Znaleziono 0 artykułów
05.01.2022

Najciekawsze ekranizacje książek 2022 roku

05.01.2022
„Perswazje” (Fot. materiały prasowe)

Powieści obyczajowe, romanse historyczne i wciągające thrillery – polecamy filmy i seriale na podstawie literatury, które zobaczymy w 2022 roku. Są wśród nich „Perswazje”, „Biały szum”, „Na Zachodzie bez zmian”, a w wyczekiwanych ekranizacjach zobaczycie między innymi Carey Mulligan, Dakotę Johnson i Adama Drivera.

Sally Rooney, „Rozmowy z przyjaciółmi”: Normalne dziewczyny 

Jeśli ekranizacja debiutanckiej książki Sally Rooney będzie równie udana co „Normalnych ludzi”, szykuje się hit. „Rozmowa z przyjaciółmi” opowiada historię dwóch młodych kobiet. Frances i Bobbi przyjaźnią się od lat, kiedyś nawet były parą. Występują razem na wieczorkach poetyckich. Na jednym z nich poznają fotografkę Melissę, która zaprasza je do siebie do domu. Bobbi otwarcie okazuje zainteresowanie Melissą, natomiast jej mężowi Nickowi zaczyna podobać się Frances. Czy romanse doprowadzą do rozpadu małżeństwa i przyjaźni kobiet? Produkcji serialu podjęły się serwis Hulu i stacja BBC, a w głównych rolach zobaczymy debiutantkę Alison Oliver, a także znaną z „Dziewczyn” Jemimę Kirke, Sashę Lane i Joego Alwyna.

Delia Owens, „Gdzie śpiewają raki”: Amerykańska odyseja

Nad adaptacją debiutanckiej powieści amerykańskiej zoolożki pracowała Reese Witherspoon ze swoją wytwórnią Hello Sunshine. W głównej roli Kyi obsadziła gwiazdę „Normalnych ludzi” Daisy Edgar-Jones. Porzucona w dzieciństwie dziewczyna z Karoliny Północnej połowy minionego wieku po latach zostaje oskarżona o morderstwo. Gdzie kryje się prawda?

Kristin Hannah, „Słowik”: W cieniu II wojny światowej

Siostry w życiu i siostry na ekranie? Elle i Dakota Fanning wcielą się w role Vianne i Isabelle, walczących o przetrwanie w okupowanej podczas II wojny światowej przez Niemców Francji. Vianne, której mąż znalazł się na froncie, jest zmuszona przyjąć do domu niemieckiego oficera. Robi wszystko, aby uchronić siebie i córkę. Z kolei Isabelle, nie zważając na niebezpieczeństwo, jakie ściąga na rodzinę, dołącza do francuskiego ruchu oporu. Po drugiej stronie kamery debiutująca jako reżyserka francuska aktorka Mélanie Laurent.

Naoise Dolan, „Ciekawe czasy”: Daleko od domu

Wystarczyła jedna rola, by Phoebe Dynevor została gwiazdą. Po występie w „Bridgertonach” aktorka pojawi się w ekranizacji powieści Irlandki o 20-letniej Avie, która w dobie brexitu z Dublina przeprowadza się do Hongkongu, by uczyć angielskiego. Tam poznaje bogatego bankiera Juliana i prawniczkę Edith. Zafascynowana obojgiem, szuka swojego miejsca w życiu.

Patricia Highsmith, „Głęboka woda”: Wojna państwa Van Allenów

 

O filmie głośno było na długo przed premierą za sprawą romansu odtwórców głównych ról Bena Afflecka i Any de Armas. Teraz on tworzy znów szczęśliwy związek z Jennifer Lopez, ona randkuje z nowo poznanym mężczyzną. W „Głębokiej wodzie” zobaczymy rozpad związku – małżonkowie Vic i Melinda Van Allenowie nienawidzą się do tego stopnia, że zrobią wszystko, by uprzykrzyć życie drugiemu. Czy posuną się do zabójstwa? W kinie oglądaliśmy już kilka adaptacji powieści Highsmith, między innymi „Utalentowanego pana Ripleya” i „Carol”.

Megan Twohey i Jodi Kantor, „Powiedziała”: Historia #MeToo

„Wszyscy ludzie prezydenta” XXI wieku i w kobiecym wydaniu. Zoe Kazan i Carey Mulligan grają dziennikarki „New York Timesa” Megan Twohey i Jodi Kantor, które jako pierwsze napisały o skandalu Harveya Weinsteina. Gdyby nie one i odważne kobiety, które opowiedziały o swoich doświadczeniach z oprawcą, producent pozostałby bezkarny. Reżyseruje Niemka Maria Schrader, znana między innymi dzięki serialowi „Unorthodox”.

Taylor Jenkins Reid, „Daisy Jones and The Six”: U progu sławy

Zatopiony w nostalgii za latami 70. bestseller z 2019 roku podąża śladem fikcyjnego zespołu rockowego, nawiązującego luźno do Fleetwood Mac. Wokalistka Daisy Jones (wnuczka Elvisa Presleya Riley Keough) zwiąże się z zespołem The Six, z Billym Dunnem (Sam Claflin) na czele, by stać się ikoną hipisowskiego Los Angeles. W serialu wystąpią także Suki Waterhouse, Camila Morrone i Sebastian Chacon.

Jane Austen, „Perswazje”: Duma i uprzedzenie

Hollywood nigdy nie znudzi się powieściami XIX-wiecznej Angielki. Na ekranie Anna Elliot znów zakocha się w kapitanie Wentworthcie. Odwiedziona od ożenku przez rodzinę, która uznała, że panna zasługuje na więcej, nie potrafi o ukochanym zapomnieć. Wiele lat później ich drogi znów się przetną. W netfliksowej adaptacji mistrzowskiej opowieści o konflikcie klas główną rolę zagra Dakota Johnson, która zbiera pochwały za udział w innej ekranizacji – „Córce” Maggie Gyllenhaal na podstawie Eleny Ferrante. Reżyserka Carrie Cracknell obiecuje „unowocześnioną wersję klasyki”.

Bethan Roberts, „Mój policjant”: Trójkąt miłosny

 

W Brighton lat 50. XX wieku Patrick (David Dawson) zakochuje się w policjancie Tomie (Harry Styles, którego czeka także premiera „Don’t Worry Darling” w reżyserii jego dziewczyny Olivii Wilde). Obawiając się ostracyzmu, zamiast otwarcie wejść w związek z mężczyzną, chłopak wikła się w trójkąt miłosny z nim i jego żoną Marion (Emma Corrin, czyli Lady Di z „The Crown”).

Emma Donoghue, „Cud”: Dorastanie dziewcząt

Po sukcesie „Room” z nagrodzoną Oscarem Brie Larson powieściopisarka Emma Donoghue przenosi na ekran swoją kolejną książkę. Hollywoodzka it-girl Florence Pugh („Czarna Wdowa”, „Midsommar”) gra pielęgniarkę, która w Irlandii XIX wieku podejmuje się obserwacji młodziutkiej dziewczyny. Lib przestaje jeść. Poszcząc, chce się oddać Bogu. Mimo głodówki zachowuje świetne zdrowie. Otoczenie próbuje odkryć jej sekret. Za kamerą Sebastián Lelio („Fantastyczna kobieta”).

Don DeLillo, „Biały szum”: Koniec świata

Adaptacja postmodernistycznej powieści Dona DeLillo o tym samym tytule przedstawi rok z życia profesora Jacka Gladneya (Adam Driver), eksperta od historii hitlerowskich Niemiec, który panicznie boi się śmierci. Jego lęki podzielają żona Babette oraz syn Heinrich. Ich przekonania zostaną wystawione na próbę w obliczu katastrofy, która odsłoni fasadowość rodzinnego życia. Obok Drivera wystąpią Greta Gerwig i Jodie Turner-Smith.

Joyce Carol Oates, „Blondynka”: (Nie)prawdziwa Marilyn

Film z Aną de Armas opowiada o Marilyn Monroe, a właściwie o Normie Jeane Baker, czyli kobiecie, która stała się największą gwiazdą w historii kina. Na potrzeby filmu nowozelandzkiego reżysera Andrew Dominika („Zabójstwo Jesse’ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda”) de Armas przeszła radykalną metamorfozę. Na zdjęciach z planu w platynowej peruce wygląda teraz zupełnie jak Monroe. Ale tak naprawdę wcale nie gra tej ikonicznej aktorki, tylko postać z kart nominowanej do Pulitzera powieści Joyce Carol Oates z 2000 roku. Amerykańska pisarka wielokrotnie powtarzała, że jej „Blondynka” nie jest biografią. Posługując się opowieściami z życia MM – czasem prawdziwymi, czasem nie – Oates opowiedziała o Ameryce. Jak Hollywood traktuje kobiety? Czy można wejść na sam szczyt, nie stając się produktem? Co oznacza kobiecość? Zagłębiając się w meandry umysłu kobiety równie sławnej, co nieszczęśliwej, pisarka próbowała odpowiedzieć na pytanie o cenę popularności. 

Soman Chainani, „Akademia Dobra i Zła”: Przypadkowa zamiana miejsc

Kolejna hybryda „Harry'ego Pottera” i „Przeznaczenia: Sagi Winx”. Sofia powinna trafić do szkoły dla księżniczek, a Agatha – szkolić się na czarny charakter. W wyniku nieporozumienia (a może specjalnie?) dziewczyny trafiają do niewłaściwych placówek. W netfliksowym serialu obok Sofii Wylie w roli Agathy i Sophii Anne Caruso jako Sophie wystąpią Charlize Theron i Kerry Washington. 

Erich Maria Remarque, „Na Zachodzie bez zmian”: Niemiecki klasyk

Na Netflix trafi adaptacja wojennej powieści Remarque’a z Danielem Brühlem w roli głównej. Książkę przeniesiono już na ekran w 1930 roku – wtedy film zdobył dwa Oscary – za reżyserię i dla najlepszego filmu. Tym razem o tragedii młodych chłopców, którzy stali się żołnierzami na froncie I wojny światowej, opowiada reżyser Edward Berger („Patrick Melrose”).

Redakcja Vogue.pl
Proszę czekać..
Zamknij