Znaleziono 0 artykułów
15.04.2020

„Vogue Global Conversations”: Marc Jacobs i Kenneth Ize

Marc Jacobs (Fot. Materiały prasowe)

Kreatywności nie da się zatrzymać – mówili projektanci na pierwszym panelu dyskusyjnym zorganizowanym przez międzynarodowe edycje „Vogue’a”.

Podczas pierwszego panelu „Vogue Global Conversations” redaktor naczelny brytyjskiego „Vogue’a”, Edward Enninful moderował dyskusję Marka Jacobsa z Kennethem Ize. Choć projektanci są na zupełnie innych etapach kariery (Jacobs jest jednym z filarów branży od lat 90., a Ize zadebiutował na paryskim fashion weeku w lutym tego roku), obaj przedstawili podobne przemyślenia o kreatywności w czasach kryzysu i rozwoju branży po pandemii.

(Fot. Materiały prasowe)

– Pracuję z zespołem. Nasze wspólne życie codzienne stymuluje naszą twórczość. Nie powiedziałbym więc, że czas kwarantanny jest najbardziej kreatywny  – zaczął Jacobs. – Tworzenie nie odbywa się w próżni ani w bańce. Nawet jeśli wiele może powstać w bańce naszego świata mody, to cały świat jest katalizatorem, który daje nam napęd, energię i pasję do tworzenia.

Jacobs wyjaśnił, że kwarantanna to wyzwanie dla jego marki, bo korzysta z tkanin z Włoch, a pracuje zawsze zespołowo. – Dopóki nie odkryjemy nowego sposobu pracy, czy też nowego celu, do którego będziemy dążyć, naprawdę nie możemy nic zrobić – powiedział, podkreślając jak ważne jest znalezienie nowych sposobów projektowania i produkowania mody na przyszłość. – Czerpanie z  przeszłości prawdopodobnie nie jest najlepszym rozwiązaniem na przyszłość – powiedział. – Wydaje mi się, że to, co robię, ubrania, które produkuję i sposób, w jaki organizujemy pokaz mogą już nie zdać egzaminu. 

Edward Enninful (Fot. Materiały prasowe)

Kenneth Ize, którego znaczna część kolekcji tkana jest ręcznie w jego rodzinnej Nigerii, też musi znaleźć nowe metody pracy. Projektant niedawno zaprojektował nowy warsztat tkacki, który przekazał swoim pracownikom w wioskach w Nigerii. – Możemy poznać możliwości tego krosna. Przekonać się, czy da się tkać z domu. I sprawdzić, czy społeczność, z którą pracujemy, jest na to otwarta. To ekscytujące, ale wymagające – wyjaśnił Ize.

Ze względu na odległości, Ize komunikował się i czasami też projektował za pomocą czatu na WhatsAppie. – To interesujące! – powiedział, dodając: – Myślimy też o tym, w jaki sposób możemy wzmocnić naszą społeczność, lepiej się komunikować i przekazywać informacje [używając WhatsAppa i mediów społecznościowych].

Projektanci zgadzają się, że pokazy mody powinny powrócić, ale w innej formie niż dotychczas. – Wszystkie kolekcje produkowane są w niewielkiej ilości przy dużych kosztach. Organizowaliśmy pokazy, żeby inspirować ludzi – powiedziałJacobs, tłumacząc, że jego kolekcja na sezon jesień-zima 2020-2021 nie jest jeszcze w produkcji. Nie zaczął też prac nad kolekcją wiosna-lato 2021. 

Kenneth Ize  (Fot. Materiały prasowe)

– Pokazy mody są bardzo potrzebne. To one nakręcają sprzedaż. Pokaz daje buyerom i klientom pewność, że produkt powstanie – dodał Ize, tłumacząc, że tydzień mody w Paryżu pomógł mu odkryć nowe rynki. 

Jacobs uważa, że harmonogram pokazów można by ulepszyć. – Powinny być dwa pokazy rocznie – mówi. – Produkujemy za dużo rzeczy i pokazujemy je za dużo razy.

Na końcu obaj projektanci zapewniali, że nawet w trudnych czasach kreatywność może być ratunkiem. Ize przyznał, że wykorzystuje ten czas na ponowne przemyślenie swojej cyfrowej strategii. – Myślę, że wszyscy mówią o tym, jak ważne jest tworzenie treści. Historia jest bardzo ważna – powiedział. – Kreatywności nie da się zatrzymać. Nie ma takiej możliwości. Wykorzystujmy naszą przestrzeń, by opowiedzieć nasze historie.

Jacobs się zgadza: – Gdzie bylibyśmy w czasie kwarantanny, gdybyśmy nie mieli książek i filmów. Nie wiem, co bym zrobił, gdybym nie miał się, w co ubrać. To dla mnie bardzo niezbędne. Kreatywności nie da się zatrzymać. To podstawa. Zawsze pozostanie żywa.

 

Steff Yotka
Proszę czekać..
Zamknij
Vogue Polska
Drogi Czytelniku,

Żeby móc dalej dostarczać Ci materiały redakcyjne wysokiej jakości i zgodne z Twoimi zainteresowaniami, potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Jednocześnie zapewniamy, że dbamy o Twoją prywatność i bezpieczeństwo, nie zwiększając w żaden sposób naszych uprawnień. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę.

Pliki cookie

Strona vogue.pl korzysta z plików tzw. cookie, w celu dostosowania jej funkcjonalności do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje w zakresie polityki prywatności i zasad wykorzystania plików cookies dostępne są TUTAJ.

Wyrażam zgodę