl. Ubierają się zgodnie z zasadami męskiego dress code’u i z poszanowaniem kroju oraz tkaniny, z których zostały wykonane, z jednoczesną nonszalancją, a wręcz zuchwałością.

Scott Schuman

Nieznajoma, Paryż, 2008 r.:

(Fot. The Sartorialist)

Zacząłem chodzić na pokazy, by robić zdjęcia „ludziom kulis” – nieznanym stylistom, kolektywom projektantów, studentom mody, fryzjerom i wizażystom. Byli dla mnie bardziej interesujący niż słynni na cały świat redaktorzy magazynów. Nie spodziewałem się, że jedne z pierwszych bohaterek moich portretów, jak Giovanna Battaglia, Anna Dello Russo i Eva Fontanelli, same zostaną wielkimi gwiazdami.

Giorgio Armani za kulisami swojego pokazu, Mediolan, 2008 r.:

Giorgio Armani (Fot. The Sartorialist)

Moje pierwsze tygodnie mody w Mediolanie i Paryżu były niczym raj na ziemi. Miałem okazję poznać i sfotografować osobistości z branży, ludzi, którzy niemal od zawsze byli moimi idolami. Jak Armani, który był moim Michaelem Jordanem mody. Przez kilka pierwszych sezonów prosiłem o przepustki za kulisy, nie tylko dla samych zdjęć, ale dla możliwości chłonięcia atmosfery miejsca, które wówczas zdawało mi się być epicentrum świata.”

Nieznajomy, Paryż, 2006 r.:

(Fot. The Sartorialist)

Zauważyłem tego starszego mężczyznę, gdy biegłem z jednego pokazu na drugi. Byłem spóźniony, ale kiedy go ujrzałem wiedziałem, że muszę go sfotografować. Zapytałem, czy mogę zrobić mu zdjęcie. On odparł, że tak, prosząc najpierw o wspólne wypicie kawy i rozmowę. Musiałem wybrać między pokazem, a pełnym wdzięku dżentelmenem – biorąc jednocześnie pod uwagę moje zobowiązania zawodowe wobec Condé Nast. Oczywiście wybrałem dżentelmena. To nauczyło mnie ufać intuicji. W tym samym roku Jonathan Newhouse, prezes Condé Nast Worldwide, przedstawił mi się mówiąc jak bardzo kocha ten portret.”

Jenny Walton, data nieznana:

Jenny Walton (Fot. The Sartorialist)

To zdjęcie pochodzi z pierwszego spotkania z moją żoną, Jenny Walton. Od tej chwili wiedziałem, że jest wyjątkowa.

Søren Jepsen

Moja francuska przyjaciółka Sarah, październik 2018 r., Ménilmontant, Paryż:

(Fot. Soren Jepsen)

To jedno z moich ulubionych zdjęć z Paryża tamtego roku. Stanowi istną esencję jesieni: piękne kolory na zabytkowych ulicach miasta świateł.

Liya Kebede, kwiecień 2019 r., Hyères, Francja:

Liya Kebede (Fot. Soren Jepsen)

Najlepsze jest przypadkowe wpadanie na największe nazwiska branży, w swobodnej atmosferze, bez stresu związanego z tygodniem mody.

Dilone, październik 2018 r., Paryż:

Dilone (Fot. Soren Jepsen)

Będąc fotografem stylu ulicznego niekiedy masz okazję pracować z najsłynniejszymi modelkami, które pozują tylko dla ciebie. Tak jak Dilone tutaj w Paryżu.

Nieznajoma, marzec 2020 r., Paryż:

(Fot. Soren Jepsen)

To obraz, który przychodzi mi na myśl, gdy myślę o zeszłym sezonie – mój pierwszy portret uczestniczki tygodnia mody w masce ochronnej, a także jedno z ostatnich zdjęć, które zrobiłem pod koniec sezonu w marcu. Coś, co obecnie jest normą wówczas wydawało się nowe, przerażające i zaskakujące. Po raz pierwszy od wielu lat tęsknię za paryskim tygodniem mody, za opłakiwanym obecnie Paryżem.

Angel Nemov
Proszę czekać..
Zamknij